Om du har problem med att läsa nyhetsbrevet klicka här webbversion
   
December 2023 | Nr 19
 
Personalnytt-18
Skipbar
 
 
Tidtabell

Med detta nummer är 2023 till ända för Personalnytts del. Dags att önska en God Jul och ett Gott Nytt År! Det nya årets första nummer av Personalnytt utkommer den 19 januari 2024. Deadline är den 15 januari. Skicka färdigt material (en kort presentation på några meningar och, vid behov, en färdig länk till ett utförligare material på nätet) på svenska och engelska till meddelanden@abo.fi.

 
 
 
 
 
 
Personalnytt varje fredag under vårterminen 2024

Personalnytts uppgift är att samla aktuell information för ÅA-anställda i ett koncentrerat och lättillgängligt format. Det har via enkäter framkommit att Personalnytt upplevs som en viktig informationskanal vid sidan om vårt intranät. Av den anledningen inleds under vårterminen ett försök med utgivning varje fredag istället för varannan vecka. Avsikten är att utreda om behov och förutsättningar finns för en tätare utgivningstakt. Med början den 19.1.2024 utkommer Personalnytt alltså varje fredag. Deadline för material är fortsättningsvis måndagar.

 
 
Välkommen på Luciaglögg i Aurum

Onsdag 13.12 kl. 10.00 i Aurums aula 2 våningen, Henriksgatan 2. Åbo TFiF och TEK bjuder på glögg utanför TFiF & TEK Lounge från och med kl. 9.30 och efter luciatåget. S:t Olofsskolans lucia med följe kommer på besök ca kl. 10.00. Samma information finns på intranätet.

 
 
Varmt välkommen på rektors julkaffe 14.12

Rektor Mikael Lindfelt bjuder alla akademianställda på julkaffe torsdagen den 14 december 2023 kl. 15.00 i Café Arken. På programmet står bl.a. utdelning av förtjänsttecken och pris till årets kollega. Ingen anmälan behövs, varmt välkomna!

 
 
Kom med i valnämnden!

Åbo Akademi arrangerar val av professorer, forskare, lärare och övrig personal samt studerande till Åbo Akademis universitetskollegium, styrelse och fakultetsråd. De praktiska arrangemangen handhas av valnämnden vid Åbo Akademi. En ny nämnd för de kommande tre åren behöver utses. Valnämndens medlemmar utgörs av: en professor, en representant för forskare, lärare och övrig personal samt en representant för studerandena. För samtliga medlemmar väljs personliga suppleanter representerande samma grupper som de ordinarie medlemmarna. Är du intresserad att ställa upp eller har frågor om uppdraget, vänligen kontakta valnämndens sekreterare Johan Berg. Anmäl ditt intresse till valnämnden via e-post: valnamnden.abo.fi senast 12.1.2024. Mera information: www.abo.fi/val.

 
 
Morgonkaffe: Återfå ditt fokus och välmående

Under hösten ordnas fyra morgonkaffe-tillfällen under temat Återfå ditt fokus och välmående. Tillfällena äger rum kl. 9.00–9.45 och består av en 30 minuters föreläsning varefter 15 minuter reserverats för diskussion. Tillfällena hålls via Zoom av företagspsykolog Victoria Grönlund och företagsfysioterapeut Ida Engblom från Mehiläinen. Återstående tillfällen15 december, Återfå ditt fokus och välmående via avslappning, del 2 (företagspsykolog). Zoom-länkarna hittas i kurskatalogen.

 
 
Hälsningar från Personalservice

En liten påminnelse gällande verktyget Personec ESS. I verktyget kan alla, bland annat, se grunduppgifter om sin anställning, göra vissa ändringar i sina grunduppgifter samt anhålla om frånvaron som semester (gäller experter och annan stödpersonal) och sjukledighet. I ESS ser chefer även uppgifter om sina egna medarbetare. Nedan några aktuella påminnelser kring ESS: Manualer hittas härNära anhörig: Anställda kan uppdatera sina personuppgifter i Personec Ess med nära anhörig och nära anhörigs telefonnummer. Semesterpremiedagar 2022: Semesterpremiedagar som avtalats om år 2022 ska hållas senast 31.12.2023. Anhållan om ledighet görs via systemet Personec Ess.

 
 
Påminnelse om publikationsinsamlingen!

Den årliga rapporteringen av publikationsverksamheten till Undervisnings- och kulturministeriet närmar sig. För att ÅA ska få den finansiering vi har rätt till, är det viktigt att alla typer av publikationer rapporteras och att det görs inom utsatt tid. Deadline för att registrera publikationer som utkommit år 2023 är måndag 22.1.2024. Forskningsdatabasen AboCRIS används för insamling av publikationsdata. Mera information, användarguider och länkar finns på intranätet.

 
 
Registrering av forskarmobilitet vid Åbo Akademi

Undervisnings- och kulturministeriet samlar årligen in uppgifter om den vetenskapliga verksamheten vid universiteten och dessa rapporteras vidare till datalagret Vipunen. Lärar- och forskarbesöken utomlands respektive till Finland hör till de uppgifter som samlas in. Mobilitet under år 2023 registreras och rapporteras i AboCRIS. Deadline för att registrera 2023 års besök är 15.2.2024.
Mera information och manualer finns här.

 
 
Projekt i AboCRIS kommer att synkroniseras med externa webben

Målet är att ta synkroniseringen i bruk under december. Det slutliga lanseringsdatumet och mera detaljerad information kommer ut senare. Synkroniseringen av projekten mellan AboCRIS och webben innebär att AboCRIS blir huvudkällan för projektinformationen som visas på www.abo.fi. Läs mera på Intranätet.

 
 
Höstens dimissionsfest i Vasa, Academill 20.12.2023

Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Fakulteten för ekonomi, samhällsvetenskaper och juridik (Vasa) och Fakulteten för naturvetenskaper och teknik (Vasa) har glädjen att inbjuda dig som personal i Vasa till en för fakulteterna gemensam dimissionsfest i Academill onsdag 20.12.2023 kl. 14.00. Anmälningsblankett för personal. Notera att minimiantalet deltagare för att dimissionsfesten ska ordnas är 15 dimittander. Eventuella förändringar i arrangemangen meddelas per e-post.

 
 
Lunchseminarium i minoritetsforskning

Marginalisation of minorities by means of European constitutions
Talare: Marietta van der Tol, University of Oxford. Tid: 13.12.2023, kl.12:00–13:00. Plats: i Seminarierum Camera Obscura (E201), Arken, Åbo. Också via Zoom. Meeting ID: 669 7700 2849
Lösenord: lunchsemi. Mera information här. Välkommen!

 
 
 
 
god_jul-2
 
Åbo Akademis julkort

Skicka akademins julkortshälsning till arbetskollegor, samarbetspartner eller gynnare och idkare av vetenskapen!

Du kan välja mellan att skicka kortet i pappersformat eller som elektroniskt.

 
 

Hälsningen i tryckt format
Pappersformatet är 4-sidigt i storleken A6, liggande format. Hälsningstexten på insidan är på svenska, finska, engelska, tyska och franska. Bilden föreställer ÅA campus i vinterskrud av konstnären Jenny Wiik. Till julkortet hör ett kuvert försett med akademins grafiska utseende. Se den elektroniska versionen här. Du beställer ditt kort via ÅA:s intranät – kom ihåg att uppge ”kostnadsstället” för din enhet. Pris per kort + kuvert är 0,95€ (inklusive moms 24%). Gör din beställning i tid. Fastighetsservice lovar leverans inom 48 timmar från gjord beställning.

Elektronisk hälsning

Om du vill skicka en elektronisk hälsning så har du två möjligheter. Antingen klistrar du in länken http://web.abo.fi/julkort/God_Jul.jpg i ditt e-postmeddelande, eller så bifogar du hälsningen som en bilaga. Om du väljer det senare så laddar du först ner bilden och bifogar den sen till ditt meddelande.

 
tomten
 
Klarar du julquizet?

Varje fredag fram till jul publicerar vi ett quiz med tio frågor. Temat på frågorna är som ett traditionellt julbord, där finns lite av varje. Priserna består av skryträttigheter gentemot dina närmaste kolleger. Quizet hittar du via intranätet.

 
 
 
Bästa julklappen är förstås böcker!

Torsdag 14.11 kl. 12–15, Litteraturvetenskap, Arken. Mia Österlund och Maria Lassén-Seger säljer barn- och ungdomsböcker till hyfsade priser. Nyutkommet, svenskt och finlandssvenskt för läsålder 0-100. Boktips ingår. Välkomna!

 
 
 
 
dutar
 
 
Vad händer inom DUTAR-projektet?

Senaste nytt från DUTAR-projektet finns nu sammanfattat i en nyhet på intranätet.

 
 
CHARM-EU på Studio Campus

I senaste Studio Campus fick vi höra om CHARM-EU. Du hittar alla Studio Campus-inspelningar på den här intrasidan.

 
 
Arbetet med Åbo Akademis strategigranskning igång

Särskilt fokus ligger på att förstå förändringar i verksamhetsomgivningen och deras inverkan på Åbo Akademis utveckling samt på strategins utförande. Viktigt är också att inkludera och föra dialog med både interna och externa intressenter – vår personal, studerande och samarbetsparter – då nuvarande strategi utvärderas, hur möjliga omprioriteringar och omformuleringar görs, samt hur strategin omsätts i verksamheten i praktiken. Strategigranskningen fungerar även som förberedelse för förhandlingarna med UKM för avtalsperioden 2025–28. Förhandlingarna inleds under våren 2024. Läs mer om hur du själv kan delta i strategiarbetet här.

 
 
Delta i workshop kring förnyandet av varumärket Åbo Akademi

Det fria ordet är viktigt för universitetets utveckling. Trots det, är det även viktigt för utvecklingen att det finns en gemensam ton och känsla i varje organisation. Ett starkt varumärke ger oss svaret på vem vi är, varför vi existerar, vad vi tror på och vad vi vill åstadkomma. Varumärket är även de historier som vi berättar varje dag om oss själva. Med projektet Åbo Akademis varumärke, vill vi samla in många olika berättelser och sammanställa dem till en varumärkeshandbok för hela Åbo Akademi. Målsättningen med detta projekt är att stärka Åbo Akademis varumärke som ett framstående universitet. Varumärkesarbetet utförs parallellt med strategigranskningen. Vill du dela med dig av din berättelse? Vi ordnar en workshop för personalen, torsdag 14.12 kl. 14.15–16.15, i lilla auditoriet i ASA. Syftet med workshopen är att samla idéer och insikter från personalen i arbetet. Anmäl dig här senast 10.12. Varmt välkommen med! Frågor kan ställas till marknadsforing@abo.fi.

 
 
 
 
 
 
Svara på enkäten om forskarnas och experternas upplevelser av trakasserier och yttrandefrihet

Delegationen för informationsspridning (TJNK) undersöker genom en enkät förverkligandet av yttrandefrihet för forskare och experter samt de hot som riktas mot detta. Vi ber forskare och andra experter att svara på enkäten senast den 15.12.2023. Läs mer om projektet och dess målsättningar. Tidigare har projektet genomfört en enkät riktad till vetenskaps- och forskningsorganisationer om riktlinjer för att hantera trakasserisituationer. Svara på enkäten på svenska här. Vi önskar svar från alla forskare och experter verksamma inom vetenskap och forskning. Enkäten är öppen till den 15.12.2023. Ytterligare information om projektet och enkäten tillhandahålls av sakkunnig Oula Silvennoinen, tfn: 044 710 8367, oula.silvennoinen@tjnk.fi.

 
 
Arbetet med jämställdhet, likabehandling och tillgänglighet vid ÅA

I planen för jämställdhet, likabehandling och tillgänglighet (JLT) ingår en åtgärdsplan, vars syfte är att stärka utvecklingen av jämställdhet, likabehandling och tillgänglighet. Åtgärderna följs upp och utvärderas enligt en given tidtabell, nu har den tredje uppföljningen hållits. På intranätets sida Åtgärdsplan/personal och Åtgärdsplan/studenter kan du följa med hur detta arbete framskrider.

 
 
Workday Study – kartlägger fysisk aktivitet under arbetsdagen

Åbo universitets enhet för folkhälsovetenskap genomför en undersökning om fysisk aktivitet under arbetsdagen. Syftet med undersökningen att att kartlägga hur den fysiska aktiviteten under arbetsdagen skiljer då man jobbar på distans i jämförelse med kontorsjobb. Undersökningen genomförs på finska. Anmälan och mera information om undersökningen kan hittas här, eller genom att kontakta Tuija Leskinen. Mera information på intranätet.

 
 
Välkommen till Åbo-programmet

International House Turku piloterar ett nytt program för personer som flyttat till Åbo. Programmets språk är engelska och aktiviteterna är avgiftsfria. Läs mera om aktiviteterna och registrera dig här.

 
 
Wordmall för kandidat- och magisterarbeten

Det finns nu en Wordmall som du kan du ge åt dina studenter då de börjar skriva sitt kandidat- eller magisterarbete. Dokumentet innehåller också korta anvisningar för användningen av mallen. Eftersom olika ämnen har egna anvisningar för referenser och källhänvisningar, så ingår detta inte i mallen. Om du vill anpassa mallen för ditt eget ämne, hör av dig till digimentor maria.sundstrom@abo.fi.
Mallen hittas även under Studera-fliken > Kandidatarbete resp. Studera-fliken > Magisterarbete.

 
 
 
 
 
 
FinELib förhandlar kring nya avtal: avtalen med sju förlag går ut i år

Kostnaderna för tidskriftpaket har blivit allt högre för högskolor i Finland under de senaste åren, samtidigt som den ekonomiska situationen för universiteten är allt svårare. FinELibs avtal med sju förlag går ut vid årsskiftet och just nu förhandlas kring nya avtal. Det gäller följande förlag: American Chemical Society (ACS), Elsevier (ScienceDirect Freedom), Emerald, IEEE, Oxford University Press (OUP), Royal Society of Chemistry (RSC), Springer (Compact). FinELib är förberett på att inte förnya ett avtal ifall avtalet inte motsvarar FinELibs målsättningar. Läs ÅAB:s anvisningar för vad som gäller om möjligheten att publicera open access upphör 31.12.2023 eller ifall förhandlingarna fortsätter under 2024. Nyheten på intranätet uppdateras med mer information då förhandlingarna fortskrider.

 
 
Ansök nu! Grunderna i forskningsdatahantering

Basics of Research Data Management (3 sp) för doktorander och postdoc-forskare startar 1 februari 2024. Kursen syftar till att introducera dig till ansvarsfull datahantering och öppen vetenskap. Under kursen skapar du din datahanteringsplan (DMP) utgående från undervisning av jurister, dataskyddsombud, forskare, forskningsdataspecialister och IT-specialister. Kursen arrangeras gemensamt av Åbo Akademi och Åbo universitet och har fyra linjer: Natural science, Health sciences, Qualitative research och Survey research. Ansök nu via denna blankett (deadline 12.1.2024). För mer information, se kursbeskrivningen eller kontakta researchdata@abo.fi.

 
 
 
 
Pausjumppa
 
Paus-jumppa med Anki

Välkommen med på en liten break under arbetsdagen på ca 15 minuter. Alla är varmt välkomna med och övningarna utför du utifrån vad den egna kroppen klarar av. Paus-jumppan hålls på svenska. Pausjumppa tisdag kl. 13:55–14:10 (även IRL i bildkonstsalen i Academill D701, förutom 26.3.24 då vi är i gymnastiksalen D609) Pausjumppa fredag kl. 10.05–10.20. OBS! Ingen pausjumppa under sportlovet i Österbotten (v. 9). Julpaus från 20.12.23 7.1.24.

 
 
Annan ÅU-motionsverksamhet

Mera samlad information om det mesta som rör motionsverksamhet vid ÅA, och verksamheten inom ÅAU Sports (Vasa) och Campus Sport (Åbo) hittas på intranätet. Ett nytt verksamhetsår drar igång den 1.9 och som personal är du även välkommen att ta del av motionsutbudet.

 
 
 
 
news-2
 
Hur får jag ut en nyhet?

Har din forskning gett intressanta eller överraskande resultat? Behandlar den ett aktuellt tema? Vill du få ut budskapet om någonting viktigt som händer i organisationen?
Åbo Akademis kommunikatörer har satt ihop en lathund till stöd för hur du får ut en nyhet. Dela den gärna med din enhet och skriv ut den och sätt upp den på din anslagstavla!

Klicka här för att öppna lathunden (pdf) eller läs mera på intranätet!

 
 
 
 
Personal2
 
Personalutbildning

Information om aktuella personalutbildningar finns
i kurskatalogen
Önskemål om personalutbildning får gärna skickas till personalutbildning@abo.fi  


 
 
 
Planerar du personalutbildning?

Personalutbildningsteamet hjälper gärna till. Då du planerar personalutbildning, ta gärna kontakt via personalutbildning@abo.fi för att bl.a. diskutera kring datum, kursanmälan, marknadsföring och information, kostnader för arvoden och servering, tekniskt genomförande, diverse praktiskt, betalning av arvoden, räkningar och reseersättning samt rapportering. Mera information hittar du på intranätet.

 
 
Svårt att komma ihåg vilka utbildningar/kurser/seminarier/ konferenser du deltagit i? För att inte tala om vilket år det var.

I Personec OSS har du ett eget utbildningsregister som hjälper dig att hålla koll på vilka utbildningar/kurser/seminarier/konferenser du deltagit i. Om du i OSS för in allt du deltagit i, får du enkelt ut en lista på det. Hur fungerar det i praktiken? På intranätet kan du läsa mera om Personec OSS, där finns också en guide och en kort inspelning.

 
 
Kurser i AboCRIS

För administrativa användare och redaktörer som har rapporteringsrättigheter i AboCRIS, erbjuds kursen AboCRIS rapportering 11.12 kl. 9–11 via Zoom. För forskare som ansöker om extern finansiering och/eller behöver redigera projekt i AboCRIS samt för stödpersonal som redigerar projekt i AboCRIS, erbjuds kursen AboCRIS projektmodul för forskande personal 12.12 kl. 15–15.30 via Zoom. Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
Introduktion för (ny) undervisande personal 12.1

På introt tar vi upp regler, rutiner, anvisningar och verktyg för kurs- och undervisningsplanering, genomförande av undervisningen, handledning av examensarbeten, samt examination och utvärdering. Kursen hålls via Zoom, med möjlighet till frågar under kursens gång. Informera gärna dina nya medarbetare om kursen! Närmare information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
 
 
 
 
Öppen universitetsutbildning

ÅA:s personal kan avgiftsfritt delta i öppen universitetsutbildning som anordnas av Centret för livslångt lärande (en avgift kan tillkomma vid kurser som ordnas av Öpus samarbetsparter). Anmälan till kurserna görs i anmälningsdatabasen. Skriv i meddelandefältet att du är personal.

 
 
 
 
 
 
Next issue

This is the last issue of Staff News for 2023, so here's wishing you a Merry Christmas and a Happy New Year! The first issue of 2024 will be published on January 19. Deadline January 15. If you would like to contribute to the newsletter please send a message to meddelanden@abo.fi and a link to the webpage where the information is published (in Swedish and English).

 
 
 
 
 
 
Staff News every Friday during spring term 2024

The purpose of Staff News is to collect current information for ÅAU employees in a concentrated and easily accessible format. It has emerged via surveys that Staff News is perceived as an important information channel alongside our intranet. For that reason, during the spring term, an attempt is being made to publish every Friday instead of every two weeks. The intention is to find out whether there are needs and conditions for a more frequent publication rate. Starting on 19.1.2024, Staff News will therefore be published every Friday. The deadline for materials will continue to be Mondays.

 
 
Welcome to Luciaglögg in Aurum

Wednesday 13.12 at 10.00 in Aurum's entrance hall on the 2nd floor, Henriksgatan 2. Turku TFiF and TEK serve glögg outside the TFiF & TEK Lounge from 9.30 and after the Lucia procession. The Lucia procession from S:t Olofsskolan will perform around 10 am.

 
 
Welcome to Rector’s Christmas coffee 14 December

Rector Mikael Lindfelt invites all personnel at Åbo Akademi University to Christmas coffee in Café Arken 14 Decemeber at 3 PM. No registration required, welcome!

 
 
Join the election board!

Åbo Akademi University arranges the election of professors, researchers, teachers, and other staff as well as students to the Åbo Akademi University Collegiate Body, Board and Faculty Council. The practical arrangements are handled by the Election Board at Åbo Akademi University. A new Election Board for the coming three years needs to be appointed. The members of the election board are: one professor, one representative of researchers, teachers and other staff, one student representative. For all members, personal deputies representing the same groups as the ordinary members are elected. If you are interested in running or have questions about the assignment, please contact the election committee's secretary Johan Berg. If interested, please notify the Election Board through email: valnamnden@abo.fi by 12.1.2024. More information at www.abo.fi/elections.

 
 
Greetings from Personalservice

A little reminder about the tool Personec ESS. In the tool, everyone can, for example, view the basic information of their employment, make certain changes to their basic information, and apply for absences such as annual leave (applies to experts and other support staff) and sick leave. In ESS, managers can also see information about their own employees. Below are some current reminders about ESS: Manuals can be found hereName of Emergency Contact (Next of Kin): Employees can update their personal data in Personec Ess with a close relative and a close relative's phone number. Holiday bonus days 2022: Holiday bonus days agreed on in 2022 must be held by 31.12.2023.
Leave applications are made via the Personec Ess system.

 
 
Reminder of the Publication Data Collection!

The annual reporting of scientific publications to the Ministry of Education and culture is approaching. In order to report the publications to the Ministry of Culture and Education, and to receive the correct funding, it is important to register all types of publications within the time limit. The deadline for registering publications published in 2023 is Monday 22 January 2024. The research information system AboCRIS is used for registering and reporting publications. Additional information including manuals and links is available on the intranet.

 
 
Registering Researcher Mobility at Åbo Akademi University

The Ministry of Education and Culture collects every year information about the scientific activities at the Finnish universities. The teachers’ and researchers’ visits abroad as well as visits to Finland are part of this collection. Mobility for 2023 will be registered and reported in AboCRIS. The deadline for reporting visits during 2023 is 15 February 2024. More information and user guides can be found here.

 
 
Projects in AboCRIS will be synchronized with ÅAU website

The goal is to have the interface available in December. The exact roll-out date and more detailed information will be published later. The synchronization means that AboCRIS will become the master data source for project information on www.abo.fi/en. More information on the Intranet.

 
 
Graduation Ceremony in Vaasa, Academill on 20 December 2023

The Faculty of Education and Welfare Studies, the Faculty of Economics, Social Sciences, and Law (Vaasa) and the Faculty of Science and Engineering (Vaasa) invite the personnel in Vaasa to a Graduation Ceremony in Academill on 20 December 2023 at 2 pm. Registration form for personnel. Please note that a minimum of 15 graduates is required in order for the graduation ceremony to take place. We will contact you by email in case of changes in the arrangements.

 
 
Lunch seminar in Minority Studies

Marginalisation of minorities by means of European constitutions
Speaker: Marietta van der Tol, University of Oxford. Time: December 13th 2023, 12:00–13:00.
Place: Seminar room Camera Obscura (E201), Arken, Åbo. Also on Zoom. Meeting ID: 669 7700 2849
Passcode: lunchsemi. More information here.

 
 
 
 
dutar
 
 
What's going on within the DUTAR project?

The latest news from the DUTAR project is collated into one single news item on the intranet.

 
 
CHARM-EU on Studio Campus

On the latest Studio Campus we got to hear about CHARM-EU. You can find all the Studio Campus episodes on this intranet page.

 
 
ÅAU Strategy Review now under way

Particular focus is on understanding changes in the operating environment and their impact on Åbo Akademi's development and on the execution of the strategy. It is also important to include and conduct dialogue with both internal and external stakeholders – our staff, students and partners – when the current strategy is evaluated, how possible reprioritizations and reformulations are made, and how the strategy is implemented in the business in practice. The strategy review also serves as preparation for the negotiations with the ministry of education for the agreement period 2025–2028. These negotiations will begin in the spring of 2024. Read more about the strategy here.

 
 
Participate in a workshop on the renewal of the ÅAU brand

Free speech and academic freedom is important for the development of the university. Nevertheless, communicating with a consistent tone of voice is important in every organisation. A strong brand gives us the answer to who we are, why we exist, what we believe in and what we want to achieve. The brand is also the stories we tell every day about ourselves. With the Åbo Akademi University brand project, we want to collect many different stories and compile them into a brand handbook for the entire organisation. The aim of this project is to strengthen Åbo Akademi University's brand as a prominent university. The work is carried out in parallel with the strategy review. Do you want to share your story? We are organising a workshop for the staff, Thursday 14 December at 14.15–16.15, in lilla auditoriet in ASA. The aim of the workshop is to gather ideas and insights from the staff. Register here by 10 December. You are warmly welcome! Questions can be sent to marknadsforing@abo.fi.

 
 
 
 
god_jul-2
 
Åbo Akademi University Christmas card

The time for sending season's greetings is approaching fast. Perhaps you would like to send a Christmas card to a dear colleague, to a partner in your science project or to a friend of Åbo Akademi University.

You have a choice of either sending an electronic greeting or a traditional printed Christmas card.

 
 

The printed card
The greeting inside the folded A6 Christmas card is printed in five languages; Swedish, Finnish, English, German and French. The cover features ÅAU campus in Winter time by the artist Jenny Wiik. The Christmas card comes with a matching envelope. See a preview of the printed card here. Place your order on the intranet. Please note that when placing your order you must fill in your department reference code. The cost of the card with envelope is 0,95€ (including taxes). Please place your order well in advance to make sure you get your card in time for Christmas. Your order will be processed within 48 hours.

The electronic greeting

In this case you can simply copy the address http://web.abo.fi/julkort/God_Jul.jpg and paste it into your email greeting. Alternatively, you can right-click on the image, download it and then attach it to your message.

 
tomten
 
Can you ace the Christmas Quiz?

Every Friday up until Christmas we'll publish a quiz with ten questions. The theme of the questions is a bit like a christmas dinner table, there's a little bit of everything. The prizes are bragging rights towards your closest colleagues. You get to the quiz via the intranet.


 
 
 
 
 
 
Respond to the Survey About Harassment and Free Speech for Researchers and Experts

The Comittee for Public Information (TJNK) examines the realisation of freedom of speech for researchers and experts, and the threats they face. The comittee asks researchers and experts to fill out a survey by 15 December 2023. Learn more about the project supporting researchers' freedom of speech and its goals. The project has previously conducted a survey for science and research organisations on guidelines for handling harassment situations. Respond to the survey in English here. Responses are sought from all researchers and experts working in science and research. The survey is open until 15 December 2023. For more information about the project and the survey, contact expert Oula Silvennoinen, 044 710 8367, oula.silvennoinen@tjnk.fi.

 
 
Gender equality, equal treatment, and accessibility at ÅAU

​​​​​​The plan for gender equality, equal treatment and accessibility includes an action plan. The purpose of the action plan is to strengthen the development of gender equality, equal treatment, and accessibility. The actions are followed up and evaluated according to a given timetable, the third follow-up has now been held. On the intranet page Action plan/staff and Action plan/students you can follow how the work is progressing.

 
 
Welcome to Turku programme

International House Turku is piloting a new program to help you with your settling-in process. Language of the program is English and all activities are free of charge. You can read more about the activities and sign up for the program here.

 
 
 
 
 
 
FinELib's negotiations for new agreements ongoing: agreements with seven publishers expire at 31.12.2023

The costs of journal packages have become increasingly high for higher education institutions in Finland in recent years, while the financial situation for universities is increasingly difficult. FinELib's agreements with seven publishers expire at the end of the year and new agreements are currently being negotiated. This applies to the following publishers: American Chemical Society (ACS), Elsevier (ScienceDirect Freedom), Emerald, IEEE, Oxford University Press (OUP), Royal Society of Chemistry (RSC), Springer (Compact). FinELib is prepared not to renew the agreement, if a publisher’s offer does not align with FinELib’s goals. Read the ÅAU library’s guidance for which conditions apply in case the opportunity to publish open access ends 31.12.2023 or in case the negotiations are extended over 2024. Read more on the intranet. The news page will be updated with more information as the negotiations proceed.

 
 
Apply now! Basics of Research Data Management

Basics of Research Data Management (3 ECTS) for doctoral students and post-docs starts 1 February 2024. This course aims to give you a solid foundation in responsible data management and open science. During the course, you will create your data management plan (DMP) based on teaching by lawyers, data protection officer, researchers, research data specialists, and research IT specialists. The course is jointly organised by Åbo Akademi University and University of Turku and has four tracks: Natural science, Health sciences, Qualitative research and Survey research. Apply now through this form (deadline 12/1/2024). For more information, see the course description or contact researchdata@abo.fi.

 
 
 
 
Pausjumppa
 
Movement breaks with Anki!

Welcome again to a short break during the workday of approx. 15–20 minutes. Taking short breaks during the workday can reduce stress, improve mental health and maintain a healthy work-life balance.
Movement break Tuesdays kl. 13.55–14.10 
Movement break Fridays kl. 10.05–10.20

 
 
More on ÅAU-sports

Further information regarding sports activities around Åbo Akademi University, and the activities within ÅAU Sports (Vaasa) and Campus Sport (Turku) can be found on the intranet. A new academic year starts on 1.9 and as employee you are welcome to take part, for a small fee, in the exercise range.

 
 
 
 
News
 
How do I spread the news?

Has your research yielded interesting or surprising results? Does it address a current topic? Do you want to spread the word about something important that is happening within the organisation? Åbo Akademi University Communications has put together a guide to help you get your news out. Feel free to share it in your team, print it out and put it on your notice board!
Click here to open the guide (pdf), or read more on the intranet!

 
 
 
 
Personal2
 
Staff training

Information on staff training courses can be found in the course catalogue.
Please let us know by e-mailing personalutbildning@abo.fi, if you'd like us to arrange staff training on a specific topic.

 
 
 
Difficult to remember which trainings/courses/seminars/conferences you have participated in? Not to mention which year it was.

In Personec OSS, you have your own training register that helps you keep track of which trainings/courses/seminars/conferences you have participated in. If you enter everything you have participated in, in OSS, you can easily get a list of it. How does it work in practice? On the intranet you can read more about Personec OSS, there is also a guide and a video.

 
 
AboCRIS project module for researchers

Researchers who apply for external funding and/or edit projects in AboCRIS are welcome to participate in the course AboCRIS project module for researchers 14.12 at 9–9.30 via Zoom. More information and registration via the course catalogue.

 
 
 
 
 
 
The Open University at ÅAU

It is free for ÅAU staff members to take part in courses provided by the Open University at ÅAU, (an additional fee might be charged for courses arranged by the Open University's partners). Registration through the online application form. NB! write ”staff” in the comment field.

 
 
 
 
 
You have received this email because you have subscribed to Åbo Akademi Personalnytt | Staff News as .
© 2024 Åbo Akademi Personalnytt | Staff News, All rights reserved
 

Aviseringar

Warning: the link has been inserted but may have errors. Please test it.