Torulf Jernström.

Storsäljande spel analyseras och inspiration hämtas från gamla spel, men för spelföretagarna är målet ändå att bygga ett bra spel som också är annorlunda. Att sälja företaget för miljarder är inget mål som syns i det vardagliga arbetet.

Text & foto: Nicklas Hägen

Torulf Jernström, vd för mobilspelsföretaget Tribeflame, säger sig ha sett en stor förändring i attityden till datorspel under de fem senaste åren. Rovios och Supercells framgångar har gjort att spelindustrin är något folk tar på allvar.

Barn verkar ha ett seriöst förhållningssätt till spel som, om det håller i sig, kommer att höja datorspelens anseende ytterligare.

– Jag pratade med femte- och sjätteklassare i samband med Konst­rundan och nästan hundra procent av dem ansåg datorspel vara konst. De såg på mig som om jag var tokig som ens ställde frågan, säger Jernström.

– Litteraturen och konsten har sina egna institutioner vid universiteten. Det kan ta en stund, men jag ser inte varför spel inte skulle kunna ha en egen institution. Spel och lek har lika långa historiska rötter som litteraturen, om inte längre, och en central plats i kulturen.

Mobilspel är lätta att plocka upp

Jernström grundade år 2009 Tribeflame tillsammans med tekniske direktören Marcus Alanen, båda alumner vid Åbo Akademi. Idén var att göra mobilspel för surfplattor innan sådana ens existerade. Duon byggde en egen prototyp för att komma igång och sedan iPaden släpptes ett år efter grundandet har man fortsatt göra spel för olika surfplattor. Idag har företaget sju anställda och man söker för tillfället efter en programmerare till.

Det klart populäraste Tribeflamespelet är Benji Bananas, som har 50 miljoner nedladdningar. Spelidén är enkel. Spelaren styr en apa som hoppar mellan lianer och samlar bananer. Skärmen fungerar som en knapp som styr apans flygtid och för spelaren gäller det att hitta rytmen så apan inte kraschar i marken.

Benji Bananas

Spelidén är enkel, vilket en tid har varit rätt karaktäristiskt för spel för mobiler och surfplattor. Jernström säger att trenden inom mobilspel är att de blir mera komplicerade.

– Supercells Clash of Clans är mycket mera komplicerat är Rovios Angry Birds, för att ta ett par framgångsrika finländska spel som exempel. Plattformen i sig styr inte hur avancerat spelet är, säger Jernström.

– Men ett faktum jag tror är tidlöst är att mobilspel som det är tänkt att man ska gå upp i och spela flera timmar i sträck aldrig kommer att bli framgångsrika. Mobilen är som gjord för att man ska kunna plocka upp ofta och i korta perioder, till exempel när man väntar på bussen eller har en tråkig stund.

I utformandet av ett nytt spel hämtar man ofta inspiration från gamla spel – man kan ta idéer ända från 1980-talet – och det är inte sällan man slår ihop idéer och element från gamla spel till ett nytt. Sedan försöker man arbeta fram en speldesign som folk vill spela och komma tillbaka till. Spelet behöver kodas för att fungera bra och grafiken finslipas för att spelet ska vara tilltalande, men allt det är av sekundär betydelse om designen och spelidén inte är tilltalande.

Vid Tribeflame finns arbetsprocessen med att ta fram nya spel ständigt i bakgrunden. De spel som är framgångsrika analyseras för att se om det finns några drag som är gemensamma för dem.

– Sen vill vi bygga ett roligt spel som är annorlunda men ändå träffar alla punkter. Det är ingen lätt uppgift. Om det var lätt skulle vi sälja firman för miljarder så som Supercell gjorde.

Är det målet?

– Vi vill bygga framgångsrika spel, vilket innebär en enorm business. Men att sälja företaget för miljarder är inte någon ambition som syns i vårt dagliga arbete.

Tror du att gränsen mellan spel och annan underhållning, till exempel film, suddas ut i framtiden?

– Kanske om vi talar om konsolspelen, där är berättandedelen viktig. Så är det inte på mobilen. Om man tittar på topplistorna i iTunes som visar vad som drar in mest pengar, så är alla spel förutom Minecraft gratisnedladdningar och alla med öppet slut så att du kan fortsätta bygga din by eller vad du sen gör i evighet. Men det finns inte mycket berättande. Därför tror jag det kan ta länge innan man börjar tro att ett mobilspel är film.

Hur ser du på industrins närmaste framtid?

– Jag tror den fortsätter expandera men att tillväxttakten matas av. Alla har snart en smartphone, så även om folk fortsätter köpa spel blir antalet personer vi kan sälja till inte fler på samma sätt som idag.

– Praktiskt taget alla är spelare idag om man räknar med mobilspelen. I en intervju blev jag ombedd att säga vad folk som spelar datorspel har gemensamt. Det är som att fråga vad folk som ser på tv har gemensamt.

Datateknik och strategispel

Torulf Jernström har studerat datateknologi vid den dåvarande kemisk-tekniska fakulteten vid Åbo Akademi, samt informationssystem vid Handelshögskolan vid Åbo Akademi. Före han var med och startade upp Tribeflame arbetade han fem år vid Nokia.

Hans kollega Marcus Alanen är doktor i datateknik vid Åbo Akademi.

– Utbildningen gav en bra grund. Man fick en bra inblick i hur en IT-stab fungerar, säger Jernström.

Jernström är uppväxt med en Amstrad 1512 och har aldrig ägt en konsol. Han äger heller ingen tv, utan föredrar att läsa böcker eller se på film via Netflix på datorn.

Även om Jernström säger att hans favoritspel när han växte upp var strategispel som Sim City och Civilization samt äventyrsspel som Sierras King’s Quest och Space Quest, har han själv valt att göra annorlunda spel.

– Jag tror inte att spel i stil med King’s Quest och Monkey Island fungerar kommersiellt på mobilen. De enda spel i den stilen som får pengarna tillbaka är de som har ett namn sedan tidigare.