Om du har problem med att läsa nyhetsbrevet klicka här webbversion
|
 |
| |
Personalnytt utkommer varje fredag. Deadline för material är måndagar. Skicka färdigt material (en kort presentation på några meningar och, vid behov, en färdig länk till ett utförligare material på nätet) på svenska och engelska till meddelanden@abo.fi. | |
| |
Promotion 2025, registrering senast idag!
Åbo Akademi arrangerar promotion fredag den 23 maj 2025 i Åbo. Promotionsakten äger rum i Konserthuset kl. 12.00, följt av processionståg från Konserthuset till Åbo domkyrka för en gudstjänst. Dagen avslutas med en promotionsbankett i Logomo. Registreringen för promovend och deras gäster är öppen fram till idag fredagen den 31.1.2025.
För övriga gäster och inbjudna öppnar registreringen i ett senare skede.
Aktuell information, länkar till registrering och detaljer om arrangemangen inför promotionen finns på abo.fi/promotion. Eventuella frågor kan riktas till promotion@abo.fi.
|
|
|
|
|
Professorsinstallation, 21.3
Åbo Akademi anordnar professorsinstallation i Åbo fredagen den 21 mars 2025 kl. 14.15 i Solennitetsalen, Akademihuset (Rothoviusgatan 1). Dörrarna öppnas 13.45 och publiken ombeds inta sina platser senast 14.00. Fakulteten för naturvetenskaper och teknik (FNT) installerar professor i marinekologi Christian Pansch-Hattich, professor i datateknik, företrädesvis programvaruproduktion Sébastien Lafond samt professor i miljögeologi Peter Österholm. Mera information hittas på intranätet där även rubrikerna för installationsföreläsningarna samt programmet publiceras senare. Tillställningen är öppen för allmänheten med förhandsanmälan. Registrering till evenemanget senast den 19.3.
|
|
|
|
|
Anmälan om bisysslor och förbindelser
Åbo Akademi vill sporra till samhällelig aktivitet och aktivitet inom näringsverksamhet, eftersom detta är viktigt för att upprätthålla och utveckla karriärskompetensen och främja universitetets konkurrenskraft, verksamhetsförutsättningar och resultat. I ett anställningsförhållande ska dock den utsatta arbetstiden inom Åbo Akademi användas för Åbo Akademi och gynna Åbo Akademis intressen. En person som är anställd av Åbo Akademi ska undvika sådana bisysslor eller förbindelser där hens opartiskhet äventyras. Hen ska också i sin verksamhet undvika allt som står i strid med vad man skäligen kan förvänta sig av en person i hens ställning. En bisyssla får t.ex. inte vara ett hinder för att personen uppfyller de förpliktelser som baserar sig på anställningsförhållandet. Från och med 1.1.2025 begär Åbo Akademi att alla anställda vid universitetet, exklusive timlärare och timanställda, anmäler sin bisyssla. Informationen samlas in från personalen genom ett elektroniskt formulär. Mera på intranätet inom kort. |
|
|
|
|
Registrering av forskarmobilitet vid Åbo Akademi
Undervisnings- och kulturministeriet samlar årligen in uppgifter om den vetenskapliga verksamheten vid universiteten och dessa rapporteras vidare till datalagret Vipunen. Lärar- och forskarbesöken utomlands respektive till Finland hör till de uppgifter som samlas in. Mobilitet under år 2024 registreras och rapporteras i AboCRIS. Deadline för att registrera 2024 års besök är 15.2.2025. Mera information och manualer finns på intranätet. |
|
|
| |
Polin-dag 3.2, kl. 9.00–17.00
Varmt välkomna till vårens Polin-dag 3.2.2025 kl. 9.00–17.00 med temat The Council of Nicaea and Christianity in the East: Ancient Reception and Modern Ecumenism. Dagen äger rum i Aud. Theologicum, Biskopsgatan 16 och via Zoom. Detaljerat program och mer information hittas här.
|
|
|
|
|
PopMag presenterar: Det digikreativa klassrummet, 11.2
Välkommen på en seminarieförmiddag om det digikreativa klassrummet. Tisdag 11.2.2025 kl. 9.00–12.00 i Akademisalen i Academill (Vasa), föreläser professor Neil Selwyn (University of Monash, Australien) om framtidsvisioner för digital kompetens och digitalisering inom undervisningen. Vi lyssnar också till en framgångsrik implementering av en digital lärstig som gjorts i Vörå kommun i Österbotten. Avslutningsvis diskuterar professor Selwyn, professor i pedagogik Fredrik Rusk och studerande från ÅA kring hur man kan arbeta med digitalisering inom undervisningen. Seminariet är kostnadsfritt och öppet för både studerande och personal, det bjuds på servering i pausen och vi ber därför att du anmäler dig här. Seminariet arrangeras av projektet PopMag, som fokuserar på hur lärarstuderande kan nå ut med sin nya kunskap från magisteravhandlingen till lärare och utbildningssektorn.
|
|
|
|
|
Infotillfälle om distanstjänster vid Nordiska Afrikainstitutets bibliotek
Nordiska Afrikainstitutet (NAI) är ett centrum för samhällsvetenskaplig forskning om Afrika. Institutet finns i Uppsala och förser forskare, beslutsfattare, medier, studenter och en intresserad allmänhet i de nordiska länderna med aktuella, kritiska och alternativa analyser av Afrika. NAI har också som uppgift att stärka samarbetet mellan afrikanska och nordiska forskare. Biblioteket vid NAI tillhandahåller tjänster även för distansanvändare. Anmäl dig senast idag 31.1 och delta i infotillfället för en introduktion till deras distanstjänster den 4.2.2025. |
|
|
|
|
Skärgårdshavets biosfärområdes vinterträff i Kasnäs, 28.2
År 2025 är ett temaår för Skärgårdshavet med syfte att aktivt dela aktuell vetenskaplig kunskap om Skärgårdshavets tillstånd och utmaningar. Havet och dess miljö förenar människor, samhällen och fenomen. Lösningarna behöver en kombination av kunskap och handling. Temaåret startar med Skärgårdshavets biosfärområdes vinterträff på hotell Kasnäs den 28 februari kl. 9–15. Välkommen med! Du kan anmäla dig här.
|
|
|
| |
Gästföreläsning: Atmospheric violence in Palestine, 19.2
The Minority Studies Profile has the pleasure to host associate professor Mikko Joronen, (Tampere University) as a guest lecturer at our lunchseminar series this spring. Joronen's research focuses on everyday violence, ungovernability, coloniality, materiality and power/governing in Palestine and the Middle East. On 19 February he will give a guest lecture on: Atmospheric violence in Palestine: embodiments, weatherings, accelerations. Place: Seminar room, Camera Obscura (E201) Arken, Åbo Akademi University. NB! Time: 12.00–13.30. Warmly welcome! |
|
|
|
|
Välkommen till de månatliga lunchseminarierna i minoritetsstudier
Lunchseminarierna ordnas på Arken men i hybrid form och kan även följas online via Zoom. 19 February: Gästföreläsning av Mikko Joronen, Tammerfors universitet: Atmospheric violence in Palestine: embodiments, weatherings, accelerations. Tid: 12:00–13:30. Plats: Seminarierum Camera Obscura (E201), Arken, Åbo Akademi. 12 March: Ennaliina Leiwo, University of Turku: Sensitivity Reading as an Ethical-Aesthetical Intervention in Finnish Publishing. Tid: 12:00–13:00. Plats: Seminarierum Camera Obscura (E201), Arken, Åbo Akademi. Vårens samtliga lunchseminarier hittas här.
|
|
|
|
Välkommen till ÅA:s informationsdagar om Horisont Europa 2025, i Åbo och Vasa
Åbo Akademis informationsdagar om Horisont Europa ordnas 3–4 februari i Åbo och 12–13 februari i Vasa. Programmet innehåller information om European Research Council (ERC) och Pelare 2-finansieringsalternativ. Åbo, Aud. Argentum (Aurum): 3.2. 13:00–16:00 Introduction to Horizon Europe, Zoom. 4.2. 14:30–16:30 Introduction to ERC. Vasa, E610, Zoom. 12.2. 13:00–16:00 Introduction to Horizon Europe. 13.2. 9:00–11:00 Intr. to ERC. |
|
|
|
|
| |
Seminarium om forskningsevaluering
Välkomna alla intresserade till Arken Armfelt 7.2. 2025 (Vasa: via Zoom i Auditorium Bruhn) för ett seminarium om forskningsevaluering som genomfördes under hösten 2024. Evalueringsrapporten presenteras av panelens ordförande prof. Per Mickwitz. Rektor Mikael Lindfelt öppnar tillställningen. Program: 9.00–9.30 Greetings from Rector and vice-rector for Research (why we did it!) | 9.30–10.30 Chair of the evaluation panel Prof. Per Mickwitz – University of Lund. | 10.30–10.45 Coffee Break | 10.45–11.30 Thoughts from the Profi PI:s. | 11.30–12 Profiling measures – the way forward towards next profiling application.
|
|
|
|
|
Business Finland Rise to Challenge-pilotutlysning
Pilotutlysning för Business Finlands nya finansieringsmodell Rise to Challenge – ämnet för piloten är digitala lösningar – digital solutions som främjar säkerhet och resiliens. Sista ansökningsdag för Rise to Challenge-ansökningarna är 31 mars 2025. Nedladdning av projektansökningsmodellen här. De sökande måste diskutera projektet med Business Finland innan de lämnar in en ansökan. Boka gärna en tid för en diskussion med Business Finland i februari eller mars. |
|
|
|
|
ÅA:s senaste nyhetsbrev om forskningsfinansiering
|
|
|
|
Vi pausar jobbet och rör på oss under 15 minuter. Fokus på de kroppsdelar som lätt blir bortglömda då vi sitter långa stunder framför datorn. Lättare styrke-övningar, rörlighet och övningar för att få igång cirkulationen. Inget ombyte behövs – kom som du är! Pausjumppa måndagar kl. 10.00–10.15. Pausjumppa fredagar kl. 10.00–10.15.
|
|
|
|
|
| |
Introduktionstillfälle om ÅA och dess administrativa servicefunktioner
Är du nyanställd eller vill du uppdatera din kunskap om Åbo Akademi? Då är detta tillfälle för dig! Introduktionstillfället hålls fredagen den 7.2.2025, kl 9:00–11:15 på svenska och kl 10:00–12:15 på engelska. Du kan delta på plats i Åbo, i Vasa som hybridevent eller via Zoom. Våra experter från Ledningskansliet, Biblioteket, ICT, HR och Ekonomiservice kommer att presentera sig och sina tjänster. Du får veta mera om bl.a. arbetstid, semestrar, frånvaro, ÅA Motion, ICT support, GDPR, arbetsresor, arbetstidallokering och bibliotekets tjänster. Du får även möjlighet att mingla med kollegor och ställa frågor till våra sakkunniga över kaffepausen. Tillfället är riktat till ny personal men passar även till de som jobbat längre, både forskande och undervisande personal, och expert- och övrig stödpersonal. För mer information och anmälan, se intranätet och kurskatalogen. |
|
|
|
|
Presentation av ÅA:s projektmodell 7.2
Presentationen av ÅA:s projektmodell ordnas 7.2 kl. 13.00–14 i Zoom. Kursen är en introduktion eller repetition i att arbeta som projektchef eller projektmedarbetare i projekt för verksamhetsutveckling, digital utveckling eller fastigheter på ÅA. Innehåll: relationen mellan projektmodellen och ÅA:s verksamhetsplanering; projektmodellens faser, beslutspunkter, roller och dokumentmallar; användningen av dokumentmallarna som verktyg för att genomföra projekt, hantera risker och maximera projektets resultat. Mera information och anmälan via kurskatalogen. |
|
|
|
|
Beräkning av studenternas arbetsmängd i kurser, 14.2
Beräkning av studenternas arbetsmängd i kurser utgående från allokerade arbetstimmar för kursen. På webbinariet 14.2 kl. 11.45–12.45 i Zoom går vi igenom verktyg och god praxis för fördelningen av den tilldelade arbetstiden på olika moment i kursen samt uppskattning av studentens arbetstid på kursen. Närmare information och anmälan via kurskatalogen. |
|
|
|
|
Webbinarserie om mental hälsa
Åbo Akademi ordnar tillsammans med andra finska universitet en webbinarserie om mental hälsa. Ett webbinarium återstår: 11.2, kl. 9.00–10.00. Webbinarierna hålls på engelska. Läs mer på intranätet. |
|
|
|
|
Webbinarium: En framtid av kontinuerligt lärande
Hur kan vi som utbildningsorganisation skapa förutsättningar för lärande? Det som ses som grunden för personlig utveckling, innovationer på arbetsplatser och skapandet av ett bättre samhälle. All ÅA-personal välkomnas på framtidswebbinariet En framtid av kontinuerligt lärande – från kunskap som resultat till lärande som process 11.2, kl. 14.00. Föreläsare: Katarina Pietrzak, RISE, Sverige. Mera info och anmälan här.
|
|
|
|
|
Personalutbildning på engelska
Se den engelska sektionen nedan för kurser på engelska.
|
|
|
| |
Öppen universitetsutbildning
|
|
|
|
Vårens kurser i referenshantering
Välkommen till en kortkurs där vi går igenom grunderna i referenshanteringsprogrammet Zotero. Zotero innehåller funktioner för att hantera och organisera referenser. Tisdag 11.2 kl. 10–10.45 på svenska. Torsdag 13.2 kl. 14–14.45 på engelska. Anmäl dig via Personec OSS. Bekanta dig med vår guide om Zotero och ladda ner programmet före kursstart.
|
|
|
|
|
|
|
Boktornet stänger i mars 2025, bibliotekets service flyttar till Arken
Boktornet kommer att stänga för renovering i mars 2025. Därför pågår som bäst omändringar i Arkens biblioteksutrymme: vi monterar ned hyllor, vi modifierar fasta möbler och skapar ett grupparbetsutrymme för studenter samt fler tysta studieplatser. I Boktornet förbereder vi oss också för stängning i mars. Vi tar ned böcker och flyttar bort möbler. Läs mer på vår intrasida om förändringarna. Vi vill också påminna om att arkivsamlingarna stänger all sin service 1.3–30.9.2025.De här omställningarna kan innebära en del oordning, så vi ber alla medarbetare och studerande om tålamod under den kommande våren. Om du har frågor eller funderingar, kontakta oss på biblioteket@abo.fi. |
|
|
|
|
Passa på att lära dig mer om ansvarsfull forskning
Doktorand, vet du hur du använder ditt forskningsmaterial på ett ansvarsfullt och effektivt sätt? Lär dig det mesta du behöver veta för att genomföra ditt forskningsprojekt på ett ansvarsfullt sätt i självstudiekursen Responsible Research Practices (2 sp). Kursen är valbar för alla doktorander vid alla fakulteter och ämnen vid ÅA. Läs mer om vad kursen innehåller på intranätet. |
|
|
| |
Stipendier ur Gustaf Packaléns Mindefond, sista ansökningsdagen!
Ur Gustaf Packaléns Mindefond utges i form av stipendier och resebidrag sammanlagt 50 000 euro för studier eller forskningsarbete framför allt i Danmark under år 2025. Fondens målsättning är att främja det kulturella och humanitära arbetet i Finland samt att stärka de kulturella förbindelserna mellan Finland och de övriga nordiska länderna, i synnerhet Danmark. Ansökningstiden utgår fredagen den 31.1.2025 kl. 23.59. För mer information vänligen se ÅA intranätet.
|
|
|
|
Lediga jobb vid Åbo Akademi
Aktuell information om lediga jobb vid Åbo Akademi hittas här. En lista över internt ledigförklarade uppgifter hittas här.
|
|
|
|
|
| |
Behöver du kortvarigt boende i Vasa?
Pendlar du till jobbet i Vasa, eller har du gästforskare eller -lärare på besök vid Academill? Jag hyr ut min möblerade arbetslägenhet då jag inte använder den själv. Lägenheten är en tvåa som ligger på Vasaesplanaden 19, 100 meter från tågstationen, och kan hyras för en till flera nätter. Hör av dig om du är intresserad! Kontakt: Sofia Jusslin, sofia.jusslin@abo.fi.
|
|
|
| |
Staff News is published every Friday. The deadline for materials are Mondays. If you would like to contribute to the newsletter please send a message to meddelanden@abo.fi and a link to the webpage where the information is published (in Swedish and English). | |
| |
Conferral Ceremony 2025, last day for registration today!
Åbo Akademi University will host its Conferral Ceremony on Friday, May 23, 2025, in Turku. The ceremony will take place at the Concert Hall at 12:00 PM, followed by a procession from the Concert Hall to Turku Cathedral for a church service. The day will conclude with a promotion banquet at Logomo event center. Registration for promovendi and their guests is open until today, Friday January 31, 2025.
For other guests and invitees, registration will open at a later stage. Information, registration links, and details about the arrangements can be found at abo.fi/promotion. Any inquiries can be directed to promotion@abo.fi. |
|
|
|
|
Professorial Inauguration, 21 March
Åbo Akademi University has the honor to inaugurate three professors on Friday 21 March 2025 at 2.15 PM in the Ceremonial Hall of the Old Academy Building (Rothoviusgatan 1). The doors will open at 1.45 PM and the guest are requested to take their places no later than 2 PM. Inaugurated from the Faculty of Science and Engineering (FNT) are professor in Marine Ecology Christian Pansch-Hattich, professor in Software Engineering Sébastien Lafond and professor in Environmental Geology Peter Österholm. More information on the intranet where the detailed program and lecture titles will be published. The event is open to the public. Registration closes Wednesday 19 March. |
|
|
|
|
Notification of spare-time employment and relationships
Åbo Akademi University wants to encourage social and business activity, as this is important for maintaining and developing career skills and promoting the university's competitiveness, operating conditions and results. In an employment relationship, however, the stipulated working hours within Åbo Akademi University must be used for Åbo Akademi University and benefit Åbo Akademi University's interests. A person employed by Åbo Akademi University must avoid any secondary occupations or relationships where their impartiality is compromised. They must also avoid anything that is contrary to what can reasonably be expected of a person in their position. For example, part-time employment must not prevent the person from fulfilling the obligations based on the employment relationship. As of 1 January 2025, Åbo Akademi University requests that all employees at the University, excluding part-time teachers and hourly employees, report their spare-time employment. The information is collected from the personnel through an electronic form. More information to come, check the intranet.
|
|
|
|
|
Registering Researcher Mobility at Åbo Akademi University
The Ministry of Education and Culture collects every year information about the scientific activities at the Finnish universities. The teachers’ and researchers’ visits abroad as well as visits to Finland are part of this collection. Mobility for 2023 will be registered and reported in AboCRIS. The deadline for reporting visits during 2024 is 15 February 2025. More information and user guides on the intranet.
|
|
|
| |
Polin Day February 3, at 9.00–17.00
Warmly welcome to the Polin Day on February 3, 2025, at 9:00–17:00 with the theme The Council of Nicaea and Christianity in the East: Ancient Reception and Modern Ecumenism. The day takes place at Aud. Theologicum, Piispankatu 16, and via Zoom. Detailed program and more information here.
|
|
|
|
|
Learn about distance services of the Nordic Africa Institute Library
The Nordic Africa Institute (NAI) is a center for social science research on Africa. The institute is located in Uppsala and provides researchers, decision-makers, media, students and an interested public in the Nordic countries with current, critical and alternative analyses of Africa. NAI also has the task of strengthening cooperation between African and Nordic researchers. The library at NAI also provides services for distance users. Register today 31.1 at the latest and attend the online introduction to their distance services on 4.2.2025.
|
|
|
|
|
PopMag presents: The Digi-Creative Classroom, 11.2
Welcome to a seminar on the digi-creative classroom, Tuesday, February 11, 2025, at 9:00–12:00 in Akademisalen, at Academill, Vaasa. Professor Neil Selwyn (University of Monash, Australia) will give a lecture on future visions for digital competence and digitalization in education. We will also hear about a successful implementation of a digital learning path carried out in the municipality of Vörå in Ostrobothnia. Finally, Professor Selwyn, Associate professor, pedagogy Fredrik Rusk, and students from ÅAU will discuss how to work with and implement digitalization in education. The seminar is free of charge and open to both students and staff. Refreshments will be served during the break, so please register via this link. The seminar is hosted by the PopMag project, which focuses on how students can share their new knowledge from their master’s thesis with teachers and the education sector. |
|
|
| |
Guest lecture on Atmospheric violence in Palestine, 19.2
The Minority Studies Profile has the pleasure to host associate professor Mikko Joronen, (Tampere University) as a guest lecturer at our lunchseminar series this spring. Joronen's research focuses on everyday violence, ungovernability, coloniality, materiality and power/governing in Palestine and the Middle East. On 19 February he will give a guest lecture on: Atmospheric violence in Palestine: embodiments, weatherings, accelerations. Place: Seminar room, Camera Obscura (E201) Arken, Åbo Akademi University. NB! Time: 12.00–13.30. Warmly welcome! |
|
|
|
|
Welcome to the monthly lunch seminars in minority studies
The lunch seminars are live-streamed physical seminars and can also be followed via Zoom. 19 February: Guest lecture by Mikko Joronen, University of Tampere: Atmospheric violence in Palestine: embodiments, weatherings, accelerations. Time: 12:00–13:30. Place: Seminar room Camera Obscura (E201), Arken, Åbo Akademi University. 12 March: Ennaliina Leiwo, University of Turku: Sensitivity Reading as an Ethical-Aesthetical Intervention in Finnish Publishing. Time: 12:00–13:00. Place: Seminar room Camera Obscura (E201), Arken, Åbo Akademi University. All upcoming lunch seminars during spring 2025 are listed here.
|
|
|
|
Welcome to ÅAU Horizon Europe info days 2025 in Turku and Vaasa
The ÅAU Horizon Europe info days will be held on 3–4 February in Turku and 12–13 February in Vaasa. The programme will include information on European Research Council (ERC) and Pillar 2 funding options. Turku, Auditorium Argentum (Aurum): 3 February 13:00–16:00 Introduction to Horizon Europe. Zoom. 4 February 14:30–16:30 Introduction to ERC. Vaasa, E610: Zoom. 12 February 13:00–16:00 Introduction to Horizon Europe. 13 February 9:00–11:00 Introduction to ERC.
|
|
|
|
|
| |
Seminar on research evaluation
Welcome all interested parties to Arken Armfelt 7.2. 2025 (Vasa: via Zoom in Auditorium Bruhn) for a seminar on research evaluation that was carried out in the autumn of 2024. The evaluation report will be presented by the panel's chairman prof. Per Mickwitz. Rector Mikael Lindfelt will open the day. Programme: 9.00–9.30 Greetings from Rector and vice-rector for Research (why we did it!) | 9.30–10.30 Chair of the evaluation panel Prof. Per Mickwitz – University of Lund. | 10.30–10.45 Coffee Break | 10.45–11.30 Thoughts from the Profi PI:s. | 11.30–12 Profiling measures – the way forward towards next profiling application. |
|
|
|
|
Business Finland Rise to Challenge call
Pilot call for Business Finland's new funding model “Rise to Challenge”. The topic of the pilot is digital solutions that promote security and resilience. The deadline for Rise to Challenge applications is 31 March 2025. Download the project application template here. Applicants must discuss the project with Business Finland before submitting an application. Please make an appointment for a discussion with Business Finland in February or March. |
|
|
|
|
Latest ÅAU research funding newsletter
|
|
|
|
Movement breaks with Anki
Welcome again to a short break during the workday of approx. 15–20 minutes. Taking short breaks during the workday can reduce stress, improve mental health and maintain a healthy work-life balance. Movement break Mondays kl. 10.00–10.15 Movement break Fridays kl. 10.00–10.15
|
|
|
|
|
| |
Induction training about Åbo Akademi and its administrative services
Are you newly employed, or worked longer and wanted to update your knowledge about Åbo Akademi? Then this is the event for you! The event takes place on Friday 7.2 between 9:00–11:15 in Swedish, and between 10:00–12:15 in English. You can participate on-site in Turku, hybridly in Vaasa, or entirely remotely via Zoom. Our experts from the Executive Administrative Office, Library, ICT, HR, and Financial Services will introduce themselves and their services. You will learn more about things like; working hours, vacations, absences, ÅA Sports, ICT support, GDPR, business trips, work time allocation, and library services. Also, you get to meet and network with colleagues and ask questions to our experts.The induction is aimed at new employees but is also suitable for those who have worked longer, both research and teaching staff, and expert and other support staff. For more information and registration, see the intranet and course catalogue.
|
|
|
|
|
Using EXAM for e-exams – creating and assessing exams in the EXAM system, 11 February
The EXAM system allows students to take exams in in Finnish higher education institutions at any time during a time period set by the teacher. Separate maturity tests are usually offered as e-exams. There are nearly 80 computers in Turku for e-exams and now also an EXAM room with 8 computers in Academill in Vaasa. The webinar is organized on 11.2 at 11.30–12.30 in Zoom. Registration via the course catalogue. |
|
|
|
|
Research Leadership Webinar Series: Identitiy change from a researcher to a research leader, 14 February
The webinar series is based on the European Commissions’ Research Competence Framework and organized in collaboration with several universities. The webinar is organized on 14 February at 9.00–10.30 via Zoom. The topics of this webinar: Examining the identity change from an individual researcher to a research group leader; The various paths this change can happen; and The challenges and opportunities you may face when taking steps toward becoming a research leader. Registration and further information via the course catalogue.
|
|
|
|
|
Strengthening Mental Health – Strategies and Tools for Wellbeing
The webinar series consists of four webinars. One webinar remains during the spring of 2025: 11.2 at 9.00–10.00. The webinars cover topics such as strengthening mental health at work, the importance of recovery, building a positive work community, and fostering psychological safety in the workplace, as well as addressing diversity and its positive impact on psychological safety. Learn more on the intranet.
|
|
|
|
Survey on teachers' and students' perceptions of technology
Are you a university teacher? If so, we warmly invite you to participate in the survey, conducted at Åbo Akademi University, which explores teachers' and students' perceptions of technology. Your contribution is greatly valued. To participate, please complete this form.
|
|
|
|
|
| |
The Open University at ÅAU
|
|
|
|
Reference Management with Zotero
Welcome to a course where we learn the basics of how to use the reference management tool Zotero. Zotero is a tool to manage and collect references as well as a citation tool. Tuesday 11.2, 10–10.45 in Swedish. Thursday 13.2, 14–14.45 in English. Before the course, download Zotero on your computer ahead of the workshop. Please also acquaint yourself with the library reference management guide. Please register in Personec OSS. |
|
|
|
|
|
|
Book Tower to close in March 2025, library services move to Arken
The Book Tower will close for renovation in March 2025. Therefore, changes are currently underway in the Arken library space: we are dismantling shelves, modifying fixed furniture and creating a group work space for students as well as more quiet study places. In the Book Tower, we are also preparing for closure in March. We are taking down books and moving furniture. Read more on our intra page about the changes. We would also like to remind you that the archive collections will close all their services from 1 March to 30 September 2025. These changes may sometimes involve inconvenience, so we ask all staff and students to be patient during the coming spring. If you have any questions or concerns, you can always contact us at library@abo.fi. |
|
|
|
|
Learn more about responsible research practices
Doctoral researcher! Do you know how to use your research materials in an efficient and responsible way? Learn all you need to know for conducting your research project in a responsible way by taking the self-study course Responsible Research Practices (2 credits). The course is optional for all doctoral researchers at all faculties and subjects at ÅAU. Read more about the course on the intranet.
|
|
|
| |
Gustaf Packaléns Mindefond Grants, deadline today!
Grants and travel grants to a total of 50 000 euros will be awarded from Gustaf Packaléns Mindefond for studies or research conducted especially in Denmark during the year 2025. The aim of the foundation is to promote the cultural and humanitarian work in Finland and to strengthen the ties between Finland and the other Nordic countries, especially Denmark. Application deadline is today Friday, January 31, 2025, at 23.59. For more information, please see the ÅAU Intranet.
|
|
|
|
Available positions at ÅAU
The latest information on available positions at Åbo Akademi University can be found here. Internal job openings are listed here.
|
|
|
|
|
| |
Looking for short-term accommodation in Vaasa?
Are you commuting to work in Vaasa, or hosting visiting researchers or lecturers at Academill? I rent out my furnished work apartment when I’m not using it. The apartment is a one-bedroom flat located at Vasaesplanaden 19, just 100 meters from the train station, and can be rented for one or several nights. Feel free to get in touch if you're interested! Contact: Sofia Jusslin, sofia.jusslin@abo.fi.
|
|
|
|