Om du har problem med att läsa nyhetsbrevet klicka här webbversion
   
Februari 2024 | Nr 6
 
nyhetsbrevet24
Skipbar
 
 
Tidtabell

Personalnytt utkommer varje fredag. Deadline för material är måndagar. Skicka färdigt material (en kort presentation på några meningar och, vid behov, en färdig länk till ett utförligare material på nätet) på svenska och engelska till meddelanden@abo.fi.

 
 
 
 
 
 
Mot en hållbar ekonomi

ÅA:s ekonomi har länge varit ansträngd. För att kunna hålla måttet − utbildning och forskning på högsta nivå, behöver vi utrymme att utvecklas. Det här har vår nuvarande styrelse tagit fasta på. Styrelsen avser att, i samarbete med organisationen, målmedvetet söka lösningar för att förbättra det ekonomiska läget. Detta görs i samband med det strategiarbete som pågår just nu. Här kan du läsa mera om hur vi planerar förverkliga och organisera arbetet. Delta gärna i följande Studio Campus 12.3, då har du också möjlighet att ställa frågor kring detta.

 
 
Blodgivning på Åbo Svenska Teater

Blodtjänst ordnar blodgivning på ÅST:s stora scen igen i år, 13.3 kl 12–18. Detta samarbete inleddes år 2017 och ÅAS har varit med varje år sedan starten. I år har vi tillsammans med Blodtjänst som målsättning att få så många nya blodgivare som möjligt.

 
 
Morgonkaffe med Mehiläinen fortsätter under våren, kl. 09.00–09.45

15.3 Vad är resiliens/psykisk uthållighet och hur utvecklar man det? (del 1). Med företagspsykolog Victoria Grönlund.    
12.4 Vad är resiliens/psykisk uthållighet och hur utvecklar man det? (del 2). Med företagspsykolog Victoria Grönlund.
24.5 Tips för övergången från arbete till semester, samt tips som hjälper att återkomma till arbetet efter semestern. Med företagspsykolog Katja Koivisto. Ingen anmälan behövs, det är bara att delta via Zoom. Zoom-länkarna hittas i kurskatalogen.

 
 
Hållbarhetslunch

Under våren 2024 ordnas Hållbarhetslunch var tredje måndag i månaden. Lunchen är öppen för alla som är intresserade av hållbarhet och undervisning. Du hittar mer information i Universitetslärande Teamset under fliken Hållbarhetslunch. Du kan också vara i kontakt med anna.granberg@abo.fi.

 
 
Vilo- och bönerum på campus

På campus i Åbo finns det följande vilorum som också får användas som bönerum.
Aurum: (Bottenvåningen D005) vid behov kontakta Rosiina Tiusanen, 050 411 3738
Arken: (Gula huset, Vindsrummet) vid behov kontakta Niklas Högnäs, 050 356 9866
Huvudbyggnaden: (Mötesrum Asa 116) vid behov kontakta Rikard Andersson, 0400 407 043
Campus i Vasa: Academill (Pianorummet F207) vid behov kontakta Roland Nylund, 0500 868 623 eller Anki Stenkull-Aura, 050 367 7914. Samma info finns på intranätet.

 
 
 
 
 
 
ÅA:s enkät om forskningsdatahantering

Vi ber dig som anställd eller anknuten forskare eller undervisande personal vid Åbo Akademi att delta i en enkätstudie med syftet att kartlägga forskningsdata vid Åbo Akademi och att förbättra vår förståelse för de datahanteringsprocesser du använder och de tjänster du behöver. Undersökningen är en uppföljning av den interna revisionen som genomfördes 2023. Den insamlade informationen kommer att användas för att förbättra Åbo Akademis tjänster och infrastruktur för datalagring, datahantering, dataskydd och öppen vetenskap och kommer att sammanfattas i en rapport till Åbo Akademis styrelse. Det andra syftet är att genomföra en forskningsstudie om forskares perspektiv på ansvarsfull hantering av forskningsdata. Det tar ungefär 10–15 minuter att besvara enkäten som är öppen till den 20.3. Här får du mer information och möjlighet att besvara enkäten. Tack för din medverkan! Närmare information: 
Lise Eriksson, docent, forskningsdataspecialist och ansvarig forskare. E-post: researchdata@abo.fi. Tel. +358 50 465 3697. Åbo Akademis arbetsgrupp för forskningsdata och etik.

 
 
Vill du ha hjälp med att ordna en konferens?

Åbo Convention Bureau erbjuder kostnadsfri och neutral hjälp till dig som vill arrangera möten och kongresser i Åboregionen. De hjälper mötes- och konferensarrangörer enligt behov från ansökningsprocessen till själva planeringen av mötet eller konferensen. Mera information här.

 
 
 
 
dutar
 
 
Vad händer inom DUTAR-projektet?

Senaste nytt från DUTAR-projektet finns nu sammanfattat i en nyhet på intranätet.

 
 
 
 
 
 
De ryska författarna och det rysk-ukrainska kriget

Docent Ben Hellman gästar Åbo Akademi. I sitt föredrag gör han nedslag bland ryska författare och hur de senaste två seklen har återspeglats i litteraturen, och nu senast det rysk-ukrainska kriget när attityderna mot "oliktänkande" igen hårdnar. Tid: 29 februari kl.15–16 med efterföljande förfriskningar.
Plats: Teologiska Annexet, Biskopsgatan 16. Ben Hellman är docent i rysk litteratur vid Åbo Akademi samt emerituslektor och docent vid institutionen för slavistik och baltologi, Helsingfors universitet. Han har aktivt gett ut böcker och skrivit artiklar om rysk litteratur. Han är också en flitig litterär översättare från ryska till svenska. Tilläggas kan att Ben Hellmans anknytning till FHPT går långt tillbaka. Han har studerat här och blivit både magister och licentiat.

 
 
Varför älskar vi öar?

Nordens främsta ökännare, nesofilen Anders Källgård från Sverige bjuder på en odyssé till öar av olika slag. Välkommen med du också! Bara att dyka upp tors 29.2, kl. 15.00 i aud. Aura, CLL. Mera info

 
 
Nätverkande kring hållbar utveckling i Östersjöområdet

Välkommen på seminarium om forskningssamarbeten inom hållbar utveckling. Talare: Prof. Walter Leal från BUPRaP office i Hamburg, bitr.prof. Jerker Björkqvist, ÅA, samt projektledare James Simpson och äldre lektor Maria Engberg, Novia. Tid: 4.3, kl. 13.00 i aud. Aura, CLL och via stream. Anmälan senast 1.3. Mera information.

 
 
Kommande lunchseminarier i minoritetsforskning

Placing Finnish Migrant-Settler Histories in Ontario.
Talare: Samira Saramo, Migration Institute of Finland. Tid: 6.3.2024, kl. 12:00–13:00
Plats: Seminarierum Camera Obscura (E201), Arken, Åbo. Också via Zoom.
Mötes ID: 658 5058 4576. Lösenord: lunchsemi. Mera information här. Välkommen!

 
 
 
 
 
 
Ansök om finansiering för miniprojekt inom öppen vetenskap 2024

Miniprojekt inom öppen vetenskap är småskaliga projekt där ÅA-forskare, doktorander och lärare tar initiativet till öppen vetenskap-aktiviteter. Syftet med miniprojekten är att förankra öppen vetenskap i forskningsmiljöerna vid ÅA. Har du en idé om hur du kan göra din forskningsmiljö mer öppen och transparent? Behöver du finansiering? Du kan nu ansöka om finansiering om max 1000 € för att genomföra ett miniprojekt som stöder öppen vetenskap inom ditt forskningsområde, hela ÅA, eller utanför ÅA. Läs mer och ansök här.

 
 
Viktig information om hur du publicerar open access gratis

Hur kan jag publicera open access genom read and publish-avtal och när behöver jag ansöka från APC-poolen? En påminnelse om att det är viktigt att läsa anvisningarna i OA-Libguiden innan man skickar in en artikel till en tidskrift. Läs mer på intranätet.

 
 
Open Science Day

Öppen vetenskap är alltmer normen inom forskning, och det är viktigt att hålla jämna steg med ny utveckling inom detta område. Den 5 mars 2024 anordnar Open Science Community Turku en stor Open Science Day i samarbete med INVEST och Åbo universitet. Evenemanget äger rum i byggnaden Publicum (Åbo universitet) och är öppet för forskare och studenter från alla fakulteter och akademiska nivåer vid Åbo Akademi. Kom med på evenemanget för att lära dig mer om ny utveckling inom öppen vetenskap, FAIR-datahantering, och förhandsregistrering, m.m. Anmäl dig senast den 25 februari. Program och anmälningsblankett hittar du via denna länk.

 
 
 
 
Pausjumppa
 
Paus-jumppan med Anki har kört igång!

Välkommen med på en liten break under arbetsdagen på ca 15 minuter. Alla är varmt välkomna med och övningarna utför du utifrån vad den egna kroppen klarar av. Paus-jumppan hålls på svenska. Pausjumppa tisdag kl. 13:55–14:10 (även IRL i bildkonstsalen i Academill D701, förutom 26.3.24 då vi är i gymnastiksalen D609). Pausjumppa fredag kl. 10.05–10.20.

 
 
Ny motionskampanj har startat!

En ny motionskampanj har kört igång i samband med sportlovet. Kampanjen pågår fram till den 2.6.2024. Mera information på intranätet.

 
 
Medveten närvaro – onsdagar kl. 14–14:15

I en intensiv och stressig arbetsvardag behöver vi regelbundet landa i oss själva och bli mer närvarande för att orka. När vi medvetet stillar oss får vi förnyad tillgång till vår inre kraft och vi kan med mer fokus möta och hantera olika situationer och uppgifter. När vi blir närvarande ser vi allt klarare och vi får till exempel lättare att ta beslut eller veta hur vi ska göra i en viss situation. Under stunden i medveten närvaro ingår en ledd närvaroövning och stöd till egen reflektion. Du kan delta på distans via Zoom, mötes-ID: 682 6912 4007. Ledare: Linda Norrgård, Arbetshandledare och lärare i Luxia Method®. Luxia Method® är en metod för att arbeta med sina känslor som stöd för en andlig och personlig utveckling. Läs mer på intranätet.

 
 
Annan ÅU-motionsverksamhet

Mera samlad information om det mesta som rör motionsverksamhet vid ÅA, och verksamheten inom ÅAU Sports (Vasa) och Campus Sport (Åbo) hittas på intranätet. Ett nytt verksamhetsår drar igång den 1.9 och som personal är du även välkommen att ta del av motionsutbudet.

 
 
 
 
news-2
 
Hur får jag ut en nyhet?

Har din forskning gett intressanta eller överraskande resultat? Behandlar den ett aktuellt tema? Vill du få ut budskapet om någonting viktigt som händer i organisationen?
Åbo Akademis kommunikatörer har satt ihop en lathund till stöd för hur du får ut en nyhet. Dela den gärna med din enhet och skriv ut den och sätt upp den på din anslagstavla!

Klicka här för att öppna lathunden (pdf) eller läs mera på intranätet!

 
 
 
 
Personal2
 
Personalutbildning

Information om aktuella personalutbildningar finns
i kurskatalogen
Önskemål om personalutbildning får gärna skickas till personalutbildning@abo.fi  


 
 
 
Planerar du personalutbildning?

Personalutbildningsteamet hjälper gärna till. Då du planerar personalutbildning, ta gärna kontakt via personalutbildning@abo.fi för att bl.a. diskutera kring datum, kursanmälan, marknadsföring och information, kostnader för arvoden och servering, tekniskt genomförande, diverse praktiskt, betalning av arvoden, räkningar och reseersättning samt rapportering. Mera information hittar du på intranätet.

 
 
Svårt att komma ihåg vilka utbildningar/kurser/seminarier/ konferenser du deltagit i? För att inte tala om vilket år det var.

I Personec OSS har du ett eget utbildningsregister som hjälper dig att hålla koll på vilka utbildningar/kurser/seminarier/konferenser du deltagit i. Om du i OSS för in allt du deltagit i, får du enkelt ut en lista på det. Hur fungerar det i praktiken? På intranätet kan du läsa mera om Personec OSS, där finns också en guide och en kort inspelning.

 
 
Kurs i svenska för internationell personal vid ÅA

Under våren ordnar Språkcentret en kurs i svenska för internationell personal på nivå B1.1 (enligt den europeiska referensramen för språk). Undervisningen sker via Zoom. Anmälan senast 26.2. Mera information om kursinnehållet, datum och kursanmälan hittas här.

 
 
Utvecklingssamtal via Personec OSS 1.3

Alla samtalsledare är välkomna att följa med en praktisk demonstration om hur man som samtalsledare öppnar ett samtal i Personec OSS, skickar e-postmeddelande till sina medarbetare, håller samtalet och godkänner de förda samtalet samt hur man senare hittar den ifyllda blanketten under rapporter i OSS. Tillfället hålls 1.3 kl. 11.30–12.00 via Zoom, på både svenska och engelska. Anmälan via kurskatalogen.

 
 
Informationstillfälle för doktorander 4.3

Välkommen att delta i informationstillfället för doktorander 4.3 kl. 13–15 för att ta del av aktuell information om doktorandstudier. En del av informationstillfället innehåller information riktad till doktorander som är anställda vid Åbo Akademi. Tillfället hålls på engelska. Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
Jämställdhet/mångfald vid rekrytering av experter och stödpersonal

Administrativa chefer och personer som rekryterar experter och annan stödpersonal är välkomna att delta i kursen om jämställdhet/mångfald vid rekrytering, 6.3 kl. 10–12, via Zoom. Teorin som presenteras kopplas till ÅA:s egna processer. Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
Lunchseminarium: Personlig informationssäkerhet 7.3

Välkommen att delta i lunchseminariet 7.3 kl. 12–13, via Zoom. Du får höra om de senaste skurkaktigheterna på data- och informationssäkerhetsfronten, men det finns också möjlighet att ställa frågor (på förhand eller under själva tillfället). Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
Du kan bidra till att ÅA är och förblir en trygg arbetsplats

Utbildningen En trygg arbetsplats och de tillhörande diskussionsträffarna är skräddarsydd så att den höjer medvetandenivån och ger verktyg för hur man kan förebygga och hantera olika former av osakligt beteende på arbetsplatsen. Kursen är obligatorisk för personer med personalledaruppdrag och starkt rekommenderad för alla andra. Läs mera om innehåll och anmälan via intranätet. För frågor och mer information, kontakta putbildning@abo.fi.

 
 
Emotions at work: Nonsense or power for collaboration?

Som ett samarbete mellan universiteten i Uleåborg, Östra Finland, Åbo, Vasa, Tammerfors Universitet, Aalto Universitet och Åbo Akademi erbjuds under våren webbinarie serien Emotions at work: Nonsense or power for collaboration? Webbinarierna hålls på engelska och förverkligas enligt följande: Introduction to emotional skills at work; what, why, how? 14.3 kl. 14.00–15.00, Colleagueship as a silent superpower in workplaces? 10.4 kl. 14.00–15.00, Mood is Energy, so Lead it! 8.5 kl. 13.00–14.00. Alla webbinarier förverkligas via Zoom. Personal, forskare och doktorander är välkomna att delta. Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
Hur ta till tals saker i rollen som ledare 15.3

För chefer med personalansvar ordnas en utbildning i hur man tar också besvärliga saker till tals i rollen som ledare. Syftet är att klargöra i vilka situationer det är viktigt att ingripa som chef. Vilka är chefens skyldigheter och rättigheter och hur tar man också svåra saker till tals? Utbildningen sker 15.3 kl. 10–13 i Zoom. Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
Modulen Universitetsförvaltning för universitetsanställda

Modulen Universitetsförvaltning består av fyra kurser som arrangeras av Öpu; tre självstudiekurser och en nätkurs. Kurserna bidrar till att ge färdigheter för deltagarna att bilda sig en djupare kunskap om hur universitetsförvaltningen fungerar, hur den styrs, hur den organiseras och hur de finansiella systemen är uppbyggda. Kurserna Universitetets förvaltning, Universitetet som organisation och Universitetets ekonomiska system är självstudiekurser som kan avläggas fram till 31.7.2024. Mera information och anmälan via tabellen för kurser med kontinuerlig anmälan. Kursen Förvaltningsrätt är en nätkurs som starar 27.3, anmälan senast 20.3. Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
 
 
 
 
Öppen universitetsutbildning

ÅA:s personal kan avgiftsfritt delta i öppen universitetsutbildning som anordnas av Centret för livslångt lärande (en avgift kan tillkomma vid kurser som ordnas av Öpus samarbetsparter). Anmälan till kurserna görs i anmälningsdatabasen. Skriv i meddelandefältet att du är personal.

 
 
 
 
 
  gubbar
 
 
Konstutställningen "Mer än bara gubbar" i Sibeliusmuseum

I vårens utställning i Sibeliusmuseum presenteras konst som donerats till Stiftelsen för Åbo Akademi. I utställningen visas målningar, skulpturer och konstföremål som speglar samlingens innehåll men även donatorernas egna intressen. Utställningens namn Mer än bara gubbar kommer från att många av stiftelsens donatorer varit inflytelserika äldre män som på något sätt understött Åbo Akademis eller stiftelsens verksamhet. Utställningen presenterar en del gubbar, men också mycket annat. Läs mer om utställningen på Sibeliusmuseum.fi. Utställningen pågår 3.2–2.6.2024 i Sibeliusmuseum, Biskopsgatan 17, Åbo. 
Pris: 7 €/vuxna och 5€/studerande. Gratis inträde för personer under 18 år och för personer med museikort.

 
 
 
 
 
 
Next issue

Staff News is published every Friday. The deadline for materials are Mondays. If you would like to contribute to the newsletter please send a message to meddelanden@abo.fi and a link to the webpage where the information is published (in Swedish and English).

 
 
 
 
 
 
Towards a sustainable economy

ÅAU's finances have long been strained. In order to be able to maintain the highest level of education and research, we need room to develop. Our current Board has recognised this. In cooperation with the organisation, the Board intends to purposefully seek solutions to improve the financial situation. This will be done in connection with the strategy work that is currently underway. Here you can read more about how we plan to implement and organise the work. Please participate in the following Studio Campus 12.3, where you can also ask questions about this.

 
 
ÅAU Research Data Management Survey

We are asking you as an employed or affiliated researcher or teaching staff at Åbo Akademi University to participate in a survey, which aims to map research data at Åbo Akademi University and to improve our understanding of the data management processes you employ and the services you need. The survey is a follow-up to the internal audit carried out in 2023. Collected information will be used to improve Åbo Akademi University’s services and infrastructure for data storage, data management, data protection and open science, and will be summarised in a report to the Åbo Akademi University Board. The second purpose is to conduct a research study on researchers’ perspectives on responsible handling of research data. It takes approximately 10–15 minutes to answer the survey, which is open until 20th March. You can find more information and the opportunity to answer the survey here
Thank you for your participation! More information: Lise Eriksson, Docent, Research Data Specialist, and responsible researcher. E-mail: researchdata@abo.fi. Phone number: +358 50 465 3697. Åbo Akademi University’s Working Group for Research Data and Ethics.

 
 
Do you need help with arranging a conference?

Turku Convention Bureau offers free and neutral assistance to those who want to organize meetings and conferences in the Turku region. They help meeting and conference organizers as needed from the application process to the actual planning of the meeting or conference. You can find out more here.

 
 
Rooms for temporary resting and prayer on Campus

On Turku campus we have rooms for temporary resting & the rooms can also be used as prayer rooms in the following buildings: Aurum: (D005) if needed contact Rosiina Tiusanen, 050 411 3738
Arken: (yellow house on the yard, open attic room) if needed contact Niklas Högnäs, 050 356 9866
Mainbuilding: (meetingroom Asa 116 ) if needed contact Rikard Andersson, 0400 407 043
On Vasa Campus: Academill (the pianoroom F207) if needed contact Roland Nylund, 0500 868 623 or Anki Stenkull-Aura, 050 367 7914. Same info on the intranet

 
 
 
 
dutar
 
 
What's going on within the DUTAR project?

The latest news from the DUTAR project is collated into one single news item on the intranet.

 
 
 
 
 
 
Scientific networking on Sustainable Development in the Baltic Sea Region

Welcome to a seminar about research cooperation within sustainable development. Speakers: Prof. Walter Leal from the BUPRaP office in Hamburg, Ass. Prof. Jerker Björkqvist, ÅAU, Project manager James Simpson & Senior Lecturer Maria Engberg, Novia UAS. Time: 4th March at 1.00 pm. in aud. Aura, CLL and live-stream. Register by 1st March. More information.

 
 
Upcoming Lunch Seminar in Minority Studies

Placing Finnish Migrant-Settler Histories in Ontario.
Speaker: Samira Saramo, Migration Institute of Finland. Time: March 6th 2024, at 12:00–13:00
Place: Seminar room Camera Obscura (E201), Arken, Åbo Akademi University. Also on Zoom.
Meeting ID: 658 5058 4576. Passcode: lunchsemi. More information here. Welcome!

 
 
 
 
 
 
Apply for funding for open science mini projects in 2024

Open science mini projects are small-scale projects where ÅAU researchers, doctoral students and teachers take the initiative to open science activities. The aim of the mini projects is to establish open science in the research milieus at ÅAU.  Do you have an idea on how to make research more open and transparent in your field of research or subject? Do you need funding to make it happen? Now you can apply for up to 1000 € to cover costs for carrying out a mini project which supports open science in your research environment or all over ÅAU, and beyond. Read more and apply here.

 
 
Important information about publishing open access for free

How to publish open access through the read and publish deals, and when do I need to apply from the APC pool? A reminder that it is crucial to check out the guidelines in the OA Libguide before submitting a manuscript to a journal. Read more on the intranet.

 
 
Open Science Day

Open Science is increasingly the norm in science, and it is essential to keep up with new developments in this field. On March 5th, 2024, Open Science Community Turku will organize a big Open Science Day in collaboration with INVEST, and the University of Turku. This event will take place in the building Publicum (University of Turku) and is open to researchers and students from all faculties and academic levels at Åbo Akademi University. Join the event to learn more about new developments in open science, FAIR data management, and pre-registration, etc. Please register by February 25th. The program and registration form can be found here.

 
 
 
 
Pausjumppa
 
Movement breaks with Anki have started!

Welcome again to a short break during the workday of approx. 15–20 minutes. Taking short breaks during the workday can reduce stress, improve mental health and maintain a healthy work-life balance.
Movement break Tuesdays kl. 13.55–14.10 
Movement break Fridays kl. 10.05–10.20

 
 
Exercise Campaign 2024

A new form of exercise campaign has started. We want as many people as possible to be able to participate in our campaign, therefore the activities include something for everyone. The ÅAU exercise campaign runs during weeks 8–22 (February 19 – June 2). Read more on the intranet.

 
 
Conscious presence – Wednesdays at 14:00–14:15

In an intense and stressful working day, we regularly need to land in ourselves and become more present in order to cope. When we consciously stand still, we gain renewed access to our inner power and we can face and handle different situations and tasks with more focus. When we become present, we see everything more clearly and it becomes easier for us to make decisions or know what to do in a certain situation, for example. During the moment in conscious presence, a guided presence exercise and support for self-reflection are included. You can participate on distance via Zoom: Guiding in Swedish. Meeting-ID: 682 6912 4007. Course leader: Linda Norrgård, Supervisor and Teacher in Luxia Method®. The Luxia Method® is a method for working with one's emotions as support for spiritual and personal development. Read more on the intranet.

 
 
More on ÅAU-sports

Further information regarding sports activities around Åbo Akademi University, and the activities within ÅAU Sports (Vaasa) and Campus Sport (Turku) can be found on the intranet. A new academic year starts on 1.9 and as employee you are welcome to take part, for a small fee, in the exercise range.

 
 
 
 
News
 
How do I spread the news?

Has your research yielded interesting or surprising results? Does it address a current topic? Do you want to spread the word about something important that is happening within the organisation? Åbo Akademi University Communications has put together a guide to help you get your news out. Feel free to share it in your team, print it out and put it on your notice board!
Click here to open the guide (pdf), or read more on the intranet!

 
 
 
 
Personal2
 
Staff training

Information on staff training courses can be found in the course catalogue.
Please let us know by e-mailing personalutbildning@abo.fi, if you'd like us to arrange staff training on a specific topic.

 
 
 
Difficult to remember which trainings/courses/seminars/conferences you have participated in? Not to mention which year it was.

In Personec OSS, you have your own training register that helps you keep track of which trainings/courses/seminars/conferences you have participated in. If you enter everything you have participated in, in OSS, you can easily get a list of it. How does it work in practice? On the intranet you can read more about Personec OSS, there is also a guide and a video.

 
 
Course in Swedish for international employees at ÅAU

Starting 8 March, the Language Centre arranges a course in Swedish, level B1.1 (CEFR), offered to international staff at ÅAU. The teaching is done via Zoom. Application at latest 26 February. More information about the course can be found here.

 
 
Development discussions via Personec OSS 1.3

All development discussion leaders are welcome to follow a practical demonstration on how to open a discussion form in Personec OSS, send an e-mail to the employees, preform the discussion, and approve the conversations, and how to later find the approved form under reports in OSS. The session will be held 1.3 at 11.30–12.00 via Zoom, in both Swedish and English. Registration via the course catalogue.

 
 
Information for doctoral researchers 4.3

Welcome to participate in the information session for doctoral researchers 4.3 at 13–15 to hear about current information regarding doctoral studies. A part of the information session contains information aimed for doctoral researchers who are employed by Åbo Akademi University. More information and registration via the course catalogue.

 
 
Emotions at work: Nonsense or power for collaboration?

As a collaboration between several universities (Universities of Oulu, Eastern Finland, Turku, Vaasa, Tampere University, Aalto University and Åbo Akademi University) we are offering a webinar series during spring 2024, via Zoom. The title of this series is Emotions at work: Nonsense or power for collaboration? and contains the following webinars: Introduction to emotional skills at work; what, why, how? 14.3 at 14.00–15.00, Colleagueship as a silent superpower in workplaces? 10.4 at 14.00–15.00, Mood is Energy, so Lead it!  8.5 at 13.00–14.00. Staff, researchers, and doctoral researchers are welcome to participate. More information and registration via the course catalogue.

 
 
Lunch seminar: Personal information security 11.4

Welcome to participate in the lunch seminar 11.4 at 12–13, via Zoom. You will be updated on the latest information security threats. If you have questions, you can send them in advance or ask questions during the lunch seminar. More information and registration via the course catalogue.

 
 
Feedback on course descriptions

The Support for Teaching and Learning offers support on course planning, i.e. writing course descriptions. Book an appointment for individual guidance or a workshop/guidance for a small groups or to discuss the integration of sustainability goals into courses or study programmes. You can also ask for feedback only in written form on the drafts of your course descriptions. More information in Moodle.

 
 
You can help ensure that ÅAU is and remains a safe place to work

The range of staff training includes a course, A Safe Workplace, that is mandatory for supervisors / managers and highly recommended for all staff. The course and related discussions on Zoom are tailored to raise awareness and provide tools for preventing and dealing with various forms of inappropriate behaviour in the workplace. Read more about content and registration via the intranet. For questions and more information, please contact putbildning@abo.fi.

 
 
 
 
 
 
The Open University at ÅAU

It is free for ÅAU staff members to take part in courses provided by the Open University at ÅAU, (an additional fee might be charged for courses arranged by the Open University's partners). Registration through the online application form. NB! write ”staff” in the comment field.

 
 
 
 
 
  gubbar
 
 
The exhibition "More than just oldsters" in Sibelius Museum

The exhibition More than just oldsters presents the art that has been donated to the Åbo Akademi University Foundation, as well as its donators. The name of the exhibition is based on the fact that a large part of the Foundation’s art collection consists of, in fact, older, influential men, who in one way or another have supported Åbo Akademi University or its foundation. In this exhibition we present these men as well as much else. Read more about the exhibition at Sibeliusmuseum.fi. The exhibition is open between 3.2–2.6.2024 in Sibelius Museum, Piispankatu 17, Turku. The entrance fee is 7 €/adults, 5 €/ students and free of charge for under 18 y/o.

 
 
 
 
 
You have received this email because you have subscribed to Åbo Akademi Personalnytt | Staff News as .
© 2024 Åbo Akademi Personalnytt | Staff News, All rights reserved
 

Aviseringar

Warning: the link has been inserted but may have errors. Please test it.