Om du har problem med att läsa nyhetsbrevet klicka här webbversion
|
 |
| | | |
Nästa nummer av Personalnytt utkommer den 18 mars. Deadline är den 14 mars. Skicka färdigt material (en kort presentation på några meningar och, vid behov, en färdig länk till ett utförligare material på nätet) på svenska och engelska till meddelanden@abo.fi. | |
| | | |
Hur påverkar kriget i Ukraina Åbo Akademi?
Åbo Akademi utreder hur vi tillsammans med tredje parter kan hjälpa och bistå krigets offer. Vi har försökt nå alla internationella ÅA-studerande och anställda från de berörda regionerna och erbjudit stöd. På måndag den 7 mars kl. 9.15–10.00 är alla välkomna på en diskussions- och frågestund om kriget i Ukraina, hur det påverkar Åbo Akademi, och hur vi kan hjälpa och stöda. Mera information på intranätet. |
|
|
|
| |
Akademiska dagen som manifesterar det goda samarbetet mellan universiteten i Åbo firas i år torsdagen den 31 mars. I årets program ingår bland annat installation av ÅA:s nya rektor Mikael Lindfelt. Programmet går på finska och svenska. Mera information finns på intranätet. Anmäl dig via den här blanketten senast 22.3.2022. |
|
|
|
| |
Diskussionsserie om fastighetsplanen, 18.2–18.3
Rektor Mikael Lindfelt och direktören för universitetsservice Heidi Backman står som värdar för en diskussionsserie om fastighetsplanen som just nu är ute på remiss. Samtalet sker via Zoom. Alla vid ÅA är välkomna att ta del av diskussionen. Den andra delen i serien är på fredagen den 4 mars mellan kl. 15.15 och 16.00. Inbjudna gäster är professor Ronald Österbacka, biträdande professor Emmanuel Acquah och akadedemilektor Ann-Catrin Östman. Temat för diskussionen är Forsknings- och lärmiljöerna vid Akademin och hålls den här veckan på engelska. |
|
|
|
| |
Informationsenkätens resultat
I mitten av januari gick det ut en enkät om informationsgången vid vår akademi. Syftet med enkäten var att samla ihop material som referensgruppen för kommunikation kan utgå ifrån när den sammanställer ett förslag på i vilken riktning kommunikationsprogrammet vid Åbo Akademi kunde utvecklas. Måndagen den 14 mars mellan kl. 15.00 och 16.00 har alla som vill möjlighet att delta i ett Zoomwebinarium där referensgruppen presenterar och kommenterar enkätens resultat. Men några nyckeltal finns redan på intrat. |
|
|
| |
Alumnträffen 2022: Vad krävs för social hållbarhet i arbetslivet?
Välkommen att delta i Alumnträffen 2022: Vad krävs för social hållbarhet i arbetslivet? onsdagen den 30.3.2022 kl. 15–16.30 online. Social hållbarhet är ett delområde inom FN:s globala hållbarhetsmål, men vad innebär social hållbarhet med avseende på arbetslivet? Dagens arbetsliv är i ständig förändring och vi har en befolkningsstruktur som kräver att vi orkar och vill arbeta längre. Samtidigt behöver vi få in fler människor på arbetsmarknaden. Hur kan vi som medarbetare, ledare och arbetsgivare tillsammans verka för ett socialt hållbart arbetsliv? Kom med och diskutera de här frågorna! Evenemanget är ett samarbete mellan Åbo Akademi, Arcada, Hanken, Helsingfors universitet och Novia. Läs mera och anmäl dig senast 28.3. |
|
|
|
|
|
| |
Ny kurslitteratur för kurser i Åbo, läsåret 2022-2023 (e-böcker eller tryckta för ASA-biblioteket)
Senast fredagen den 22 april 2022 vill Åbo Akademis bibliotek ha en lista över inköpsförslag till nya kursböcker för studerande vid Åbo Akademi i Åbo. Var god ange det uppskattade antalet deltagare/kurs. Vi vill även veta vilka böcker som inte längre är aktuella och därför kan utmönstras. I mån av möjlighet inköps elektroniska kursböcker. Förslagen kan beställas via blankett, frågor rörande kursboksinköp, skickas med e-post till undertecknad. Johanna Glader, e-post johanna.e.glader@abo.fi |
|
|
| |
Pausjumppa tisdagar och fredagar!
Välkommen med på en liten break under arbetsdagen! Vi jobbar mestadels med den egna kroppen. Ibland använder vi oss av lättare vikter, gummiband eller käpp. Vi jobbar oftast stående men det finns även inslag av övningar där vi jobbar liggande på golvet. Paus-jumppan kan innehålla både lättare styrke- och rörlighetsövningar eller kan bestå av ett Qigongpass.
|
|
|
|
|
|
| |
Mindfulnessmöten för studerande och personal
Mindfulness-träffarna introducerar grundläggande koncept och övningar, samt diskussion kring sätt att använda mindfulness för att underlätta vardagen och motarbeta stress i studier och arbete. Teorin och övningarna baserar sig på MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) tekniken. Varje träff fokuserar på en attityd som är viktig inom utövandet av mindfulness. Träffarna är öppna för alla (personal och studerande), utan krav på att delta i varje träff (enskilda träffar fungerar bra utan förhandskunskaper). Första fyra träffarna är på svenska och sista två på engelska. Anmäl dig via denna e-blankett | Mera information |
|
|
| | | |
Ett samtal om möjligheter till nordiskt samarbete i lärarutbildning och skolutveckling
Nationella regelverk styr lärarutbildningen och skolutvecklingen i våra länder. Samtidigt kan man se en efterfrågan på samarbete över riksgränserna. Vad innebär begrepp som revir, import, export, konkurrens och samarbete i nordisk lärarutbildning? I ett frukostseminarium på Hanaholmen diskuteras förutsättningarna för gränsöverskridande samarbete i lärarutbildning och skolutveckling. Medverkande är dekan Fritjof Sahlström, Åbo Akademi, skolchef Thomas Axelsson, Europaskolan Strängnäs och medlem i styrgruppen för Bildningsakademin i Strängnäs, samt kansler emerita Krista Varantola, ordförande för programkommittén för NordForsk-initiativet Education for Tomorrow. Hybridevenemanget ordnas online via Zoom och på Hanaholmen, Hanaholmstranden 5, Esbo. Anmälan senast 7 mars här. |
|
|
|
| |
Enkät om erfarenheter av karriärutveckling vid de finska universiteten
Undervisnings- och kulturministeriet påbörjade på hösten 2021 projektet KOTAMO som ska få fram metoder för att främja jämlikhet, likabehandling och mångfald bland personalen på de finländska högskolorna. I samband med projektet genomförs en förfrågan som är riktad till universitetens och yrkeshögskolornas undervisnings- och forskningspersonal. I denna undersökning klargör ministeriet för respondenternas syn och erfarenheter gällande karriärutveckling och arbete vid finska universitet. Enkätlänken är anonym och inga personuppgifter som möjliggör identifiering kopplas till svaren. Enkäten är öppen för svar till fredag 11.3 16.00. Mer information hittar du på ministeriets webbplats. |
|
|
|
| |
Ställ upp som arbetslivsmentor för en internationell studerande
ÅA lanserar mentorprogrammet CareerContact med syfte att hjälpa de studerande att lära sig om det finländska arbetslivet och att hitta sin karriärstig i Finland. Om du har lite extratid att sätta på en meningsfull aktivitet, så rekommenderar vi varmt att ansöka (DL 13.3.). Mera info och ansökningslänk finns på abo.fi/careercontact. |
|
|
| |
Har din forskning gett intressanta eller överraskande resultat? Behandlar den ett aktuellt tema? Vill du få ut budskapet om någonting viktigt som händer i organisationen? Åbo Akademis kommunikatörer har satt ihop en lathund till stöd för hur du får ut en nyhet. Dela den gärna med din enhet och skriv ut den och sätt upp den på din anslagstavla!
Klicka här för att öppna lathunden (pdf) eller läs mera på intranätet!
|
|
|
|
|
| | | |
Information om coronaviruset
Som tidigare så uppdateras vår informationssida på Åbo Akademis externa webbplats regelbundet med de senaste anvisningarna om coronaviruset och hur det påverkar verksamheten.
|
|
|
| | | |
Digikaffe 8.3: Undervisa i team på distans
Digikaffet är ett återkommande evenemang där lärare träffas och diskuterar. På digikaffet 8.3 kl. 13.00–14 berättar Johanna Hirvi och Eva Staffans, från det nya flerformsprogrammet inom småbarns-pedagogik, om sina erfarenheter av att undervisa i team och av att ha en väldigt heterogen grupp på distans. Närmare information och inloggning till Zoom via kurskatalogen (ingen anmälan).
|
|
|
|
| |
Universitetslärande – framtidsspaning 18.3
Universitetslärandet är ett brett projekt som handlar om att bemöta framtidens behov och kraven på digitalisering av undervisningen, att hitta de nya postpandemiska undervisningssätten och att utveckla de fysiska lärmiljöerna. Utvecklingsarbetet görs som en gränsöverskridande nätverksprocess, i vilken intressanta nya arbetssätt piloteras, kunskap och erfarenhet delas och impulser för utveckling söks nationellt och internationellt. Projektet kör igång på allvar med workshopen Framtidsspaning 18.3 kl. 9.30–12 i Zoom. Planeringschef Thomas Westerholm faciliterar workshopen, där vi tillsammans diskuterar vad som påverkar universitetslärandet – vilka trender påverkar ÅA och vad betyder de i praktiken för universitetslärandet? Vilka åtgärder borde det leda till? Före workshopen får vi material och en förhandsuppgift. På workshopen jobbar vi i små blandade grupper i verktyget Miro. Närmare information och anmälan hittas här.
|
|
|
| | | |
Kundbemötande och kundkommunikation 23.3 och 30.3
Behöver du stärka din förmåga att bemöta studenter, personal och övriga kunder på ett sakligt och vänligt sätt, även vid negativ feedback och i besvärliga situationer? Behöver du verktyg och tips för att bli tydligare i din kundkommunikation och anpassa kommunikationen till mottagaren? Då är det här en kurs för dig. Kursen består av två separata delar. Båda delarna förverkligas som interaktiva workshoppar där teori blandas med individuell reflektion och diskussion. Deltagande i båda delarna ger ett mervärde, men det är också möjligt att delta i endast den ena delen. Mera information om kursens innehåll finns på intranätet. |
|
|
|
| |
Doctoral Thesis Supervisor training
Del III: Väitöskirjaohjaaja ja tiedeviestintä 23.3 kl. 13.15–16, hålls på finska.
Del IV: Expertise and Career Development of a Doctor 13.4 kl. 13.15–15.45, hålls på engelska.
Del V: The Practice of Supervision - how to be a good supervisor 27.4 kl. 13.15–15.45, hålls på engelska. Se intranätet för program och anmälan. |
|
|
| | | |
Öppen universitetsutbildning
ÅA:s personal kan avgiftsfritt delta i öppen universitetsutbildning som anordnas av Centret för livslångt lärande (en avgift kan tillkomma vid kurser som ordnas av Öpus samarbetsparter). Anmälan till kurserna görs i anmälningsdatabasen. Skriv i meddelandefältet att du är personal.
|
|
|
| | | |
Delta i arbetet kring ÅA:s nya policy för öppen vetenskap
Under år 2022 kommer ÅA:s policy för öppen vetenskap att uppdateras. Alla är välkomna att delta i arbetet och diskussionerna i Teams ÅA Open Science Policy. På kommande i mars är workshops om öppen tillgång till publikationer, öppna och FAIR forskningsdata/material, öppna lärresurser, samt meritering. Mer information om policyarbetet och uppdaterad tidtabell finns på intranätet. Vid frågor, vänligen kontakta openscience@abo.fi. |
|
|
|
| |
En introduktion till systematiska litteraturstudier 8.3.2022 och 10.3.2022 är en kurs för forskare och doktorander samt övrig personal som handleder i kandidat- och magisteravhandlingar. Efter kursen har deltagarna kunskap om genomförande och presentation av systematiska litteraturstudier. Deltagarna ska ha tillräcklig kunskap för att komma igång med egna litteraturstudier i form av artiklar och/eller andra publikationstyper. Mera information finns på intranätet.
|
|
|
|
| |
Take full control of your documents
Write in Overleaf (LaTeX)! – Basics 11.3.2022 ordnas för forskare och doktorander som vill lära sig att använda det LaTeX-baserade skrivprogrammet Overleaf. Använder du ofta matematiska symboler eller formler när du skriver? Eller vill du öka kontrollen över dina referenser och deras layout? Vill få en inblick i ett skrivprogram som låter dig ha full kontroll över alla inställningar? Eller innehåller din text passager med ett annat alfabet, t.ex. grekiska eller ryska? Overleaf är ett online-verktyg som separerar innehåll och layout. Du gör dina inställningar och skriver till vänster på skärmen, medan den färdiga PDF-versionen uppdateras i realtid till höger. Du skriver genom datorns webbläsare, på tablett eller smarttelefon med samma resultat, och du delar lätt din text med kolleger och handledare. Kursen hålls på engelska. Mera information finns på intranätet och anmälan sker via kurskatalogen. |
|
|
|
| |
Methods for manually transcribing audio and text files 8.4
Kursen ordnas för forskare och doktorander. Gör du forskningsintervjuer eller videoinspelningar? Funderar du på hur du kan transkribera dem manuellt? Är transkribering genom automatisk taligenkänning inte tillräckligt för dina behov? Vilka möjligheter finns då? Eller består möjligen ditt forskningsmaterial av gamla, svårlästa, handskrivna texter som behöver transkriberas? Under kursen kommer vi att behandla transkriberingsprogrammen EXMARaLDA (för ljudfiler), ELAN (för videoinspelningar med ljudfil) samt Transkribus (för textfiler). Dessa program är alla gratis men behöver laddas ner till din dator. Kursen hålls på engelska. Mera information finns på intranätet och anmälan sker via kurskatalogen.
|
|
|
| | | |
Det 7e årliga minoritetsseminariet 6–7.4.2022
Det 7e årliga minoritetsseminariet organiseras den 6–7.4.2022 som ett samarbete mellan de två ÅA strategiska profileringsområdena Minoritetsforskning och Havet. Seminariet ”Living with the Sea” fokuserar på kustregioner och klimatförändring och utforskar härvid vatten som ett utrymme för rörelse och liv, som ett delat och omtvistat rum, och som ett utrymme för politik, reglering och rättvisa. Mer information om programmet och talarna hittas här. Seminariet är öppet och avgiftsfritt. Registerera dig dock senast 31.3 (via webbsidan) om du önskar ta del av trakteringen under kaffepauserna. Välkommen! |
|
|
|
| |
Delta i KVARKENSAT Innovation Challenge 2022 om hållbart skogsbruk
Projektet Kvarken Space Economy, som Åbo Akademi deltar i, arrangerar ett hackathon för studerande, forskare och experter i mars 2022. Klimatförändring, extrema väderhändelser och allt varmare vintrar samt uppkomsten av nya arter av djur och vegetation som leder till ändringar i befintliga arters livsmiljöer är alla faktorer som skapar nya utmaningar inom skogsindustrin. Vi letar efter idéer och lösningar som kombinerar befintlig kunskap och datauppsättningar med rymdbaserad data och datauppsättningar baserade på satellitmätningar, inom fyra speciella teman. Läs mer och anmäl dig senast 10 mars. |
|
|
|
| |
Moderna lärandemiljöer på ÅA? - Vad kan vi lära av andra
Under 2022 driver ICT-service i samråd med den akademiska personalen ett projekt i syfte att uppdatera ett antal undervisningsutrymmen inom ramen för beviljad projektbudget. I projektet kommer vi att ordna två workshoppar inom mars månad. Båda workshopparna är öppna för personal och studerande. Välkomna med! Mera information på intranätet. |
|
|
|
| |
Skicka in förslag på mottagare till Elias Tillandz-priset 2022
I samband med det 31:a BioCity-symposiet (25–26 augusti 2022) kommer Elias Tillandz-priset för bästa vetenskapliga publikation 2021 att delas ut. Priset delas ut för 18:e gången. BioCity Turku önskar att förslag på mottagare skickas in per e-post senast den 31 mars kl. 16.00. Mera information på intranätet. |
|
|
| |
Handleder du studerande? Får du frågor gällande språk, referenser eller informationssökning du inte kan svara på? Då vill vi tipsa om Keep calm and skriv! som ordnas för första gången to 24.3.2022 kl. 16–21 i Vasa och Åbo. Under kvällen kan studerande jobba i lugn och ro med sin skrivuppgift. På plats finns experter från Språkcentret och biblioteket för att svara på frågor. Mer information här. |
|
|
|
|
| | | |
Next issue of Staff News will be published on March 18. Deadline March 14. If you would like to contribute to the newsletter please send a message to meddelanden@abo.fi and a link to the webpage where the information is published (in Swedish and English). | |
| | | |
How does the war in Ukraine affect Åbo Akademi University?
Åbo Akademi University investigates how we, together with third parties, can help and assist the victims of the war. We have tried to reach all international ÅAU students and employees from the affected regions and offered support. On Monday, March 7 at 9.15–10.00, everyone at ÅAU is welcome to a discussion and Q&A session about the war in Ukraine, how it affects Åbo Akademi University and how we can help and support. More information on the intranet. |
|
|
|
| |
Discussion series on the property regulation plan, 18.2–18.3
Rector Mikael Lindfelt and Directory of University Services Heidi Backman are hosting a discussion series on the property regulation plan that is currently out on a referral round. The discussions are held on Zoom. Everyone at ÅAU is welcome to take part of the discussions. The second part of the series is on Friday, 4 March, between 3:15 and 4:00 pm. Invited guests are Professor Ronald Österbacka, Associate Professor Emmanuel Acquah and University Lecturer Ann-Catrin Östman. The theme for the talk is Research and teaching environments at the academy and this week the talk will be in English.
|
|
|
|
| |
Results from the survey on information flow
In mid-January, a survey was conducted on the information flow at our university. The purpose of the survey was to gather material that the reference group for communication can use as a starting point when compiling a proposal on the direction in which the communication program at Åbo Akademi University could be developed. On Monday, March 14 between 15:00 and 16:00, everyone who wants can participate in a Zoom webinar where the reference group presents and comments on the results of the survey. More information and some key figures on the intranet. |
|
|
|
| |
New textbooks for students in Åbo 2022-2023 (e-books or printed books to the ASA Library)
Lists of suggested new textbooks for courses held in Åbo should be sent to the Åbo Akademi University Library by April 22nd, at the latest. Please, specify the estimated number of students for each course. We also need to know which textbooks are obsolete and can be removed. Whenever possible, electronic textbooks will be purchased. The textbook suggestions can be made in this form. If you have questions, contact Johanna Glader by e-mail: johanna.e.glader@abo.fi |
|
|
| | | |
A discussion about opportunities for Nordic collaboration in teacher education and school development (in Swedish)
This breakfast seminar at Hanaholmen highlights the conditions for cross-border collaboration in teacher education and school development. Participants are Dean Fritjof Sahlström, Åbo Akademi University, Head of School Thomas Axelsson, Europaskolan Strängnäs, representative of Bildningsakademin i Strängnäs, and Chancellor emerita Krista Varantola. This hybrid event will be held in Swedish, online via Zoom and at Hanaholmen in Espoo. Registration by 7 March here. |
|
|
|
| |
Survey on experiences of career development at Finnish HEIs
The Ministry of Education and Culture of Finland launched in fall 2021 the KOTAMO project, that aims to promote equality, non-discrimination and diversity among the teaching and research staff in the Finnish higher education institutions (HEIs). This survey is carried out as a part of KOTAMO-project. In this survey, the ministry inquires respondents' views and experiences on career development and working environment in Finnish HEIs. The link to the questionnaire is anonymous, and no identifying data is associated with the responses. The survey is open for answers until Friday 11.3. 16:00. For more information about the survey and KOTAMO-project in English, please refer to the ministry's webpage. |
|
|
|
| |
Become a work-life mentor for an international student
ÅAU launches the mentorship program CareerContact, the aim of which is to help students to learn more about Finnish working life and to find their career path in Finland. If you have a little extra time to invest in a meaningful activity, we warmly recommend you to apply (DL 13th of March). More info and the application link at abo.fi/careercontact. |
|
|
| | | |
Mindfulness sessions for students and staff
The Mindfulness meetings introduce basic concepts and exercises, as well as a discussion about ways to use mindfulness to facilitate everyday life and counteract stress in studies and work. The theory and exercises are based on the MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) technique. Each meeting focuses on an attitude that is important in the practice of mindfulness. The meetings are open to everyone (staff and students), with no requirement to participate in each meeting (individual meetings work well without prior knowledge). The first four sessions are in Swedish and the last two in English Sign up for the session via this e-survey | More information |
|
|
| |
How do I spread the news?
Has your research yielded interesting or surprising results? Does it address a current topic? Do you want to spread the word about something important that is happening within the organisation? Åbo Akademi University Communications has put together a guide to help you get your news out. Feel free to share it in your team, print it out and put it on your notice board!
Click here to open the guide (pdf), or read more on the intranet!
|
|
|
|
|
| | | |
Coronavirus advisory information
As earlier announced we are maintaining an informational page on ÅAU's external website with the latest guidelines concerning the coronavirus and how it affects operations at ÅAU. |
|
|
| | | |
The Open University at ÅAU
It is free for ÅAU staff members to take part in courses provided by the Open University at ÅAU, (an additional fee might be charged for courses arranged by the Open University's partners). Registration through the online application form. NB! write ”staff” in the comment field.
|
|
|
| | | |
Get involved in working on the new ÅAU open science policy
During 2022, the ÅAU open science policy will be updated. Everyone is welcome to join the work and discussions in our Teams ÅA Open Science Policy. In March, there are workshops (some also in English) on open access to publications, open and FAIR research data/materials, open educational resources, and merits. More information about the policy work and schedule on the intranet. For any questions, please contact openscience@abo.fi.
|
|
|
|
| |
Introduction to systematic literature reviews 8.3.2022 and 10.3.2022 is a course for researchers, doctoral students and other staff tutoring bachelor and master thesis. After the course you will have knowledge about the systematic literature review process, documentation and presentation. The systematic literature review as a method, could be used in studies resulting in articles and other scientific publications. More information is available on our intranet. |
|
|
|
| |
Doctoral Thesis Supervisor training
Part IV: Expertise and Career Development of a Doctor Time: 13th of April 2022, at 13.15-15.45 Place: Online event. Zoom link will be sent to registered participants Registration by 7.4.2022.
Part V: The Practice of Supervision - how to be a good supervisor Time: 27th of April 2022 at 13.15-15.45 Place: Online event. Link will be sent to registered participants Facilitator: Professor Michael Haney, at Umeå University Registration in Ossi. Registration in E-lomake. (if you are not employed with ÅAU). |
|
|
|
| |
Take full control of your documents
Write in Overleaf (LaTeX)! – Basics 11.3.2022 is a course for researchers and doctoral students who wish to learn the LaTeX-based writing tool Overleaf. Do you frequently use mathematical symbols and formulas in your text? Or are you a humanist or a qualitative researcher wishing to have more control over your references and their layout? Do you need a writing tool which enables you to control all settings? Or are there passages written in another alphabet, i.e. Greek or Russian, included in your text? Overleaf is an online LaTeX writing tool which separates contents and layout. You make your settings and write on the left side of the screen, and the finished PDF version will be updated in real time on the right. You can access and write your text through the browser using a computer, a tablet or a smartphone with the same result, and you can easily share your text with colleagues and supervisors. More information on the intranet. Registration through the course catalog. |
|
|
|
| |
Methods for manually transcribing audio and text files 8.4
This is a course for researchers and doctoral students. Are you doing research interviews or videotaping sessions? Are you wondering about how to transcribe them manually? Is transcribing through automatic speech recognition not enough for your purposes? Which tools are then available? Or perhaps your research data consists of old, hardly legible handwritten texts, which also need to be transcribed? During the course, the transcription programs EXMARaLDA (for audio files), ELAN (for video recordings combined with an audio file) and Transkribus (for text files) will be introduced. These programs are free to use but must be installed on your computer. More information on the intranet. Registration through the course catalog. |
|
|
| | | |
The 7th Annual Minority Seminar 6–7.4.2022
The 7th Annual Minority Seminar is organized 6–7.4.2022 in collaboration by the two ÅAU strategic profiling areas Minority Research and The Sea. The seminar Living with the Sea focuses on coastal regions and climate change and explores water as a space of movement and life/living, as a shared and disputed space, and as a space for politics, governance and justice. More information about the program and the speakers can be found here. The seminar is open and free of charge to everyone. Registration by 31.3 (via the webpage) for purposes of coffee breaks. Welcome! |
|
|
|
| |
Participate in KVARKENSAT Innovation Challenge 2022 on sustainable forestry
The Kvarken Space Economy project, in which Åbo Akademi University participates, is arranging a hackathon for students, researchers and experts in March 2022. Climate change, extreme weather events and increasingly warmer winters as well as the emergence of new species of animals and vegetation that lead to changes in existing species' habitats are all factors causing new challenges in the forest industry. We are looking for ideas and solutions that combine existing knowledge and data sets with space-based data and data sets based on satellite measurements, within four special themes. Read more and register at the latest 10th March. |
|
|
|
| |
Modern learning environments at ÅAU? - what can we learn from others
Within the project to update teaching facilities at ÅAU two workshops will be held during March. The workshops are open for everyone at ÅAU. The presentations will be in Swedish, but you can participate in the discussions in English. Both workshops are open to staff and students. Welcome! More information on the intranet. |
|
|
|
| |
Proposals wanted for Elias Tillandz prize 2022
In the context of the 31st BioCity Symposium (25-26 August 2022), the eighteenth Elias Tillandz prize will be awarded for the best scientific paper published in 2021. BioCity Turku asks for proposals for the prize to be submitted by email by March 31st at 16:00 at the latest. More information on the intranet. |
|
|
| |
Are you supervising students, who write academic texts? Do you receive questions concerning language, references and information retrieval that you cannot answer? If yes, then we would like to give you a tip: Keep calm and skriv! will be organised for the first time on Thursday, the 24th of March from 16:00 to 21:00 in Vaasa and Turku. During this evening, students can work with their writing assignments in their own pace. Staff from the Language Centre and the Library are around to answer questions. More information here. |
|
|
|
|
|