Om du har problem med att läsa nyhetsbrevet klicka här webbversion
   
April 2023 | Nr 9
 
Personalnytt-18
Skipbar
 
 
Tidtabell

Vårens sista nummer av Personalnytt utkommer den 26 maj 2023. Deadline är den 22 maj. Skicka färdigt material (en kort presentation på några meningar och, vid behov, en färdig länk till ett utförligare material på nätet) på svenska och engelska till meddelanden@abo.fi.

 
 
 
 
 
 
Arbetet med jämställdhet, likabehandling och tillgänglighet vid ÅA

I planen för jämställdhet, likabehandling och tillgänglighet (JLT) ingår en åtgärdsplan, vars syfte är att stärka utvecklingen av jämställdhet, likabehandling och tillgänglighet. Åtgärderna följs upp och utvärderas enligt en given tidtabell, nu har den andra uppföljningen hållits. På intranätets sida Åtgärdsplan/personal och Åtgärdsplan/studenter kan du följa med hur detta arbete framskrider.

 
 
Studio Campus – Åbo Akademis utbildningsstrategi – 23.5.2023

Under våren har prorektor för utbildning Gunilla Widén träffat representanter från alla utbildningar för att höra och diskutera tankar kring Åbo Akademis utbildningsstrategi. I diskussion tillsammans med koordinator Tove Forslund och planerare Anna Granlund presenterar Widén intryck från träffarna och kopplingarna till det utbildningsstrategiska arbetet. Studio Campus sänds live över Zoom, tisdagen 23 maj kl. 15.00–15.30. Publiken kan ställa frågor och delta i diskussionen under sändningen via Q&A-funktionen. Inspelningen kommer upp på intranätet i efterhand.

 
 
Save the date: rekreationsdag i Vasa 1.6 och i Åbo 7.6

Mera information om och program för rekreationsdagarna kommer inom kort på intranätet och på Yammer (personalutvecklingens sida).

 
 
Rektor i Vasa bjuder in till gemensam Sommar-AW i Academill

Välkommenen gemensam Sommar-AW den 7 juni kl. 16 i foajén för personalen i Academill.
Program: 16.00 Välkomstord av rektor i Vasa, Lisbeth Fagerström  | 16.05 Vi skålar in sommaren  | 16.10 Snittar, mingel och trevlig samvaro till musik. Anmälan här senast den 26.5. För frågor kontakta Julia Liewendahl.

 
 
 
 
 
 
Nytt sätt att hantera fakturor

I samband med omstruktureringen av verksamheten inom ekonomiservice, har det skapats ett nytt reskontra-team som är specialiserade på hantering av leverantörsfakturor, rese- och kostnadsersättningar samt reseunderstöd. Via ändringen betonas hur viktigt det är att alla som beställer någonting i Åbo Akademis namn, ska ange rätt referens till leverantören. Endast genom att göra det kan vi säkerställa att fakturorna behandlas på rätt sätt och inom utsatt tid. Det är i sista hand på sakgranskarens ansvar att se till att fakturan kostnadsförs på rätt ställe, då fakturan granskas i systemet. Reskontra-teamet ansvarar för fakturans kontosättning och att fakturan kostnadsförs i systemet enligt angiven referenskod. Alla medlemmar i reskontrateamet har åtkomst till samtliga utav Åbo Akademis fakturor och därmed har hela teamet beredskap att hjälpa slutanvändarna med deras fakturor. Som påminnelse, så ska referensen alltid anges till leverantören som referenskoden samt efternamnet på beställaren. Alternativen för giltig referens blir därmed något utav följande tre alternativ: Kostnadsställe / projektnummer / beställarens efternamn | Kostnadsställe / internorder-nummer / beställarens efternamn | Kostnadsställe / beställarens efternamn. Endast något av dessa tre alternativ är en giltig referens till leverantören. Om beställningen hör till ett projekt bör projektnumret alltid framgå i referensen, eftersom kostnaden annars inte kommer att allokeras till projektet. Vid eventuella frågor angående fakturor, rese- och kostnadsersättningar samt reseunderstöd kan ni framöver vara direkt i kontakt med reskontra teamet via mailadressen reskontra@abo.fi.

 
 
 
 
 
 
Ansökan till BUP Teachers’ Course 2023–2024 har öppnat

Undervisande personal inom högre utbildning välkomnas till BUP Teachers’ Course 2023–2024. Fokus är att utveckla implementeringen av Agenda 2030 i undervisningen. Kursen som är gratis, erbjuder också fina möjligheter att nätverka med kolleger runt om i Östersjöområdet. Läs mera på BUP Finlands webbplats.

 
 
Forum för Skärgårdsforskning har temat Migration

Forumet arrangeras i Skärgårdscentrum Korpoström fre 26.5, kl. 9–14.15 (anpassat till busstider). Fritt inträde, alla välkomna. Läs mera om evenemanget och anmäl dig (senast 20.5) här.

 
 
 
 
 
 
Praxis of Social Imaginaries

Vill du bli bättre på tvärvetenskaplighet? Vill du lära känna forskare och konstnärer från helt andra ämnen och områden än ditt eget? Har du någon gång tänkt att det vore trevligt att samarbeta med konstnärer i din forskning? Eller, är du bara fascinerad av reseskildringar, gamla kartor och att lära dig mer om hur människor, kulturer, vetenskap, landskap och mötet med “de andra" beskrevs under pre-modern tid? Då är vårt nya forskningsprojekt något för dig. Speciellt Symposiet som ordnas 27 juli3 augusti 2023 i Palanga, Lettland är en inbjudan just för dig! Nordiskt sommaruniversitet som arrangerar evenemanget har dessutom en egen studiecirkel för barnen, så du kan ta med dig hela din familj, om du så önskar. Läs mera här. Om du dessutom är magisters-student eller doktorand vid Åbo Akademi kan ditt aktiva deltagande i detta symposium räknas till godo som en kurs i teologi som hör till en av delkurserna i helheten Social Justice and Sustainability. Det finns stipendium som täcker deltagaravgifter och resor, så hör av dig om du är intresserad: praxis.social.imaginaries@gmail.com

 
 
 
 
Pausjumppa
 
Glöm inte pausjumppan!

Välkommen med på ett litet avbrott under arbetsdagen på ca
15–20 minuter, korta pauser under arbetsdagen kan minska stress och förbättra det mentala välmåendet. Mera info här.
Pausjumppa tisdag kl. 10.05–10.20 
Pausjumppa fredag kl. 10.05–10.20

 
 
Annan ÅU-motionsverksamhet

Mera samlad information om det mesta som rör motionsverksamhet vid ÅA, och verksamheten inom ÅAU Sports (Vasa) och Campus Sport (Åbo) hittas på intranätet.

 
 
 
 
news-2
 
Hur får jag ut en nyhet?

Har din forskning gett intressanta eller överraskande resultat? Behandlar den ett aktuellt tema? Vill du få ut budskapet om någonting viktigt som händer i organisationen?
Åbo Akademis kommunikatörer har satt ihop en lathund till stöd för hur du får ut en nyhet. Dela den gärna med din enhet och skriv ut den och sätt upp den på din anslagstavla!

Klicka här för att öppna lathunden (pdf) eller läs mera på intranätet!

 
 
 
 
Personal2
 
Personalutbildning

Information om aktuella personalutbildningar finns
i kurskatalogen
Önskemål om personalutbildning får gärna skickas till personalutbildning@abo.fi  


 
 
 
Kan AI användas för att stöda lärarna och stärka undervisningen?

Måndag den 15 maj kl 10–12.30 på plats i Argentum, Aurum och via Zoom. Linda Mannila håller en presentation och workshop för oss om hur AI kan användas i universitetsvärlden. Fokus blir på undervisningen och hur AI kan stöda lärarna och stärka undervisningen. Hon tar även upp frågor som är relevanta för hela universitets verksamhet. Linda Mannila är en samhällsentreprenör och stolt geek som brinner för utbildnings-, inklusions- och jämlikhetsfrågor i det digitaliserade samhället. Läs mer på intranätet.

 
 
Ge din presentation ett lyft och få publiken att vilja lyssna, 30.5

Välkommen att delta i kursen om grundläggande presentationsteknik 30.5 kl. 9.30–12.00 via Zoom. Du får konkreta tips på hur du väcker publikens intresse och får publiken att vilja fortsätta lyssna, men också verktyg och tips för att bättre anpassa presentationer till åhörarna och situationen. Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
Var med och skapa en trygg arbetsplats

Under 2023 satsar ÅA speciellt mycket på att utveckla personalens kompetens på temat ”En trygg arbetsplats”. Vi utbildar både chefer och medarbetare för att alla ska känna igen mobbning, osakligt bemötande, trakasserier och sexuella trakasserier på arbetsplatsen. Läs mera och anmäl dig till någon av de många kurserna som erbjuds under året.

 
 
 
 
 
 
Öppen universitetsutbildning

ÅA:s personal kan avgiftsfritt delta i öppen universitetsutbildning som anordnas av Centret för livslångt lärande (en avgift kan tillkomma vid kurser som ordnas av Öpus samarbetsparter). Anmälan till kurserna görs i anmälningsdatabasen. Skriv i meddelandefältet att du är personal.

 
 
 
 
 
 
Bokbasar på Åbo Akademis bibliotek

ÅAB säljer utgallrade böcker för 1–3 €/styck i Boktornets aula den 8–13 maj under bibliotekets öppettider, måndag–torsdag kl. 10–18, fredag kl. 10–16 och lördag kl. 11–15. Endast kortbetalning.
Välkommen och fynda!

 
 
Finansiering för miniprojekt inom öppen vetenskap, deadline 31.5

Miniprojekt inom öppen vetenskap är småskaliga projekt där ÅA-forskare, doktorander och lärare tar initiativet till öppen vetenskap-aktiviteter. Syftet med miniprojekten är att förankra öppen vetenskap i forskningsmiljöerna vid ÅA. Har du en idé om hur du kan göra din forskningsmiljö mer öppen och transparent? Behöver du finansiering? Du kan ansöka om finansiering om max 1000 € för att genomföra ett miniprojekt som stöder öppen vetenskap inom ditt forskningsområde, hela ÅA, eller utanför ÅA. Vårens sista ansökningsfrist 31.5. kl. 16. Mer information, projektidéer och ansökningsblankett finns på intranätet.

 
 
 
 
 
 
Stipendier och understöd våren 2023

RESESTIPENDIER FÖR ÅA-LÄRARE
Stiftelsen för Åbo Akademi har beviljat medel för Kanslers lärarresestipendium ”Guldkanten”. Stipendiet är ämnat för ett 1–2 veckor långt besök på ett universitet i ett annat nordiskt land. Vistelsens syfte är att få ämnesmässig inspiration för den egna undervisningen, den forskning som ingår i befattningen och/eller samla på idéer som bidrar till att förändra och utveckla det egna pedagogiska arbetet.
Ansökningstiden går ut måndagen den 22.5.2023 kl. 15.00. Information, ansökningskriterier och elektronisk ansökningsblankett finns på ÅA:s intranät.

STIPENDIER UR MAKARNA AGNETA OCH CARL-ERIK OLINS FOND
Ur makarna Agneta och Carl-Erik Olins fond lediganslås ett eller flera stipendier för personer som vid Åbo Akademi eftersträvar licentiat- eller doktorsgrad och varit ordinarie medlemmar eller senior-medlemmar vid Åbo Akademis Studentkår. Av sökande förutsätts att de innehaft uppdrag inom Åbo Akademis Studentkår och/eller dess specialföreningar. Stipendiet delas ut till en eller flera personer för en sammanlagd tid om 38 månader, så att stipendiet utgår med 2300 euro per månad. Ansökningarna bör vara Seniorernas Råd vid Åbo Akademis Studentkår tillhanda senast den 15 maj 2023 klockan 15.00. Ansökningarna lämnas in via elektronisk blankett. Handledarens utlåtande skickas av handledaren direkt till ÅAS generalsekreterare, per e-post. Mera information på studentkårens hemsida.

 
 
 
 
sibbe2-200x210
 
Vårens konsertsäsong i Sibeliusmuseum bjuder på folk, avantgarde och mycket mer

Sibeliusmuseum bjuder under våren på ett mångsidigt program omfattande såväl klassisk musik som moderna och fördomsfria kompositioner. Se vårens konserter här.

 
 
 
 
 
 
Next issue

The last issue of Staff News for the spring will be published on May 26, 2023. Deadline May 22. If you would like to contribute to the newsletter please send a message to meddelanden@abo.fi and a link to the webpage where the information is published (in Swedish and English).

 
 
 
 
 
 
The work with gender equality, equal treatment and accessibility

​​​​​​​​The plan for gender equality, equal treatment and accessibility at Åbo Akademi University includes an action plan. The purpose of the action plan is to strengthen the development of gender equality, equal treatment, and accessibility. The actions are followed up and evaluated according to a given timetable, the second follow-up has now been held. On the intranet page Action plan/staff and Action plan/students you can follow how the work is progressing.

 
 
Studio Campus – Åbo Akademi's educational strategy – 23.5 2023

This spring, Vice-rector for education Gunilla Widén met with representatives from all educations to hear and discuss thoughts about Åbo Akademi's education strategy. In a discussion together with coordinator Tove Forslund and planner Anna Granberg, Widén presents impressions from the meetings and connections to the educational strategic work. Studio Campus will be broadcast live via Zoom, Tuesday 23 May at 15.00–15.30. The audience can ask questions and participate in the discussion during the broadcast via the Q&A function. The recording will be posted on the intranet afterwards. This event will be held in Swedish.

 
 
Save the date: Recreational Day in Vaasa 1.6 and in Turku 7.6

More information about both recreational days will shortly be found in the news-section of the intranet and on Yammer.

 
 
The rector in Vaasa invites you to a Summer-AW in Academill

Welcome to the Summer-AW for the staff on June 7 at 4 pm in the foyer of Academic.
Program: 16.00 Welcome speech by the rector in Vaasa, Lisbeth Fagerström  | 16.05 A toast for the summer  |  16.10 Canapés, mingling and good company. Please register here no later than 26.5.
For questions contact Julia Liewendahl.

 
 
 
 
 
 
New way to manage invoices

In connection to the restructuring of operations within financial services, a new ledger management team has been established that is specialized in administering invoices, travel expenses, cost reimbursements and travel allowances. The change emphasizes the importance of giving the right reference to suppliers whenever someone is ordering something in Åbo Akademi University’s name. Only by doing so, can we reassure that the invoices are being processed correctly and on time. Ultimately, it is the invoice verifier that has the responsibility of reassuring the correctness of an invoice, when it's being checked in the system. The ledger management team is responsible for picking the right cost account and booking the invoice according to the given reference. All members of the ledger management team have access to all of Åbo Akademi University´s invoices and therefore the whole team has the readiness of helping the users with their invoices. As a reminder, a reference must always be provided to a supplier and the reference consists of a reference code and the surname of the purchaser. The options for a valid reference are therefore one of these: Cost centre / Project number / Surname of the purchaser | Cost centre / Internal order number / Surname of the purchaser | Cost centre / Surname of the purchaser. Only one of these three options is a valid reference to the supplier. If the order belongs to a project, the project number must always appear in the reference, otherwise the cost will not be allocated to the project. If there are any questions regarding invoices, travel expenses, cost reimbursements and travel allowances, you can from now on contact the ledger management team on the mail-address reskontra@abo.fi

 
 
 
 
 
 
Application to the BUP Teachers’ Course 2023–2024 is open

Teachers in Higher Education, welcome to the BUP Teachers’ Course 2023–2024. The focus is to improve the implementation of Agenda 2030 in the learning methods in Higher Education. The course, free of charge, is also an opportunity to network with other HE teachers in the Baltic Sea area. Read more here.

 
 
Praxis of Social Imaginaries

Do you want to practice the skills of transdisciplinary research? Get to know researchers and artists from various different fields? Were you intrigued or delighted by the arts and science collaborations that were created by the Avtryck i det Okända – Forcing the Impossible project? Or, are you just fascinated by travelling narratives, old medieval maps and learning more about how people, cultures, science, lands and places at the boarders of what is currently seen as Europe where described and perceived before the modern era? Then this set of Symposia and particularly the upcoming conference in Palanga, Lithuania 27th of July to 3rd of August 2023 is something for you! The Nordic Summer University, who hosts this event also has a children's circle which enables you to bring your whole family to the session. Read more about our project and events here. If you are a Master’s or doctoral student you can also participate in this symposium as a course! Active participation in reading and talking about the travelling narratives of Gerald of Wales during the symposium will be accredited to you as a course in Theology which is part of the minor-subject Social Justice and Sustainability. Scholarships are available – do not hesitate to contact Laura Hellsten for further information! E-mail: praxis.social.imaginaries@gmail.com

 
 
 
 
Pausjumppa
 
Don't forget the movement breaks!

Welcome to a short break during the workday of approx. 15–20 minutes. Taking short breaks during the workday can reduce stress, improve mental health and maintain a healthy work-life balance.
Movement break Tuesdays kl. 10.05–10.20 
Movement break Fridays kl. 10.05–10.20

 
 
More on ÅAU-sports

Further information regarding sports activities around Åbo Akademi University, and the activities within ÅAU Sports (Vaasa) and Campus Sport (Turku) can be found on the intranet.

 
 
 
 
News
 
How do I spread the news?

Has your research yielded interesting or surprising results? Does it address a current topic? Do you want to spread the word about something important that is happening within the organisation? Åbo Akademi University Communications has put together a guide to help you get your news out. Feel free to share it in your team, print it out and put it on your notice board!
Click here to open the guide (pdf), or read more on the intranet!

 
 
 
 
Personal2
 
Staff training

Information on staff training courses can be found in the course catalogue.
Please let us know by e-mailing personalutbildning@abo.fi, if you'd like us to arrange staff training on a specific topic.

 
 
 
 
 
 
The Open University at ÅAU

It is free for ÅAU staff members to take part in courses provided by the Open University at ÅAU, (an additional fee might be charged for courses arranged by the Open University's partners). Registration through the online application form. NB! write ”staff” in the comment field.

 
 
 
 
 
 
Book Sale at Åbo Akademi University Library

Used books for sale for 1–3 € at the Book Tower, Tuomiokirkonkatu 2–4, 8–13.5 (Mon–Thu 10–18, Fri 10–16, Sat 11–15). We accept only card payments. Welcome!

 
 
Funding for open science mini projects – deadline May 31

Open science mini projects are small-scale projects where ÅAU researchers, doctoral students and teachers take the initiative to open science activities. The aim of the mini projects is to establish open science in the research milieus at ÅAU. Do you have an idea on how to make research more open and transparent in your field of research or subject? Do you need funding to make it happen? You may apply for up to 1000 € to cover costs for carrying out a mini project which supports open science in your research environment or all over ÅAU, and beyond. Last deadline this spring 31.5 at 16:00. More information, project ideas and application form available on the intranet.

 
 
 
 
 
 
Grants and scholarships spring 2023

TRAVEL GRANTS FOR ÅAU TEACHERS
The Åbo Akademi University Foundation has awarded funds to the Chancellor for “Guldkanten”; a teacher mobility travel grant. The grant is meant for a 1–2 week visit to a university in another Nordic country. The aim of the visit is to get inspiration to one’s teaching, to the research connected to one’s teaching position and/or for gathering ideas to change and develop one’s pedagogical work. Deadline for application is on Monday, May 22, 2023 at 15.00. Information, criteria for applying and online application form now available on the ÅAU Intranet.

 
 
 
 
Sibbe2-200x210
 
Live concerts for everyone at the Sibelius Museum this spring

The Sibbe Live!-concert series this spring is versatile. Please read more about the artists and book your tickets here.

 
 
 
 
You have received this email because you have subscribed to Åbo Akademi Personalnytt | Staff News as .
© 2025 Åbo Akademi Personalnytt | Staff News, All rights reserved
 

Aviseringar

Warning: the link has been inserted but may have errors. Please test it.