Om du har problem med att läsa nyhetsbrevet klicka här webbversion
|
 |
| | | |
Med detta nummer är 2020 till ända för Personalnytts del. Dags att önska en God Jul och ett Gott Nytt År! Det nya årets första nummer av Personalnytt utkommer den 22 januari 2021. Deadline är den 18 januari. Skicka färdigt material (en kort presentation på några meningar och, vid behov, en färdig länk till ett utförligare material på nätet) på svenska och engelska till meddelanden@abo.fi. | |
| | | |
Årsskiftets viktiga deadlines
Årsskiftet närmar sig med stormsteg och det betyder även deadlines för: · Arvoden, reseunderstöd och löner · Reseräkningar och kostnadsersättningar · Arbetstidsrapporter (Reportronic) · Kontantkassan. Observera även uppehållet i SAP Travel 8–17.1.2021. Närmare information med exakta datum finns på intranätet.
|
|
|
|
| |
Tävling: Bäst på open access 2020!
Delta i ÅA:s OA-tävling och vinn ett pris. Alla som har publicerat under år 2020 kan delta. Det är lätt att delta: Gå till AboCRIS och ladda upp fulltexterna till dina publikationer (år 2020). Deadline för tävlingen, och även för publikationsinsamlingen, är 20.1.2021. Mer info här.
|
|
|
| | | |
Försökspersoner sökes till studie i virtuell verklighet
Är du intresserad av virtuell verklighet (VR)? Skulle du vilja veta hur du kan inkludera det i din undervisning eller forskning? Du är välkommen med att delta i en studie som har som syfte att förstå beslutsprocesser i virtuella miljöer. Undersökningen utförs mellan 30 november och 18 december. Den tar ungefär 20–30 minuter i anspråk. Mera om undersökningen och hur du kan delta i den engelskspråkiga studien som volontär hittar du här.
|
|
|
|
| |
Temaåret för forskningsbaserad kunskap 2021
Undervisnings- och kulturministeriet, Finlands Akademi och Vetenskapliga samfundens delegation har utlyst år 2021 till Temaåret för forskningsbaserad kunskap. Temaåret sammanför evenemang och insatser som synliggör betydelsen av forskningsbaserad kunskap och bidrar till att göra den mer tillgänglig. Målgruppen är den breda allmänheten. Det här är alltså en unik möjlighet för vetenskapssamfundet att synliggöra sin verksamhet. Hur fungerar det? Organisationer kan anhålla om att evenemang godkänns som en del av temaårets program. Då upptas evenemangen i händelsekalendrar, evenemangen får större synlighet, man får rätt att använda temaårets logotyper o.s.v. (Liknande logik som under Finland 100-temaåret.) Vi hoppas att alla ÅA-aktiviteter som uppfyller kriterierna ansöker om att få komma med! Ansökan är öppen under hela 2021. Läs mera här, och kontakta Pamela Friström på kommunikationsenheten om du har frågor! |
|
|
| | | |
Virtuella ÅA-bakgrunder för Zoom
Vi lever i en tid när de flesta möten ordnas virtuellt och för ÅA:s del sker det oftast via Zoom. Något som har efterfrågats i sammanhanget är s.k. virtuella bakgrunder med ÅA-anknytning. Man kanske inte vill visa upp sitt ostädade hemmakontor och då kan en virtuell bakgrund vara räddningen. För att svara mot det här behovet finns nu ett antal "ÅA-brandade" virtuella bakgrunder att tillgå på intranätet. Prestandan på nätet och den egna datorn är faktorer som kan påverka hur bra eller dåligt de virtuella bakgrunderna fungerar. Man får helt enkelt pröva sig fram och se om man trivs med att använda dem eller inte. För den som behöver hjälp med att ta dem i bruk finns korta anvisningar här.
|
|
|
| | | |
ÅA:s rekommendation om användning av ansiktsmasker på campus
I enlighet med myndigheternas rekommendation om utökad användning av ansiktsmasker rekommenderar Åbo Akademi att alla som vistas i inomhuslokaler på campus använder masker om de inte har särskilda hälsorelaterade skäl att inte göra det. Information om ansiktsmasker och hur du använder dem hittar du på THL:s sidor. Vid arbete och studier på campus ska var och en se till att upprätthålla tillräckliga säkerhetsavstånd och god handhygien. Stanna hemma om du har symptom på förkylning, influensa eller någon annan infektionssjukdom. Du kan läsa om Åbo Akademis rekommendationer om ansiktsmasker på intranätet.
|
|
|
|
| |
Information om coronaviruset
|
|
|
|
| |
Medan campus är stängt föreslår vi Åbo Akademis Yammer som social kanal för att träffa kolleger från universitetet. Där finns många aktiva grupper med allt från tips och information till diskussion och beröm, och är med andra ord ett bra ställe för gemenskap kolleger emellan. |
|
|
| |
Höstens personalutbildningar
|
|
|
|
|
| | | |
Ta i bruk videoplattformen Panopto
|
|
|
|
| |
Att skriva och kommunicera populärvetenskapligt – två kurser för forskare och doktorander
Kursen ”Att skriva populärvetenskapligt” 4.2.2021 kl. 9.30–11.30 har som mål att ge deltagarna metoder för att skriva begripligt och intresseväckande samt att deltagarna lär sig några av de särskiljande dragen mellan en vetenskaplig och populärvetenskaplig text. Mera information om kursinnehållet och anmälan finns på intranätet.
Kursen ”Att kommunicera populärvetenskapligt” 11.2.2021 kl. 9.30–11.00 syftar till att ge deltagarna konkreta råd för kontakter och intervjuer med media. Mera information om kursinnehållet och anmälan finns på intranätet. |
|
|
|
| |
Introduktion för (ny) undervisande personal
Den 15.1 kl. 9.00–11.30 ordnas introduktion för (ny) undervisande personal, där vi tar upp regler, rutiner, anvisningar och verktyg för kurs- och undervisningsplanering, genomförande av undervisningen, handledning av examensarbeten, samt examination och utvärdering. Kursen hålls via Zoom, med möjlighet till frågar under kursens gång. Informera gärna dina nya kolleger om kursen! Anmälan och närmare information via kurskatalogen. |
|
|
|
| |
Språkcentrets språkkurser för ÅA-personalen – anmälningstiden för vårens kurser är förlängd
Öppna universitet erbjuder i samarbete med Språkcentret en möjlighet för anställda vid ÅA att på kvotplats avlägga språkkurser. Anmälningstiden för vårens kvotplatser är förlängd, sista anmälningsdagen är 15.12 kl. 16.00. Mera information om språkkurserna finns på intranätet. |
|
|
|
| |
AboCRIS-kurser hösten 2020
Denna höst har det ordnats en hel del kurser om Åbo Akademis nya forskningsinformationssystem AboCRIS. Du kan läsa mera om det uppdaterade kursutbudet på intranätet.
|
|
|
| | | |
Öppen universitetsutbildning
|
|
|
| | | |
Publikationsinsamlingen 2020
Det börjar igen vara dags för den årliga insamlingen av publikationer för rapportering till Undervisnings- och kulturministeriet. Deadline för att registrera 2020 års publikationer i AboCRIS är onsdagen den 20.1.2021. Mera information här. Viktigt: parallellpublicera dina publikationer i AboCRIS! Parallellpublicerade referentgranskade publikationer ger tilläggsfinansiering! Mera information om parallellpublicering här.
|
|
|
|
| |
Basics of Research Data Management 3 sp
Kurs för doktorander och längre hunna forskare börjar 3.3.2021 – Ansök nu (begränsat antal platser, ansökan stängs 17.2).
Detta är den ultimata kursen i forskningsdatahantering. Målet är att ge en bastant baskunskap för ansvarsfull hantering (inklusive avgörande aspekter av öppen vetenskap). Under kursen utarbetar du din egen datahanteringsplan (DMP) utgående från input från jurister/IPR-specialister, akademiska experter, datainformatiker, forsknings-IT-specialister. Kursen arrangeras av Åbo Universitet och Åbo Akademi gemensamt och går i fyra linjer. Läs mera här. Frågor? researchdata@abo.fi
|
|
|
| | | |
Statsvetardagarna 2021, Åbo Akademi 10–12.5
Statsvetenskapliga föreningens årliga huvudevenemang Statsvetardagarna ordnas 10–12 maj 2021. Evenemanget, som koordineras av Åbo Akademi, arrangeras virtuellt på grund av covid-19. Vi vill erbjuda en möjlighet att presentera nya forskningsresultat och delta i den samhälleliga debatten trots den rådande pandemin. Temat för evenemanget är ”Demokratins kris och framtid”. Flera indikatorer visar att förtroendet för demokratin på ett globalt plan har sjunkit. Demokratiska normer rivs upp på många håll i världen, även i etablerade demokratier. Den liberala demokratiska världsordningen står inför nya utmaningar. Samtidigt har nya former av politiskt deltagande vuxit fram i många länder. Hur ser demokratins framtid ut? Hur kan man förnya demokratiskt beslutsfattande för att möta aktuella och kommande utmaningar? Om den liberala demokratiska samhällsmodellen försvagas, hur kommer det att sätta sin prägel på världspolitiken? Mera information om evenemanget och Call for Workshops finns här. Frågor kan riktas till till evenemangets sekreterare Janette Huttunen.
|
|
|
| | | |
This is the last issue of Staff News for 2020, so here's wishing you a Merry Christmas and a Happy New Year!. The first issue of 2021 will be published on January 22. Deadline January 18. If you would like to contribute to the newsletter please send a message to meddelanden@abo.fi and a link to the webpage where the information is published (in Swedish and English). | |
| | | |
Important year-end deadlines
The end of the year is closing in, and we urge you to consider deadlines for: · Salaries, fees and travel allowances · Travel and expense claims · Reports on work time (Reportronic) · Cash. Please also note the interruption/break in SAP Travel during the period 8–17.1.2021. More information on the intranet.
|
|
|
|
| |
Competition: Open Access Champion 2020!
Participate in ÅAU's open access competition and win prizes. Everyone who has published during 2020 can participate. It's easy: go to AboCRIS and upload the fulltexts to your publications (year 2020). Deadline for the competition, as well as for the publication data collection , is 20 January 2021. More info here. |
|
|
| | | |
Volunteers needed for Virtual Reality study
Are you interested in Virtual Reality? Would you like to learn how it works and how you can incorporate it into your teaching or research? We invite you to participate in a study, where the purpose is to understand decision-making in virtual environments. The study is part of a research project supported by the Turku Urban Research Programme. Task: You will be asked to watch a video, and fill out a questionnaire regarding beliefs, behaviors, and demographics. The duration of the task is approximately 20-30 minutes, and timeslots are available for booking between the 30th of November and the 18th of December. To get a timeslot and for any questions please contact Ilia Gugenishvili. You will find more information here. |
|
|
|
| |
The Year of Research-Based Knowledge 2021
The Year of Research-Based Knowledge 2021 is a joint initiative organised by the Ministry of Education and Culture, the Academy of Finland and the Federation of Finnish Learned Societies. This initiative brings together actions and events to make research-based knowledge more visible and accessible. The target audience is the general public. This is a unique opportunity for the scientific community to make its activities visible. How does it work? Organizations can apply for their events to be approved as part of the official programme. After approval, the events will be included in the official calendars, will get greater visibility, and get the right to use the theme year logos etc. (A similar logic as during the Finland 100 theme year.) We hope that all ÅAU activities that meet the criteria apply to join! The application is open throughout 2021. Read more here, and contact Pamela Friström at ÅAU Communications if you have any questions!
|
|
|
| | | |
Virtual ÅAU-backgrounds for Zoom
Currently most meetings at the university are held virtually using Zoom. Since a number of ÅAU Zoom-users have requested virtual backgrounds, we are happy to announce that a choice of ÅAU-branded background images are now available for download here. It's worth noting that one thing to avoid is to wear clothing that is the same color as the virtual background. Otherwise, provided your computer and network meet the basic requirements, you should have no problems trying out the virtual backgrounds and decide if you feel comfortable using them.
|
|
|
| | | |
Åbo Akademi University’s recommendation on mask use on campus
Based on the broadened mask recommendation from Finnish authorities, Åbo Akademi University recommends the use of masks in indoor spaces on campus. Exceptions can be made for health-related reasons. Information on masks and their use can be found on the Finnish institute for health and welfare’s (THL) website. While working and studying on campus, each person must take care to maintain appropriate distance from others and good hand hygiene. If you have symptoms of a cold, flu or another contagious disease, stay home. You can read more about ÅAU’s recommendation on face masks on the intranet. |
|
|
|
| |
Coronavirus advisory information
As earlier announced we are maintaining an informational page on ÅAU's external website with the latest guidelines concerning the coronavirus and how it affects operations at ÅAU. An overview with links to more detailed and practical information is still maintained on the intranet. |
|
|
|
| |
Meet your colleagues in Yammer
We suggest that you use Åbo Akademi University's Yammer as a way to socialize with colleagues from around the university now that campus is closed. There are many active groups in Yammer containing everything from advice and information, to discussion and praise, and it is thus a good place for social interaction with colleagues. |
|
|
| | | |
Start using the video platform Panopto
|
|
|
|
| |
AboCRIS-courses autumn 2020
In the autumn 2020, a number of courses about Åbo Akademi University's new research information system AboCRIS have been arranged. You can read more about new courses that are offered on our intranet.
|
|
|
| | | |
The Open University at ÅAU
|
|
|
| | | |
Publication Data Collection 2020
It’s time for the yearly collection of publication data for the Ministry of Education and Culture. Deadline for registering publications in AboCRIS is Wednesday 20 January 2021. Further information here. Important: Parallel publish your publications in AboCRIS! Additional funding will be provided for parallel published, peer-reviewed publications! More on parallel publishing here.
|
|
|
|
| |
Basics of Research Data Management 3 ECTS
A course for young and more experienced researchers – starts March 3, 2021. Apply now, seats are limited (deadline Feb. 17, 2021)!
This is the ultimate course dealing with all aspects of research data management, aiming to provide a rock-solid base for responsible management (including crucial open science aspects). During the course you work out your own data management plan with the help of input from lawyers / IPR specialists, academic experts, data librarians, research computing specialists. The course is arranged by University of Turku and Åbo Akademi University jointly, in four study programmes. Read more here. Questions: researchdata@abo.fi |
|
|
| | | |
Annual Conference of the Finnish Political Science Association
The Annual Conference of the Finnish Political Science Association 2021 will be hosted by Åbo Akademi University on 10–12 May 2021. The conference will be held in a virtual format. We wish to provide an opportunity for public discourse and the dissemination of latest research results despite the pandemic situation. The theme of this year’s conference is ”Democracy’s Crisis and Future”. Democratic dissatisfaction has been growing by many accounts. Transgressions of democratic norms have also become increasingly commonplace, even in established democracies. The liberal international order appears challenged. On the other hand, new forms of political participation have been emerging in many countries. What is the future of democracy? How could we rejuvenate democratic institutions so that they would better meet current democratic challenges? How will the change in the liberal international order affect world politics? Please find more information about the conference and the Call for Workshops here. Any questions will be answered by the conference secretary Janette Huttunen.
|
|
|
|