Bilden: Björn Sjölund, Mathias Fredriksson, Niclas Jern, Tobias Zetter och Olle Svanfeldt-Winter.

Åboföretaget Walkbase har kraftig medvind i en bransch där ingen ännu etablerat en marknadsdominerande position.

TEXT OCH FOTO: MARCUS PREST

Walkbases företagsidé är att förse butiker med radiomottagare som känner igen wifi-signalen från butiksbesökarnas smartmobiler och med hjälp av mönstret som uppstår kartlägga kundernas rörelser inne i butiken och genom den informationen analysera hur väl butiksutrymmet används. Informationen ger i sin tur en vink om vilken effekt reklamkampanjer haft. Under start-up-mässan Slush investerade SBT Venture Capital och före detta Nokiachefen Olli-Pekka Kallasvuo tre miljoner euro i Walkbase. Walkbase är nu marknadsledare i Europa.

– Investeringen har två viktiga aspekter. Den uppenbara är att vi kan sätta igång vår verksamhet i en större skala och anställa personal som öppnar de områden där vi nu har flaskhalsar. Den andra aspekten är att investeringen signalerar till and­ra investerare att vi är det företag det lönar sig att satsa på i den här branschen, säger Björn Sjölund, en av företagets grundare.
De tre miljonerna som investerades i Walkbase tänker företaget främst använda på att utveckla försäljningen – både nationellt, och internationellt inom EU, USA och Ryssland. SBT Venture Capital är associerat med Sberbank som har en infrastruktur som omfattar 18?000 bankkontor i Ryssland som de är intresserade av att kartlägga med Walkbase-sensormatrix. Det skulle i sig vara ett enormt åtagande för Walkbase som just nu har åtta anställda.

Blir det bråttom att befästa er position nu?

– Ja. Just nu är det här anyones game. Ingen är så etablerad att någon skulle ha en marknadsdominerande position. I USA finns några företag på västkusten och några på östkusten. I Europa ligger vi tack var­e kapitalet nu mycket bra till. Men de amerikanska bolagen är inte några jättar heller.

– Walkbase handlar från och med nu inte enbar­t om installation av radiomottagarna och mjukvaran, vi säljer nu även ett insiktsteam som hjälper till att läsa korrelationen mellan data och butikens upplägg, marknads­föring, sålda produkter, och så vidare, säger systemutvecklare Niclas Jern, även han en av Walkbases grundare.

Sjölind säger att inom de kommande tio åren kommer vårt sätta att köpa saker att ändras radikalt.

– Det är inte frågan om att näthandeln skulle ersätta de fysiska butikerna, snarare handlar det om hybrider av näthandel och traditionella butiker men där en hel del fysiska lokaler mera kommer att fungera som utställningslokaler för produkter: ett ställe att bekanta sig med en produkt för att sedan få den hemskickad. Walkbase är ett exempel på ett företag som arbetar med förgreningar mellan den fysiska verkligheten och internet.

– Annat man kan tänka sig är att sända rek­lam till smartmobilen när man är i närheten av en specifik hylla, eller att menyn dy­k­e­r upp på mobilens skärm när du stiger in i en restaurang.

Företagets grundare har alla ÅA-bakgrund.

– Genom kontakter till Åbo Akademi vet man vem som verkligen kan något och utifrån det har man en bra bild av vem det lönar sig att rekrytera, säger Jern.

Vilka är de stora kontrakten att sträva efter för en firma som Walkbase?

– I Europa är det till exempel IKEA, H&M. Får man dem får man samtidigt en stor europeisk spridning, säger Sjölind.