Om du har problem med att läsa nyhetsbrevet klicka här webbversion
   
Mars 2024 | Nr 8
 
nyhetsbrevet24
Skipbar
 
 
Tidtabell

Personalnytt utkommer varje fredag. Deadline för material är måndagar. Skicka färdigt material (en kort presentation på några meningar och, vid behov, en färdig länk till ett utförligare material på nätet) på svenska och engelska till meddelanden@abo.fi.

 
 
 
 
 
 
Mot en hållbar ekonomi

ÅA:s ekonomi har länge varit ansträngd. För att kunna hålla måttet − utbildning och forskning på högsta nivå, behöver vi utrymme att utvecklas. Det här har vår nuvarande styrelse tagit fasta på. Styrelsen avser att, i samarbete med organisationen, målmedvetet söka lösningar för att förbättra det ekonomiska läget. Detta görs i samband med det strategiarbete som pågår just nu. Här kan du läsa mera om hur vi planerar förverkliga och organisera arbetet. Delta gärna i följande Studio Campus 12.3, då har du också möjlighet att ställa frågor kring detta.

 
 
Seminarium om SHAPE vetenskaper och näringslivssamarbete, 14.3

SHAPE vetenskaper, dvs. samhällsvetenskaper, humaniora och ekonomi, har haft en undanskymd roll i samarbetet mellan universitet och näringsliv. Välkommen med på Åbo Akademis och Vaikuttavuussäätiös gemensamma seminarium Industry-academia collaboration in the social sciences, humanities and arts 14 mars 2024 kl. 12.30–14.00 för att utforska förhållandet mellan dessa forskningsområden och näringslivssamarbete och för att hitta sätt att undanröja hinder för samarbete. Seminariet ordnas på campus i Åbo och streamas. Läs mera om programmet och anmäl dig här, senast 12.3.2024. Välkommen!

 
 
Blodgivning på Åbo Svenska Teater

Blodtjänst ordnar blodgivning på ÅST:s stora scen igen i år, 13.3 kl 12–18. Detta samarbete inleddes år 2017 och ÅAS har varit med varje år sedan starten. I år har vi tillsammans med Blodtjänst som målsättning att få så många nya blodgivare som möjligt.

 
 
UniYH-Dagen idag i Åbo!

Idag, fredag 8.3 är det igen dags för UniYH-dagen för tvåor i Åbo, d.v.s. de som går andra året på andra stadiet. Vi slår igen i vår rekordet för antal anmälda till dagen för tvåor, då antalet anmälda uppgår till ungefär 1400 personer! Det betyder att utöver alla vi som vanligen rör oss på campus blir vi den fredagen betydligt fler. Med så många nya människor på campus finns det chans att någon eller några av dessa potentiella sökande är vilse eller behöver hjälp med något, men vi hoppas vi alla försöker lite extra att ha koll på dem, stöda vid behov och får dem att känna sig välkomna. Mer info här.

 
 
Tävlingen 3 Minute Thesis kommer till Åbo, 15.3

3MT-tävlingen handlar om att sammanfatta forskningsresultat i ett engagerande föredrag som inte får vara längre än tre minuter. Vi har alla tävlande, och nu vill vi ha en publik! Du är välkommen att ta del av detta evenemang fredagen den 15 mars 2024, i Auditorium Helikon, Arken, Åbo. Vi börjar klockan 10.00. Du kan läsa mera om det här på intranätet.

 
 
Akademiska dagen

Välkommen att fira akademiska dagen 2024. Fredagen den 22.3 kl 10.00–11.00 i i Solennitetsalen, Gamla Akademihuset (Rothoviusgatan 1). Åbo Akademi och Åbo universitet arrangerar årligen akademiska dagen till åminnelse av grundandet av den kungliga akademin i Åbo 1640 samt manifesterar det goda samarbetet mellan universiteten i Åbo. I år står Åbo Akademi värd för evenemanget. Festföredraget hålls av Juha Vuori, docent i världspolitik vid Åbo Universitet och rubriken är Rauhaan tutkien. Docentföreningen vid universiteten i Åbo utser årets docent. Programmet i sin helhet, som går på både finska och svenska, och förhandsanmälning hittas på intranätet.

 
 
Professorsinstallation

Åbo Akademi anordnar professorsinstallation i Åbo fredagen den 22 mars 2024 kl. 14.15 i Solennitetsalen, Gamla Akademihuset (Rothoviusgatan 1). Fakulteten för humaniora, psykologi och teologi installerar professor i genusvetenskap Taru Leppänen och professor i praktisk teologi Cecilia Nahnfeldt. Fakulteten för naturvetenskaper och teknik installerar professor i farmaceutiska biomaterial Hongbo Zhang. Professorsinstallationerna hålls på svenska. Tillställningen är öppen för allmänheten. Anmäl dig via följande länk senast måndagen den 18.3.2024 kl 23.59. Detaljprogram och rubriker publiceras i Personalnytt och på hemsidan abo.fi inför installationen.

 
 
Välkommen på Alumnträffen 2024: AI – hot eller möjlighet?

Åbo Akademis personal hälsas varmt välkommen att delta i Alumnträffen 2024: AI – hot eller möjlighet? torsdag 4.4.2024 kl. 15–16.30 online. Evenemanget fokuserar på frågor kring artificiell intelligens (AI). AI är redan en del av vardagen, men vilka konsekvenser har AI och dess utveckling för oss? Innebär utvecklingen av AI fler möjligheter eller utmaningar? Och är vår kompetens uppdaterad när AI börjar få ett större fotfäste i vår vardag? Kom med och diskutera de här frågorna med oss! Läs mera om programmet och anmäl dig senast 28.3.2024. Evenemanget är ett samarbete mellan Åbo Akademi, Arcada, Hanken, Helsingfors universitet, Högskolan på Åland och Novia.

 
 
 
 
 
 
ÅA:s enkät om forskningsdatahantering

Vi ber dig som anställd eller anknuten forskare eller undervisande personal vid Åbo Akademi att delta i en enkätstudie med syftet att kartlägga forskningsdata vid Åbo Akademi och att förbättra vår förståelse för de datahanteringsprocesser du använder och de tjänster du behöver. Undersökningen är en uppföljning av den interna revisionen som genomfördes 2023. Den insamlade informationen kommer att användas för att förbättra Åbo Akademis tjänster och infrastruktur för datalagring, datahantering, dataskydd och öppen vetenskap och kommer att sammanfattas i en rapport till Åbo Akademis styrelse. Det andra syftet är att genomföra en forskningsstudie om forskares perspektiv på ansvarsfull hantering av forskningsdata. Det tar ungefär 10–15 minuter att besvara enkäten som är öppen till den 20.3. Här får du mer information och möjlighet att besvara enkäten. Tack för din medverkan! Närmare information: 
Lise Eriksson, docent, forskningsdataspecialist och ansvarig forskare. E-post: researchdata@abo.fi. Tel. +358 50 465 3697. Åbo Akademis arbetsgrupp för forskningsdata och etik.

 
 
Gästföreläsning med Fyodor Raychynets 13.3 kl. 10–12

Fyodor Raychynets (Ukrainian Evangelical Theological Seminary) föreläser om “Should we turn the ’other cheek’ and ’love our enemy’ in times of war?” onsdagen den 13.3 kl. 10.15–11.45 i Aud. Theologicum, Biskopsgatan 16, och via Zoom (Meeting ID: 691 6578 2890). Mer information här.

 
 
Mätartavla för kommunikation

Hur många pressmeddelanden publicerar Åbo Akademi? Hur många besökare har webben, och varifrån kommer de? Vilka är de mest gillade Instagraminläggen? Svar på sådana här frågor kan du få från "Mätartavla för kommunikation" på intranätet.

 
 
Morgonkaffe med Mehiläinen fortsätter under våren, kl. 09.00–09.45

15.3 Vad är resiliens/psykisk uthållighet och hur utvecklar man det? (del 1). Med företagspsykolog Victoria Grönlund.    
12.4 Vad är resiliens/psykisk uthållighet och hur utvecklar man det? (del 2). Med företagspsykolog Victoria Grönlund.
24.5 Tips för övergången från arbete till semester, samt tips som hjälper att återkomma till arbetet efter semestern. Med företagspsykolog Katja Koivisto. Ingen anmälan behövs, det är bara att delta via Zoom. Zoom-länkarna hittas i kurskatalogen.

 
 
Välkommen att upptäcka arbetslivet på Health Campus!

Organisationerna som tillhör Health Campus erbjuder möjligheten för personal att bekanta sig med arbetet på en annan arbetsplats under en TET-dag. Målsättningen med TET-dagen är ett närmare samarbete mellan organisationerna, att dela kunskap med personal från andra enheter och att bekanta sig med olika undervisningsenheter. Varha ordnar en TET-dag den 19.4 (anmälan senast 15.3), medan universiteten erbjuder möjligheten att komma på besök mer flexibelt. Läs mer om hur du anmäler dig på intranätet.

 
 
Lunchmöte om Åbo Akademis HR Strategi för Forskare!

Välkommen att delta i lunchmöte om Åbo Akademis HR Strategi för Forskare! Projektgruppen för HRS4R inbjuder forskare och lektorer till diskussionstillfällen för att stöda den fortsatta utvecklingen av forskarkarriärer vid Åbo Akademi. På agendan finns bland annat följande teman: Etik, integritet, jämställdhet och öppen vetenskap • Bedömning, rekrytering och utveckling av forskare • Arbetsvillkor och arbetsmetoder • Forskarkarriärer och kompetensutveckling. Syftet med diskussionerna är att brett samla in utvecklingsområden och konkreta målsättningar för en uppdaterad HRS4R-handlingsplan för perioden 2024-2026 under ledning av forskningsrådet. Diskussionstillfällen ordnas i Åbo och i Vasa, på svenska och på engelska. Anmäl dig nedan:
VASA
• Lunchmöte hålls i Vasa 26.3.2024 kl. 12:00 för forskare (Anmäl dig här senast 15.3.2024). 
• Lunchmöte hålls i Vasa 27.3.2024 kl. 12:00 för lektorer (Anmäl dig här senast 15.3.2024).
ÅBO
• Lunchmöte hålls i Åbo 8.4.2024 kl. 12:00 för forskare (Anmäl dig här senast 15.3.2024).
• Lunchmöte hålls i Åbo 10.4.2024 kl. 12:00 för lektorer (Anmäl dig här senast 15.3.2024).

 
 
 
 
news-2
 
Hur får jag ut en nyhet?

Har din forskning gett intressanta eller överraskande resultat? Behandlar den ett aktuellt tema? Vill du få ut budskapet om någonting viktigt som händer i organisationen?
Åbo Akademis kommunikatörer har satt ihop en lathund till stöd för hur du får ut en nyhet. Dela den gärna med din enhet och skriv ut den och sätt upp den på din anslagstavla!

Klicka här för att öppna lathunden (pdf) eller läs mera på intranätet!

 
 
 
 
 
 
Ansök om finansiering för miniprojekt inom öppen vetenskap 2024

Miniprojekt inom öppen vetenskap är småskaliga projekt där ÅA-forskare, doktorander och lärare tar initiativet till öppen vetenskap-aktiviteter. Syftet med miniprojekten är att förankra öppen vetenskap i forskningsmiljöerna vid ÅA. Har du en idé om hur du kan göra din forskningsmiljö mer öppen och transparent? Behöver du finansiering? Du kan nu ansöka om finansiering om max 1000 € för att genomföra ett miniprojekt som stöder öppen vetenskap inom ditt forskningsområde, hela ÅA, eller utanför ÅA. Läs mer och ansök här.

 
 
Viktig information om hur du publicerar open access gratis

Hur kan jag publicera open access genom read and publish-avtal och när behöver jag ansöka från APC-poolen? En påminnelse om att det är viktigt att läsa anvisningarna i OA-Libguiden innan man skickar in en artikel till en tidskrift. Läs mer på intranätet.

 
 
 
 
Pausjumppa
 
Paus-jumppan med Anki har kört igång!

Välkommen med på en liten break under arbetsdagen på ca 15 minuter. Alla är varmt välkomna med och övningarna utför du utifrån vad den egna kroppen klarar av. Paus-jumppan hålls på svenska. Pausjumppa tisdag kl. 13:55–14:10 (även IRL i bildkonstsalen i Academill D701, förutom 26.3.24 då vi är i gymnastiksalen D609). Pausjumppa fredag kl. 10.05–10.20.

 
 
Ny motionskampanj har startat!

En ny motionskampanj har kört igång i samband med sportlovet. Kampanjen pågår fram till den 2.6.2024. Mera information på intranätet.

 
 
Annan ÅU-motionsverksamhet

Mera samlad information om det mesta som rör motionsverksamhet vid ÅA, och verksamheten inom ÅAU Sports (Vasa) och Campus Sport (Åbo) hittas på intranätet. Ett nytt verksamhetsår drar igång den 1.9 och som personal är du även välkommen att ta del av motionsutbudet.

 
 
 
 
Personal2
 
Personalutbildning

Information om aktuella personalutbildningar finns
i kurskatalogen
Önskemål om personalutbildning får gärna skickas till personalutbildning@abo.fi  


 
 
 
Planerar du personalutbildning?

Personalutbildningsteamet hjälper gärna till. Då du planerar personalutbildning, ta gärna kontakt via personalutbildning@abo.fi för att bl.a. diskutera kring datum, kursanmälan, marknadsföring och information, kostnader för arvoden och servering, tekniskt genomförande, diverse praktiskt, betalning av arvoden, räkningar och reseersättning samt rapportering. Mera information hittar du på intranätet.

 
 
Svårt att komma ihåg vilka utbildningar/kurser/seminarier/ konferenser du deltagit i? För att inte tala om vilket år det var.

I Personec OSS har du ett eget utbildningsregister som hjälper dig att hålla koll på vilka utbildningar/kurser/seminarier/konferenser du deltagit i. Om du i OSS för in allt du deltagit i, får du enkelt ut en lista på det. Hur fungerar det i praktiken? På intranätet kan du läsa mera om Personec OSS, där finns också en guide och en kort inspelning.

 
 
HUMANE Summer School 2024

Åbo Akademi utlyser en plats att söka på HUMANE Summer School 2024. Heads of University Management & Administration Network in Europe (HUMANE) är en internationell organisation vars mål är att bygga globala nätverk för universitetsadministratörer på chefsnivå, att främja innovation och att driva professionell excellens inom högre utbildning. Välkomna att söka är chefer inom administrationen. Mera information finns i kursbeskrivningen på intranätet.

 
 
Du kan bidra till att ÅA är och förblir en trygg arbetsplats

Utbildningen En trygg arbetsplats och de tillhörande diskussionsträffarna är skräddarsydd så att den höjer medvetandenivån och ger verktyg för hur man kan förebygga och hantera olika former av osakligt beteende på arbetsplatsen. Kursen är obligatorisk för personer med personalledaruppdrag och starkt rekommenderad för alla andra. Läs mera om innehåll och anmälan via intranätet. För frågor och mer information, kontakta putbildning@abo.fi.

 
 
Emotions at work: Nonsense or power for collaboration?

Som ett samarbete mellan universiteten i Uleåborg, Östra Finland, Åbo, Vasa, Tammerfors Universitet, Aalto Universitet och Åbo Akademi erbjuds under våren webbinarie serien Emotions at work: Nonsense or power for collaboration? Webbinarierna hålls på engelska och förverkligas enligt följande: Introduction to emotional skills at work; what, why, how? 14.3 kl. 14.00–15.00, Colleagueship as a silent superpower in workplaces? 10.4 kl. 14.00–15.00, Mood is Energy, so Lead it! 8.5 kl. 13.00–14.00. Alla webbinarier förverkligas via Zoom. Personal, forskare och doktorander är välkomna att delta. Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
Modulen Universitetsförvaltning för universitetsanställda

Modulen Universitetsförvaltning består av fyra kurser som arrangeras av Öpu; tre självstudiekurser och en nätkurs. Kurserna bidrar till att ge färdigheter för deltagarna att bilda sig en djupare kunskap om hur universitetsförvaltningen fungerar, hur den styrs, hur den organiseras och hur de finansiella systemen är uppbyggda. Kurserna Universitetets förvaltning, Universitetet som organisation och Universitetets ekonomiska system är självstudiekurser som kan avläggas fram till 31.7.2024. Mera information och anmälan via tabellen för kurser med kontinuerlig anmälan. Kursen Förvaltningsrätt är en nätkurs som starar 27.3, anmälan senast 20.3. Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
Feedback på kursbeskrivningar



Du kan boka individuell handledning eller workshop/handledning för liten grupp, utgående från utkast till kursbeskrivningarna i Peppi eller för att bolla integrering av hållbarhet i kurserna. Du kan även be om feedback i skriftlig form på utkastet till kursbeskrivningar. Se närmare information i Moodle.

 
 
 
 
 
 
Öppen universitetsutbildning

ÅA:s personal kan avgiftsfritt delta i öppen universitetsutbildning som anordnas av Centret för livslångt lärande (en avgift kan tillkomma vid kurser som ordnas av Öpus samarbetsparter). Anmälan till kurserna görs i anmälningsdatabasen. Skriv i meddelandefältet att du är personal.

 
 
 
 
 
  gubbar
 
 
Konstutställningen "Mer än bara gubbar" i Sibeliusmuseum

I vårens utställning i Sibeliusmuseum presenteras konst som donerats till Stiftelsen för Åbo Akademi. I utställningen visas målningar, skulpturer och konstföremål som speglar samlingens innehåll men även donatorernas egna intressen. Läs mer om utställningen på Sibeliusmuseum.fi. Utställningen pågår 3.2–2.6.2024 i Sibeliusmuseum, Biskopsgatan 17, Åbo. 
Pris: 7 €/vuxna och 5€/studerande. Gratis inträde för personer under 18 år och för personer med museikort.

 
 
Stort utbud av upplevelser på Sibeliusmuseum under mars månad

I mars bjuder Sibeliusmuseum på oförglömliga upplevelser för vänner av musik och konst. Bland annat kammarmusikkonserter, Turku Jazz Festivals konserter och en utställningsguidning står på programmet. Läs mer om evenemangen och boka biljetter via Sibeliusmuseum.fi. Se hela utbudet här.


 
 
 
 
 
 
Next issue

Staff News is published every Friday. The deadline for materials are Mondays. If you would like to contribute to the newsletter please send a message to meddelanden@abo.fi and a link to the webpage where the information is published (in Swedish and English).

 
 
 
 
 
 
Towards a sustainable economy

ÅAU's finances have long been strained. In order to be able to maintain the highest level of education and research, we need room to develop. Our current Board has recognised this. In cooperation with the organisation, the Board intends to purposefully seek solutions to improve the financial situation. This will be done in connection with the strategy work that is currently underway. Here you can read more about how we plan to implement and organise the work. Please participate in the following Studio Campus 12.3, where you can also ask questions about this.

 
 
Seminar about SHAPE disciplines and industry collaboration, 14.3

The social sciences, humanities and arts (so called SHAPE disciplines) have largely been absent from the landscape of industry-academia collaboration. Join us in this seminar organised by Åbo Akademi University and the Finnish Research Impact Foundation 14 March 2024 at 12.30–14.00 to explore the relationship between these disciplines and industry collaboration and to look for ways of removing barriers to collaboration. The seminar is organised on campus in Åbo and will be streamed. Read more about the programme and sign up here, by 12.3.2024. Welcome!

 
 
UniYH-day 8th of March in Turku (Open Campus Day)

On Friday, March the 8th in Turku, it's time again for the UniYH day for those in the second year of upper secondary school. This year we break the record again for the number of registrations for the day, when the number of registrations amounts to approximately 1,400 people! This means that in addition to all of us who normally move about on campus, there will be significantly more of us that Friday. With so many new people on campus, there is a chance that one or more of these potential applicants will be lost or need help with something, but we hope we all try a little extra, keeping an eye out for them, support when needed and make them feel welcome. More info here (in Swedish).

 
 
The 3 Minute Thesis Competition comes to Turku, 15.3

The 3MT competition is all about condensing research result into an engaging talk no more than three minutes in length. We have the competitors, and now we want an audience! You're welcome to be part of this event on Friday March 15, 2024, in Auditorium Helikon, Arken, Turku. We kick off at 10.00 am.
You can read more about this on the intranet.

 
 
The Academic Day

Welcome to celebrate Academic Day 2024. Friday 22 March at 10–11 AM in the Ceremonial Hall of the Old Academic Building (Rothoviusgatan 1). Åbo Akademi University and University of Turku annually celebrates the Academic Day in commemoration of the foundation of the old Åbo Akademi University in 1640. The Academic Day also demonstrates the good cooperation between the universities in Turku. This year, Åbo Akademi is hosting the event. The main speech is given by Juha Vuori, Turun yliopiston maailmanpolitiikan dosentti and the topic is Rauhaan tutkien. In connection to the festivities the Docent of the Year is awarded. Please note that the programme is partly held in Finnish, and partly in Swedish. Detailed program and registration for the event on the intranet.

 
 
Professorial inauguration

Åbo Akademi University has the honor to inaugurate three professors on Friday 22 March 2024 in the Ceremonial Hall of the Old Academic Building (Rothoviusgatan 1). Inaugurated from the Faculty of Arts, Psychology and Theology are professors Taru Leppänen and Cecilia Nahnfeldt. Inaugurated from the Faculty of Science and Engineering is professor Hongbo Zhang. The Inaugration adresses will be held in swedish. You can register for the event here. Registration closes Monday 18 March 2024 at 11.59 PM. The detailed program and topics will be published in Staff News and on the ÅAU homepage abo.fi prior to the installation.

 
 
MOS 2024 Technology & Consumer Behavior Conference

We warmly welcome researchers, practitioners, and students to participate in MOS2024.
Conference date & time: Mon 27.5.20249:00–16:00. (A precise schedule will be finalized and communicated closer to the date). Whether presenting a paper or simply attending to listen, we eagerly anticipate your presence at the event—either in person in Turku, Finland, or virtually. We welcome presentations at the conference that explore a diverse array of topics, including but not limited to XR, AI, robotics, human-computer interactions, and smart devices, with a specific focus on their intersections with consumer behavior. The conference is organized jointly by the Department of International Marketing at Åbo Akademi University and the DUTAR (Digitalisation of Education for Accessibility, Attractiveness, and Relevance) project. Abstract submission deadline: March 30, 2024. Conference registration deadline: May 15, 2024. Read all about this exciting event here.

 
 
 
 
News
 
How do I spread the news?

Has your research yielded interesting or surprising results? Does it address a current topic? Do you want to spread the word about something important that is happening within the organisation? Åbo Akademi University Communications has put together a guide to help you get your news out. Feel free to share it in your team, print it out and put it on your notice board!
Click here to open the guide (pdf), or read more on the intranet!

 
 
 
 
 
 
Guest lecture with Fyodor Raychynets 13 March at 10–12

Fyodor Raychynets (Ukrainian Evangelical Theological Seminary) lectures on “Should we turn the ’other cheek’ and ’love our enemy’ in times of war?” on Wednesday 13 March at 10.15–11.45 in Aud. Theologicum, Biskopsgatan 16, and via Zoom (Meeting ID: 691 6578 2890). More information here.

 
 
ÅAU Research Data Management Survey

We are asking you as an employed or affiliated researcher or teaching staff at Åbo Akademi University to participate in a survey, which aims to map research data at Åbo Akademi University and to improve our understanding of the data management processes you employ and the services you need. The survey is a follow-up to the internal audit carried out in 2023. Collected information will be used to improve Åbo Akademi University’s services and infrastructure for data storage, data management, data protection and open science, and will be summarised in a report to the Åbo Akademi University Board. The second purpose is to conduct a research study on researchers’ perspectives on responsible handling of research data. It takes approximately 10–15 minutes to answer the survey, which is open until 20th March. You can find more information and the opportunity to answer the survey here
Thank you for your participation! More information: Lise Eriksson, Docent, Research Data Specialist, and responsible researcher. E-mail: researchdata@abo.fi. Phone number: +358 50 465 3697. Åbo Akademi University’s Working Group for Research Data and Ethics.

 
 
Welcome to discover working life at the Health Campus!

The organizations that belong to the Health Campus offer the opportunity for staff to get to know the work at another workplace during a job shadowing day (TET day). The aim of the TET day is a closer collaboration between the organisations, to share knowledge with staff from other units and to get to know different teaching units. Varha organizes a TET day on 19.4 (register by 15.3), while the universities offer the opportunity to visit more flexibly. Read more about how to register on the intranet.

 
 
Lunch Meeting on ÅAU’s HR Strategy for Researchers!

Welcome to the Lunch Meeting on Åbo Akademi University’s HR Strategy for Researchers! The HRS4R project group is inviting researchers and lecturers to join us for discussions. The aim is to support the ongoing development of research careers at Åbo Akademi University. We will be discussing various themes including: Ethics, integrity, gender equality, and open science • Assessment, recruitment, and development of researchers • Working conditions and working methods • Research careers and skills development. The discussions will help us gather a wide range of development areas and concrete objectives for an updated HRS4R action plan for the period 2024–2026, under the guidance of the research council. We have organized discussion opportunities in both Turku and Vaasa, in Swedish and English. You can register below:
VAASA
• Lunch meeting is held in Vaasa 26.3.2024 at 12:00 for researchers (Register here by 15.3.2024). 
• Lunch meeting is held in Vaasa 27.3.2024 at 12:00 for lecturers (Register here by 15.3.2024).
TURKU
• Lunch meeting is held in Turku 8.4.2024 at 12:00 for researchers (Register here by 15.3.2024).
• Lunch meeting is held in Turku 10.4.2024 at 12:00 for lecturers (Register here by 15.3.2024).

 
 
 
 
 
 
Apply for funding for open science mini projects in 2024

Open science mini projects are small-scale projects where ÅAU researchers, doctoral students and teachers take the initiative to open science activities. The aim of the mini projects is to establish open science in the research milieus at ÅAU.  Do you have an idea on how to make research more open and transparent in your field of research or subject? Do you need funding to make it happen? Now you can apply for up to 1000 € to cover costs for carrying out a mini project which supports open science in your research environment or all over ÅAU, and beyond. Read more and apply here.

 
 
Important information about publishing open access for free

How to publish open access through the read and publish deals, and when do I need to apply from the APC pool? A reminder that it is crucial to check out the guidelines in the OA Libguide before submitting a manuscript to a journal. Read more on the intranet.

 
 
 
 
Pausjumppa
 
Movement breaks with Anki have started!

Welcome again to a short break during the workday of approx. 15–20 minutes. Taking short breaks during the workday can reduce stress, improve mental health and maintain a healthy work-life balance.
Movement break Tuesdays kl. 13.55–14.10 
Movement break Fridays kl. 10.05–10.20

 
 
Exercise Campaign 2024

A new form of exercise campaign has started. We want as many people as possible to be able to participate in our campaign, therefore the activities include something for everyone. The ÅAU exercise campaign runs during weeks 8–22 (February 19 – June 2). Read more on the intranet.

 
 
More on ÅAU-sports

Further information regarding sports activities around Åbo Akademi University, and the activities within ÅAU Sports (Vaasa) and Campus Sport (Turku) can be found on the intranet. A new academic year starts on 1.9 and as employee you are welcome to take part, for a small fee, in the exercise range.

 
 
 
 
Personal2
 
Staff training

Information on staff training courses can be found in the course catalogue.
Please let us know by e-mailing personalutbildning@abo.fi, if you'd like us to arrange staff training on a specific topic.

 
 
 
Difficult to remember which trainings/courses/seminars/conferences you have participated in? Not to mention which year it was.

In Personec OSS, you have your own training register that helps you keep track of which trainings/courses/seminars/conferences you have participated in. If you enter everything you have participated in, in OSS, you can easily get a list of it. How does it work in practice? On the intranet you can read more about Personec OSS, there is also a guide and a video.

 
 
Emotions at work: Nonsense or power for collaboration?

As a collaboration between several universities (Universities of Oulu, Eastern Finland, Turku, Vaasa, Tampere University, Aalto University and Åbo Akademi University) we are offering a webinar series during spring 2024, via Zoom. The title of this series is Emotions at work: Nonsense or power for collaboration? and contains the following webinars: Introduction to emotional skills at work; what, why, how? 14.3 at 14.00–15.00, Colleagueship as a silent superpower in workplaces? 10.4 at 14.00–15.00, Mood is Energy, so Lead it!  8.5 at 13.00–14.00. Staff, researchers, and doctoral researchers are welcome to participate. More information and registration via the course catalogue.

 
 
Lunch seminar: Personal information security 11.4

Welcome to participate in the lunch seminar 11.4 at 12–13, via Zoom. You will be updated on the latest information security threats. If you have questions, you can send them in advance or ask questions during the lunch seminar. More information and registration via the course catalogue.

 
 
You can help ensure that ÅAU is and remains a safe place to work

The range of staff training includes a course, A Safe Workplace, that is mandatory for supervisors / managers and highly recommended for all staff. The course and related discussions on Zoom are tailored to raise awareness and provide tools for preventing and dealing with various forms of inappropriate behaviour in the workplace. Read more about content and registration via the intranet. For questions and more information, please contact putbildning@abo.fi.

 
 
Feedback on course descriptions

The Support for Teaching and Learning offers support on course planning, i.e. writing course descriptions. Book an appointment for individual guidance or a workshop/guidance for a small groups or to discuss the integration of sustainability goals into courses or study programmes. You can also ask for feedback only in written form on the drafts of your course descriptions. More information in Moodle.

 
 
Seminar on Open Educational Resources

Welcome to learn more about Open Education, on 26 April at 10.00–12.00 via Zoom. Gunilla Widén, Vice-rector for education will welcome us to the session on Open Educational Resources (OER). Aino Helariutta, Information specialist, at Laurea University of Applied Science will introduce us to its benefits and development from their organisation’s perspective. Coordinator Malin Fredriksson will talk about utilizing OER effectively in teaching, including insights on CC-licenses. Don't miss this opportunity to enhance your understanding and practice of Open Education! More information and downloadable calendar invitation you can find on the intranet.

 
 
 
 
 
 
The Open University at ÅAU

It is free for ÅAU staff members to take part in courses provided by the Open University at ÅAU, (an additional fee might be charged for courses arranged by the Open University's partners). Registration through the online application form. NB! write ”staff” in the comment field.

 
 
 
 
 
  gubbar
 
 
The exhibition "More than just oldsters" in Sibelius Museum

The exhibition More than just oldsters presents the art that has been donated to the Åbo Akademi University Foundation, as well as its donators. Read more about the exhibition at Sibeliusmuseum.fi. The exhibition is open between 3.2–2.6.2024 in Sibelius Museum, Piispankatu 17, Turku. The entrance fee is 7 €/adults, 5 €/ students and free of charge for under 18 y/o.

 
 
Events for music and art lovers at the Sibelius Museum in March

In March, the Sibelius Museum offers unforgettable experiences for music and art lovers. The programme includes chamber music concerts, Turku Jazz Festivals concerts and guided tours in Swedish and Finnish. Read more about the events and book tickets at Sibeliusmuseum.fi. A list of all events can be found here.

 
 
 
 
 
You have received this email because you have subscribed to Åbo Akademi Personalnytt | Staff News as .
© 2024 Åbo Akademi Personalnytt | Staff News, All rights reserved
 

Aviseringar

Warning: the link has been inserted but may have errors. Please test it.