Om du har problem med att läsa nyhetsbrevet klicka här webbversion
   
Februari 2022 | Nr 2
 
Personalnytt-18
Skipbar
 
 
Tidtabell

Nästa nummer av Personalnytt utkommer den 18 februari 2021. Deadline är den 14 februari. Skicka färdigt material (en kort presentation på några meningar och, vid behov, en färdig länk till ett utförligare material på nätet) på svenska och engelska till meddelanden@abo.fi.

 
 
 
 
 
 
Nycklar till campus

Intrasidan om nycklar har fått en större uppdatering. På sidan hittar du: Instruktioner om hur du får din nyckel, eller nycklar | En förklaring om vilka alla nyckelsystem som finns | En uppräkning av vart du kommer med din nyckel | vad du ska göra om du tappar bort din nyckel. Mera info hittar du här.

 
 
Internationella vänskapsverksamheten

Skulle du vilja ha internationella bekanta, lära dig om nya kulturer och förbättra dina språkkunskaper utan att lämna Finland? Om du svarar ja, delta i den internationella vänskapsverksamheten! Anmälningen till vårens vänskapsperiod är nu på gång! Här kan du anmäla dig senast den 14.2.2022.

 
 
 
 
pausjumppa
 
Pausjumppa tisdagar och fredagar!

Välkommen med på en liten break under arbetsdagen! Vi jobbar mestadels med den egna kroppen. Ibland använder vi oss av lättare vikter, gummiband eller käpp. Vi jobbar oftast stående men det finns även inslag av övningar där vi jobbar liggande på golvet. Paus-jumppan kan innehålla både lättare styrke- och rörlighetsövningar eller kan bestå av ett Qigongpass.

 
 

Pausjumppa tisdagar kl. 13.50–14.05   |   Pausjumppa fredag kl. 10.05–10.20 
Alla är varmt välkomna med och övningarna utför du utifrån vad den egna kroppen klarar och det som känns bra.

 
 
Pausgymnastik med BreakPro

Nu är det möjligt för alla vid Åbo Akademi, både personal och studerande, att använda motionsappen BreakPro, ett verktyg för nödvändiga pauser i arbetet. Appen fungerar på flera olika språk, bland annat (finlands)svenska, finska och engelska. Du kan ställa in om och hur ofta den ska påminna dig om att ta pauser. Det går att ställa in hurudana övningar du vill att appen ska leda dig i eller så låter du den själv välja någonting. Läs mera om BreakPro på intranätet.

 
 
 
 
 
 
Vill ni utöka samarbete med gymnasier och yrkesinstitut?

Inom projektet "Gymnasiesamarbete" har vi arbetat fram en checklista, dvs en sammanställning av information, idéer, processbeskrivningar och tips för att stöda ämnen och utbildningar som utökar och utvecklar samarbetet med andra stadiet. Checklistan består av tre olika delar. Allmän information om checklistan och bakgrunden till den: Samarbete med gymnasier och yrkesinstitut  |  Erbjud universitetskurser med omfattningen 2 sp  |  Skapa smakprov på universitetsstudier.

 
 
Ett samtal om möjligheter till nordiskt samarbete i lärarutbildning och skolutveckling

Nationella regelverk styr lärarutbildningen och skolutvecklingen i våra länder. Samtidigt kan man se en efterfrågan på samarbete över riksgränserna. Vad innebär begrepp som revir, import, export, konkurrens och samarbete i nordisk lärarutbildning? I ett frukostseminarium på Hanaholmen diskuteras förutsättningarna för gränsöverskridande samarbete i lärarutbildning och skolutveckling. Medverkande är dekan Fritjof Sahlström, Åbo Akademi, skolchef Thomas Axelsson, Europaskolan Strängnäs och medlem i styrgruppen för Bildningsakademin i Strängnäs, samt kansler emerita Krista Varantola, ordförande för programkommittén för NordForsk-initiativet Education for Tomorrow. Hybridevenemanget ordnas online via Zoom och på Hanaholmen, Hanaholmstranden 5, Esbo. Anmälan senast 7 mars här

 
 
 
 
news-2
 
Hur får jag ut en nyhet?

Har din forskning gett intressanta eller överraskande resultat? Behandlar den ett aktuellt tema? Vill du få ut budskapet om någonting viktigt som händer i organisationen?
Åbo Akademis kommunikatörer har satt ihop en lathund till stöd för hur du får ut en nyhet. Dela den gärna med din enhet och skriv ut den och sätt upp den på din anslagstavla!

Klicka här för att öppna lathunden (pdf) eller läs mera på intranätet!

 
 
 
 
 
 
Information om coronaviruset

Som tidigare så uppdateras vår informationssida på Åbo Akademis externa webbplats regelbundet med de senaste anvisningarna om coronaviruset och hur det påverkar verksamheten.

 
 
 
 
Personal2
 
Personalutbildning

Information om aktuella personalutbildningar finns
i kurskatalogen
Önskemål om personalutbildning får gärna skickas till personalutbildning@abo.fi  


 
 
 
Röstanvändning och röstvård, start 10.2

För undervisande och administrativ personal ordnas en kurs i röstanvändning och röstvård. Syftet med kursen är att ge deltagarna en djupare förståelse för röstfunktion, röstanvändning och röstergonomi som praktiskt kan implementeras i vardag, möten och undervisning. Under kursen ges konkreta röstövningar och råd för att rösten ska ha så goda förutsättningar som möjligt i både det digitala och fysiska rummet. Mera information och länken till anmälan finns på intranätet.

 
 
Informationstillfälle för doktorander 11.2

Välkommen att delta i ett informationstillfälle för doktorander (anställda och icke anställda) 11.2 kl. 10.00. Du får aktuell information om den individuella studieplanen för forskarstudier (ISP) och korsstudier. Representanter från HR deltar för att ge allmän information om anställning som doktorand. Tillfället hålls på engelska. Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
Doctoral Thesis Supervisor training

Läs mera nedan under information på engelska, eller gå direkt till informationen på intranätet.

 
 
Introduktion för (ny)anställda 4.3

Välkommen att delta i introduktionstillfället för (ny)anställda 4.3 kl. 9.30–11.30. Du får information om t.ex. lön, arbetstid och företagshälsovård. Dessutom får du höra om Åbo Akademi som organisation samt om den service Åbo Akademis bibliotek erbjuder. Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
Universitetslärande – framtidsspaning 18.3

Universitetslärandet är ett brett projekt som handlar om att bemöta framtidens behov och kraven på digitalisering av undervisningen, att hitta de nya postpandemiska undervisningssätten och att utveckla de fysiska lärmiljöerna. Utvecklingsarbetet görs som en gränsöverskridande nätverksprocess, i vilken intressanta nya arbetssätt piloteras, kunskap och erfarenhet delas och impulser för utveckling söks nationellt och internationellt. Projektet kör igång på allvar med workshopen Framtidsspaning 18.3 kl. 9.30–12 i Zoom. Planeringschef Thomas Westerholm faciliterar workshopen, där vi tillsammans diskuterar vad som påverkar universitetslärandet – vilka trender påverkar ÅA och vad betyder de i praktiken för universitetslärandet? Vilka åtgärder borde det leda till? Före workshopen får vi material och en förhandsuppgift. På workshopen jobbar vi i små blandade grupper i verktyget Miro. Närmare information och anmälan hittas här.

 
 
 
 
 
 
Öppen universitetsutbildning

ÅA:s personal kan avgiftsfritt delta i öppen universitetsutbildning som anordnas av Centret för livslångt lärande (en avgift kan tillkomma vid kurser som ordnas av Öpus samarbetsparter). Anmälan till kurserna görs i anmälningsdatabasen. Skriv i meddelandefältet att du är personal.

 
 
 
 
 
 
Referenshantering med Zotero

Vill du veta hur man laddar ner och kommer igång med Zotero, hur man sparar referenser och hur man infogar referenser och litteraturlista i Word? ÅAB håller två kurser i Zotero: Grunderna i Zotero, 8.2 och Zotero Basics in English, 10.2. Mera information finns på intranätet.

 
 
Kom igång med att skriva en datahanteringsplan (DMP)

Att skriva en datahanteringsplan (DMP) minimerar risker och hjälper forskaren att planera datainsamling, användning av forskningsdatat/materialet, samt öppnande/arkivering efter projektet. Det är nyttigt för alla forskningsprojekt att planera hantering av data/material på förhand. Dessutom kräver flera finansiärer att forskningsprojekt har en DMP. Under kortkursen den 14.2 (på svenska) och 15.2 (på engelska) introduceras verktyget DMPTuuli, och DMP:ns olika delar samt bästa praxis presenteras. Anmälan via personalutbildningskatalogen.

 
 
Love Data Week 2022

Forskningsdata utgör grunden för forskning. Hur planerar du din hantering av forskningsdata och
-material? Känner du till hur du gör dina forskningsdata FAIR och öppna, eller hittar öppna data för din forskning? Uppdatera dina kunskaper och lär dig bl.a. skriva en DMP (datahanteringsplan) under Love Data-veckan 14–18 februari! Se programmet på intranätet.

 
 
Delta i arbetet kring ÅA:s nya policy för öppen vetenskap

Under år 2022 kommer ÅA:s policy för öppen vetenskap att uppdateras. Alla är välkomna att delta i arbetet och diskussionerna i Teams ÅA Open Science Policy. Arbetsgrupperna är öppna för alla vid ÅA. Mer information om policyarbetet och tidtabellen finns på intranätet. Vid frågor, vänligen kontakta openscience@abo.fi

 
 
Forskningsfärdigheter

En introduktion till systematiska litteraturstudier 8.3.2022 och 10.3.2022 är en kurs för forskare och doktorander samt övrig personal som handleder i kandidat- och magisteravhandlingar. Efter kursen har deltagarna kunskap om genomförande och presentation av systematiska litteraturstudier. Deltagarna ska ha tillräcklig kunskap för att komma igång med egna litteraturstudier i form av artiklar och/eller andra publikationstyper. Mera information finns på intranätet.

 
 
Take full control of your documents

Write in Overleaf (LaTeX)! – Basics 11.3.2022 ordnas för forskare och doktorander som vill lära sig att använda det LaTeX-baserade skrivprogrammet Overleaf. Använder du ofta matematiska symboler eller formler när du skriver? Eller vill du öka kontrollen över dina referenser och deras layout? Vill få en inblick i ett skrivprogram som låter dig ha full kontroll över alla inställningar? Eller innehåller din text passager med ett annat alfabet, t.ex. grekiska eller ryska? Overleaf är ett online-verktyg som separerar innehåll och layout. Du gör dina inställningar och skriver till vänster på skärmen, medan den färdiga PDF-versionen uppdateras i realtid till höger. Du skriver genom datorns webbläsare, på tablett eller smarttelefon med samma resultat, och du delar lätt din text med kolleger och handledare. Kursen hålls på engelska. Mera information finns på intranätet och anmälan sker via kurskatalogen.

 
 
Methods for manually transcribing audio and text files 8.4

Kursen ordnas för forskare och doktorander. Gör du forskningsintervjuer eller videoinspelningar? Funderar du på hur du kan transkribera dem manuellt? Är transkribering genom automatisk taligenkänning inte tillräckligt för dina behov? Vilka möjligheter finns då? Eller består möjligen ditt forskningsmaterial av gamla, svårlästa, handskrivna texter som behöver transkriberas? Under kursen kommer vi att behandla transkriberingsprogrammen EXMARaLDA (för ljudfiler), ELAN (för videoinspelningar med ljudfil) samt Transkribus (för textfiler). Dessa program är alla gratis men behöver laddas ner till din dator. Kursen hålls på engelska. Mera information finns på intranätet och anmälan sker via kurskatalogen.

 
 
 
 
 
 
Next issue

Next issue of Staff News will be published on February 18. Deadline February 14. If you would like to contribute to the newsletter please send a message to meddelanden@abo.fi and a link to the webpage where the information is published (in Swedish and English).

 
 
 
 
 
 
Keys to campus

The intra page on keys has received a larger update. On the page you can find: Instructions on how you get your key, or keys | An explanation on the various key systems | A list of where you can go with your key | What to do if you lose your key. Please find more information here.

 
 
 
 
 
 
Exercise with BreakPro

It is now possible for everyone at Åbo Akademi University, both staff and students, to use the exercise app BreakPro, a tool for necessary breaks in the workday. The app works in several different languages, including Swedish, Finnish and English. You can configure if and how often it should remind you to take breaks. You can pick which exercises you want the app to lead you in or you can let it choose at random. You can read more about BreakPro on the intranet.

 
 
 
 
 
 
A discussion about opportunities for Nordic collaboration in teacher education and school development (in Swedish)

This breakfast seminar at Hanaholmen highlights the conditions for cross-border collaboration in teacher education and school development. Participants are Dean Fritjof Sahlström, Åbo Akademi University, Head of School Thomas Axelsson, Europaskolan Strängnäs, representative of Bildningsakademin i Strängnäs, and Chancellor emerita Krista Varantola. This hybrid event will be held in Swedish, online via Zoom and at Hanaholmen in Espoo. Registration by 7 March here.

 
 
 
 
News
 
How do I spread the news?

Has your research yielded interesting or surprising results? Does it address a current topic? Do you want to spread the word about something important that is happening within the organisation? Åbo Akademi University Communications has put together a guide to help you get your news out. Feel free to share it in your team, print it out and put it on your notice board!

Click here to open the guide (pdf), or read more on the intranet!

 
 
 
 
 
 
Coronavirus advisory information

As earlier announced we are maintaining an informational page on ÅAU's external website with the latest guidelines concerning the coronavirus and how it affects operations at ÅAU.

 
 
 
 
Personal2
 
Staff training

Information on staff training courses can be found in the course catalogue.
Please let us know by e-mailing personalutbildning@abo.fi, if you'd like us to arrange staff training on a specific topic.

 
 
 
Information for doctoral students 11.2

Welcome to participate in the information session for doctoral students (employed and non-employed) 11.2 at 10.00. You will get information about current matters concerning individual study plan for doctoral studies (ISP) and cross-institutional studies. Representatives from HR will participate for general information concerning employment as a doctoral student. More information and registration via the course catalogue.

 
 
Swedish for international employees, advanced – Level A2.2–B1.1 (CEFR)

The aim of the course is to introduce the participants to the more advanced use of the Swedish language. They learn to express themselves with both standard and colloquial language according to the situation. The more profound knowledge of sentences will allow them to become acquainted with different texts in various situations. Basic knowledge of Swedish is required (Course A1–A2, or corresponding knowledge). The course starts 11.2.2022. More information is available on our intranet, where you also find the link for registration.

 
 
Doctoral Thesis Supervisor training

Part II: Ethical Considerations in Supervision
Time: 16th of February 2022, at 13.15–15.45. 
Place: Online event. Zoom link will be sent to registered participants.
In this second session we will listen to presentations on intercultural supervision and responsible conduct. Equal supervision and Research ethics will also be dwelled upon. During the afternoon we will listen to among others Kalypso Filippou, University Lecturer, Department of Teacher Education, UTU and Jon Brommer, Professor, Director of Doctoral Programme in Biology, Geography and Geology (BGG), UTU. For full programme visit our intranet site. Registration directly on University of Turku’s site
Further information: Nina Lehtimäki, Coordinator, University of Turku (nina.lehtimaki@utu.fi)

 
 
Introduction for (new) employees 4.3

Welcome to participate in the introduction session for (new) employees 4.3 at 9.30–11.30. The introduction contains a presentation of Åbo Akademi University and its organization and addresses the contents of an employment such as salary, working hours, occupational health care and other things that are good to know about your employment. You will also hear about Åbo Akademi University Library and the service that the university library offers. More information and registration via the course catalogue.

 
 
 
 
 
 
The Open University at ÅAU

It is free for ÅAU staff members to take part in courses provided by the Open University at ÅAU, (an additional fee might be charged for courses arranged by the Open University's partners). Registration through the online application form. NB! write ”staff” in the comment field.

 
 
 
 
 
 
Reference Management with Zotero

Do you want to know how to download and get started with Zotero, how you can save references and insert references and bibliography in Word? ÅAUL gives a course on Zotero Basics in English, 10.2. More information on the intranet.

 
 
Writing a data management plan (DMP) – how to get started

Writing a data management plan (DMP) minimizes risks in advance and helps the researcher to plan data collection, usage and opening/archiving the data/material after project end. All projects benefit from planning the data management beforehand. In addition, many funders require that research project have a DMP. During the course on February 14th (in Swedish) and February 15th (in English), the DMPTuuli tool is introduced, and the different parts of a DMP and best practices are presented. Please register via the staff course catalogue.

 
 
Love Data Week 2022

Research data is the foundation of research. How do you plan for your use of data and materials? Are you aware of how to make your data FAIR and open, or how find open data for your research? Update your knowledge and learn how to write a data management plan (DMP), and much more, during Love Data Week February 14–18th! The programme is available on the intranet.

 
 
Get involved in working on the new ÅAU open science policy

During 2022, the ÅAU open science policy will be updated. Everyone is welcome to join the work and discussions in our Teams ÅA Open Science Policy. The working groups are open to all at ÅAU. More information about the policy work and schedule on the intranet. For any questions, please contact openscience@abo.fi

 
 
Research skills

Introduction to systematic literature reviews 8.3.2022 and 10.3.2022 is a course for researchers, doctoral students and other staff tutoring bachelor and master thesis. After the course you will have knowledge about the systematic literature review process, documentation and presentation. The systematic literature review as a method, could be used in studies resulting in articles and other scientific publications. More information is available on our intranet.

 
 
Take full control of your documents

Write in Overleaf (LaTeX)! – Basics 11.3.2022 is a course for researchers and doctoral students who wish to learn the LaTeX-based writing tool Overleaf. Do you frequently use mathematical symbols and formulas in your text? Or are you a humanist or a qualitative researcher wishing to have more control over your references and their layout? Do you need a writing tool which enables you to control all settings? Or are there passages written in another alphabet, i.e. Greek or Russian, included in your text? Overleaf is an online LaTeX writing tool which separates contents and layout. You make your settings and write on the left side of the screen, and the finished PDF version will be updated in real time on the right. You can access and write your text through the browser using a computer, a tablet or a smartphone with the same result, and you can easily share your text with colleagues and supervisors. More information on the intranet. Registration through the course catalog.

 
 
Methods for manually transcribing audio and text files 8.4

This is a course for researchers and doctoral students. Are you doing research interviews or videotaping sessions? Are you wondering about how to transcribe them manually? Is transcribing through automatic speech recognition not enough for your purposes? Which tools are then available? Or perhaps your research data consists of old, hardly legible handwritten texts, which also need to be transcribed? During the course, the transcription programs EXMARaLDA (for audio files), ELAN (for video recordings combined with an audio file) and Transkribus (for text files) will be introduced. These programs are free to use but must be installed on your computer. More information on the intranet. Registration through the course catalog.

 
 
 
 
You have received this email because you have subscribed to Åbo Akademi Personalnytt | Staff News as .
© 2025 Åbo Akademi Personalnytt | Staff News, All rights reserved
 

Aviseringar

Warning: the link has been inserted but may have errors. Please test it.