Anna Haapalainen har arbetat med att sammanföra konst och vetenskap på Aboagora.

Agororna var mötesplatser i det antika Grekland. Vid symposiet Aboagora i Åbo den 12–14 augusti möts vetenskap och konst. På programmet står bland annat en keynoteföreläsning av brittiske regissören Peter Greenaway.

Text & foto: Nicklas Hägen

Brittiske regissören Peter Greenaway är det stora dragplåstret till årets Aboagora, symposiet som bryter gränsen mellan vetenskap och konst. Greenaway, 72, har gjort film i över trettio års tid och är känd för bland annat filmerna Pillow Book, The Tulse Luper Suitcases och kontroversiella Kocken, tjuven, hans fru och hennes älskare.
– Vi brainstormar en hel del när vi utformar programmet. Greenaways namn kom upp och han gick genast upp i topp på vår lista, säger Anna Haapalainen, projektkoordinator för Aboagora.
– Med tanke på årets tema, kaos och kosmos, är han perfekt. När regissörer gör film skapar de en egen värld och går från kaos till ordning. Temat passar också tematiken i hans filmer, som blandar många konstformer. Greenaway är också bildkonstnär och har både ställt ut egna verk och deltagit i att sammanställa utställningar vid stora museer.

Greenaway har nyligen besökt Midnight Sun Film Festival i Sodankylä så Finland är honom inte helt obekant. Vid Aboagora kommer han som alla andra föreläsare att ha stora friheter.
– Parametrarna vi ger föreläsarna är hur långt föredraget ska vara, att det finns diversitet i publiken och att nivån borde vara någonstans mellan vetenskap och studia generalia. Om föreläsarna vill ha några artistiska inslag i sina föreläsningar, till exempel i form av dans eller musik, så ordnar vi det, säger Haapalainen.
– Greenaway är en van föreläsare. Tanken är att han kommer att utgå ifrån filmklipp på datorn och skapa en föreställning i stunden, säkert utifrån en viss plan. Det ska bli intressant att se vad resultatet blir.

Ett brett tema

Aboagora ordnas i år för fjärde gången. Symposiet har mer eller mindre behållit sin storlek, som i viss mån begränsas av att utrymmet i Sibeliusmuseum rymmer 150 personer.
– Keynoteföreläsningarna är öppna också för de som inte är anmälda till symposiet, och då har det ibland hänt att någon blivit utan sittplats. Vi har velat hålla dem öppna eftersom det minskar tröskeln att komma in och lyssna, vilket också är tanken – att bryta gränsen inte bara mellan konst och vetenskap, men också mellan vetenskap och samhället i övrigt, säger Haapalainen.
– Det har lyckats bra, många av de som registrerat sig är från utanför universitetsvärlden. Vi lockar folk som har ett brett intresse för saker, och det lyckas med ett brett tema.

På programmet står i år, förutom Greenaway, till exempel konstnären och författaren Hannu Väisänen, som pratar om den kreativa processen. Dessutom får vi höra om översättningen av filosofen Immanuel Kant och en liveöversättning av poesi, där översättaren inte känner till ursprungsspråket.
– Det är bra att ibland gå in på områden där allt inte är så tillrättalagt. På det här sättet vill vi ge plats för lite skapande kaos.
Lite tyngre vetenskap blir det bland annat då fysiker Jean-Luc Lehners och kulturvetare Jaakko Hämeen-Anttila gräver i de stora frågorna om kosmos födelse, läkare Pentti Huovinen och kulturhistoriker Reima Välimäki i egenskap av modern läkare och medeltida munk dramatiserar en diskussion om bakterier, samt paleobiolig Jan A. Zalasiewics och informationsvetare Isto Huvila diskuterar Big Data.

Aboagora är öppet för allmänheten. Anmälningar kostar 50 euro (20 euro för studerande) och görs via hemsidan www.aboagora.fi. Keynoteföredragen är öppna också för icke-anmälda.