Om du har problem med att läsa nyhetsbrevet klicka här webbversion
|
 |
| |
Med detta nummer är 2022 till ända för Personalnytts del. Dags att önska en God Jul och ett Gott Nytt År! Det nya årets första nummer av Personalnytt utkommer den 20 januari 2022. Deadline är den 16 januari. Skicka färdigt material (en kort presentation på några meningar och, vid behov, en färdig länk till ett utförligare material på nätet) på svenska och engelska till meddelanden@abo.fi. | |
| |
Viktig info för årsskiftet 2022/2023!
Årsskiftet närmar sig med stormsteg och det betyder även deadlines för · arvoden‚ reseunderstöd och löner · reseräkningar och kostnadsersättningar · arbetstidsrapporter (Reportronic) · kontantkassan. Observera även uppehållet i SAP Travel 5–16.1.2023. Närmare information finns på intranätet.
|
|
|
|
Skicka akademins julkortshälsning till arbetskollegor, samarbetspartner eller gynnare och idkare av vetenskapen!
Du kan välja mellan att skicka kortet i pappersformat eller som elektroniskt.
|
|
|
|
|
|
|
Hälsningen i tryckt format Pappersformatet är 4-sidigt i storleken A6, liggande format. Hälsningstexten på insidan är på svenska, finska, engelska, tyska och franska. Bilden föreställer ÅA campus i vinterskrud av konstnären Jenny Wiik. Till julkortet hör ett kuvert försett med akademins grafiska utseende. Se den elektroniska versionen här. Du beställer ditt kort via ÅA:s intranät – kom ihåg att uppge ”kostnadsstället” för din enhet. Pris per kort + kuvert är 0,95€ (inklusive moms 24%). Gör din beställning i tid. Fastighetsservice lovar leverans inom 48 timmar från gjord beställning.
Elektronisk hälsning Om du vill skicka en elektronisk hälsning så har du två möjligheter. Antingen klistrar du in länken http://web.abo.fi/julkort/God_Jul.jpg i ditt e-postmeddelande, eller så bifogar du hälsningen som en bilaga. Om du väljer det senare så laddar du först ner bilden och bifogar den sen till ditt meddelande.
|
|
|
|
|
Välkomna till rektors julkaffe 14.12!
Rektor bjuder in alla akademianställda till julkaffe onsdagen den 14 december kl. 15.00 i Kafé Arken, hjärtligt välkomna! |
|
|
|
|
Välkommen på rektor i Vasas luciakaffe 13.12!
Hjärtligt välkomna på rektor i Vasas luciakaffe den 13.12 kl. 11.00 i Akademisalen. I år är det VÖS årskurs 8 och 9 som står för luciafirandet och kommer och sprider ljus för personalen i Academill. Under tillfället kommer det även delas ut förtjänsttecken, årets kollega och nyblivna pensionärer avtackas. Efter luciafirandet i akademisalen bjuds det på kaffe och lussebulle i foajén. Ingen anmälan behövs.
|
|
|
|
Varje fredag fram till jul publicerar vi ett quiz med tio frågor. Temat på frågorna är som ett traditionellt julbord, där finns lite av varje. Priserna består av skryträttigheter gentemot dina närmaste kolleger. Quizet hittar du via intranätet. |
|
|
|
|
| |
Den 14 december ordnas arbetarskyddsval för att välja fyra arbetarskyddsfullmäktige samt 9 medlemmar samt suppleanter till arbetarskyddskommissionen för perioden 1.1.2023 – 31.12.2024. Alla som är röstberättigade i valet kan också ställa upp som kandidat. Ifall du har frågor kring valet kan du vara i kontakt med din förtroendeman eller med arbetarskyddsfullmäktige. Tid: 14.12.2023 kl 10:00 Plats: Övald, Kosmorama, Tavastgatan 13. Välkomna! Deltagande på distans. |
|
|
|
|
Ännu idag hinner du nominera årets kollega 2022!
Välmående på arbetsplatsen är viktigt vid ÅA. Trivseln på jobbet är allas ansvar. Därför vill vi nu lyfta fram och berätta om speciellt goda insatser som personalen gör. Titeln ”Årets kollega” går till en person som bidrar till en positiv atmosfär genom att sporra och motivera andra, dela med sig av sin kunskap och erfarenhet, visa omtanke om sina kolleger och vid behov ge stöd i svåra situationer. Pris delas ut i två kategorier, ”Årets kollega – undervisande och forskande personal” och ”Årets kollega – stödpersonal”. Både i Åbo och i Vasa belönas två personer. Du har möjlighet att nominera personer mellan den 15.11–9.12.2022. Klicka på länken Årets kollega 2022, fyll i blanketten och skicka in din nominering, så är du med i utlottningen av gåvokassar från Kakolas butik. |
|
|
| |
Insamling av publikationsdata 2022
Den årliga rapporteringen av publikationsverksamheten till Undervisnings- och kulturministeriet närmar sig. För att ÅA ska få den finansiering vi har rätt till, är det viktigt att alla typer av publikationer rapporteras och att det görs inom utsatt tid. Forskningsdatabasen AboCRIS används för insamling av publikationsdata. Deadline för att registrera 2022 års publikationer är måndag 23.1.2023. Mera information, användarguider och länkar finns på intranätet.
|
|
|
|
|
Rapportering av forskarmobilitet 2022
Undervisnings- och kulturministeriet samlar årligen in uppgifter om den vetenskapliga verksamheten vid universiteten och dessa rapporteras vidare till datalagret Vipunen. Lärar- och forskarbesöken utomlands respektive till Finland hör till de uppgifter som samlas in. Från och med rapporteringsåret 2022 registreras och rapporteras uppgifterna om forskarmobilitet i AboCRIS istället för som tidigare med e-blankett. Deadline för registrering av uppgifterna är 15.2.2023. Närmare instruktioner och manual för rapporteringen finns här. |
|
|
|
|
Rapportering av seminarier/konferenser/personalutbildning
Rapportering av seminarier/konferenser/personalutbildning i Personec OSS, deadline 31.12.2022 ÅA anhåller årligen om utbildningsersättning från Sysselsättningsfonden för den personalutbildning som ordnats. Utbildningsersättningens syfte är att förbättra arbetsgivarens möjligheter att erbjuda utbildning för personalen. Ersättningens storlek beror på hur mycket personalutbildning varje anställd har deltagit i. Därför är det viktigt att personalens deltagande i personalutbildning registreras. Om rapporteringen blir mera heltäckande, inverkar det positivt på utbildningsersättningens storlek. Personalservice koordinerar insamlandet av uppgifter inom ÅA och rapporterar vidare till Sysselsättningsfonden. Uppgifter om deltagande i internt arrangerad personalutbildning (som finns i kurskatalogen) får vi automatiskt från Personec OSS. Varje anställd bör själv föra in deltagande i utbildning som antingen är ÅA-personalutbildning som inte funnits i kurskatalogen eller extern utbildning, seminarier, konferenser som inte ordnats av ÅA. Teammöten, personalmöten eller interna träffar/workshoppar där man tillsammans diskuterar aktuella ämnen rapporteras inte i OSS. Däremot rapporteras enheternas egna utbildningsdagar i OSS. Den ÅA-interna deadlinen för rapportering är 31.12.2022. På intranätets sida "Rapportering av fortbildning i Personec OSS” finns detaljerade instruktioner för hur du ska gå till väga. |
|
|
|
|
Öppen vetenskap vid Åbo Akademi på toppnivå
I år genomfördes för första gången nationell uppföljning av öppen vetenskap enligt ny modell. I uppföljningen uppnådde ÅA öppenhetsnivå 5 av 5. Syftet med den nationella uppföljningen är att stöda forskningsorganisationer i att utveckla tjänster och stöd kring öppen vetenskap för forskare, följa nationella krav och rekommendationer, samt för att göra en jämförelse mellan forskningsorganisationer i hela Finland. Läs mer på intranätet. Frågor eller förslag på hur vi jobbar vidare vid ÅA? Kontakta openscience@abo.fi. |
|
|
|
|
Öppettider på biblioteket
Bibliotekets alla servicepunkter är stängda 23.12.2022–1.1.2023 Boktornet öppnar igen 2.1.2023 medan Academillbiblioteket, Arkens bibliotek och ASA biblioteket öppnar 9.1.2023. I Alma hittar du alla öppettider. |
|
|
|
|
Suomen Kulttuurirahasto lediganslår stipendier att söka i januari 2023! Läs mer i det senaste nyhetsbrevet (på finska). |
|
|
| |
Institutum Judaicum Aboenses föreläsningsserie: Lena Roos
Institutum Judaicums föreläsningsserie avslutas den 12 december kl 18 med en föreläsning av professor Lena Roos (Södertörn högskola, Stockholm) i Aud Armfelt, Arken. Föreläsningen handlar om judar och judendom i svenska skolor. Rubriken är ”The Western Wall and Theories of Conspiracy: Jews and Judaism in Swedish Schools”. Mera information här. Föreläsningen streamas också i Zoom.
|
|
|
|
|
Polin-institutet, öppna föreläsningar: Tornike Metrevelis
Tornike Metreveli (Lund universitet) föreläser måndagen den 12.12 kl. 16.00–17.30 i auditorium Argentum i Aurum, Henriksgatan 2, med rubriken The 'Sacred' Meddler: Religious Aspects of the Russian Invasion of Ukraine. Föreläsningen kommenteras av Dr Fr Alexander Zanemonets och riktar sig till en akademisk publik. Föreläsningen kan även följas med via Zoom. Följande dag tisdagen den 13.12 föreläser Tornike Metreveli med samma rubrik i Åbo stadsbibliotek kl. 16.00–17.30. Tisdagens föreläsning riktar sig till den breda allmänheten. Mera information finns här. |
|
|
|
|
Är du intresserad av att bekanta dig närmare med NVivo och av att komma i kontakt med tvärvetenskaplig forskning?
I januari och februari 2023 ordnas en workshop för datainsamling, där vi går igenom vetenskapliga artiklar och kodar data i NVivo i samband med mitt avhandlingsprojekt om människans förhållande till marina organismer. Workshopen hålls i Åbo på engelska och är främst riktad till magisterstuderanden och andra doktorander. Även övriga intresserade kan höra av sig! Anmälning till workshopen sker via Google Forms, med dead-line 11.1.2023. |
|
|
|
|
Ansök nu! Grunderna i forskningsdatahantering
Basics of Research Data Management (3 sp) för doktorander och postdoc-forskare startar 9 februari 2023. Under kursen skapar du din egen datahanteringsplan (DMP) utgående från undervisning av jurister/dataskyddsombud, forskare, forskningsdataspecialister och IT-specialister. Kursen arrangeras av Åbo Akademi och Åbo universitet. Antalet platser är begränsat, så ansök nu via denna blankett. Deadline 13.1.2023. För mer information, se kursbeskrivningen eller kontakta researchdata@abo.fi. |
|
|
|
|
Seminarier om samarbete och digital vägledningskompetens
Inom PODI-projektet PODI – Stigar och tjänster för digital vägledning och kontinuerligt lärande vid Åbo Akademi, kommer vi att på svenska arrangera två seminarier om sektorsövergripande samarbete och digital vägledningskompetens. Första seminariet arrangerades den 2.11.2022 under rubriken "Hur jobbar vi smidigare tillsammans?" och det andra, "Digital väglednings-kompetens" ordnas den 18.1.2023. Seminariet arrangeras i Åbo klockan 13.00–15.30 och består av några korta inledande talarturer och sen en längre workshop där deltagarna (främst vägledare från utbildningsvärlden, tredje sektorn och offentliga sektorn) får arbeta kring case. Seminariet arrangeras i samarbete med LIV-sektionen (livslång vägledning) i Egentliga Finland. Läs mera om PODI-projektet och seminarierna här.
|
|
|
|
|
Praxis of Social Imaginaries
Vill du bli bättre på tvärvetenskaplighet? Vill du lära känna forskare och konstnärer från helt andra ämnen och områden än ditt eget? Har du någon gång tänkt att det vore trevligt att samarbeta med konstnärer i din forskning? Eller, är du bara fascinerad av reseskildringar, gamla kartor och att lära dig mer om hur människor, kulturer, vetenskap, landskap och mötet med “de andra" beskrevs under pre-modern tid? Då är vårt nya forskningsprojekt något för dig. Speciellt Symposiet som ordnas i Oslo 3–7 mars 2023 är en inbjudan just för dig! Läs mera här. Om du dessutom är magisters-student eller doktorand vid Åbo Akademi kan ditt aktiva deltagande i detta symposium räknas till godo som en kurs i teologi som hör till en av delkurserna i helheten Social Justice and Sustainability. Det finns stipendium som täcker deltagaravgifter och resor, så hör av dig till oss om du är intresserad! Laura Hellsten (praxis.social.imaginaries@gmail.com). |
|
|
|
|
CfP: Religion and Spirituality as Sites of Learning, Åbo, Finland
Konferensen Religion and Spirituality as Sites of Learning ordnas på plats i Åbo 15-17 maj, 2023. Vi tar nu emot abstrakt. Konferensen ordnas av Donnerska institutet och forskningsprojektet LeNeRe (Learning from new religion and spirituality). Vi ser fram emot ditt abstrakt! Information om temat och arrangemangen hittas på konferensens webbsida.
|
|
|
|
Pausjumppa tisdagar och fredagar
Välkommen med på ett litet avbrott under arbetsdagen på ca 15–20 minuter, korta pauser under arbetsdagen kan minska stress och förbättra det mentala välmåendet. Mera info här.
Pausjumppa tisdag kl. 10.05–10.20 Pausjumppa fredag kl. 10.05–10.20
|
|
|
|
|
|
|
Annan ÅU-motionsverksamhet
|
|
|
|
Har din forskning gett intressanta eller överraskande resultat? Behandlar den ett aktuellt tema? Vill du få ut budskapet om någonting viktigt som händer i organisationen? Åbo Akademis kommunikatörer har satt ihop en lathund till stöd för hur du får ut en nyhet. Dela den gärna med din enhet och skriv ut den och sätt upp den på din anslagstavla!
Klicka här för att öppna lathunden (pdf) eller läs mera på intranätet!
|
|
|
|
|
|
|
Vad händer om strömmen bryts?
Inte nog med att elpriserna stiger i höjden, det pratas också om att vi i vinter kan vara helt utan elektricitet, under kortare perioder. Så kallade planerade elavbrott kommer så klart att påverka Åbo Akademis verksamhet. Men vad händer om elavbrotten kommer utan förvarning? Och vad om vi står utan elektricitet en längre tid? Du kan läsa mera om ÅA:s beredskapsarbete på intranätet. |
|
|
| |
Information om coronaviruset
Som tidigare så uppdateras vår informationssida på Åbo Akademis externa webbplats regelbundet med de senaste anvisningarna om coronaviruset och hur det påverkar verksamheten.
|
|
|
|
|
Hur påverkar kriget i Ukraina Åbo Akademi?
På den här intrasidan finns samlat länkar till information som har att göra med kriget i Ukraina och hur det påverkar verksamheten vid Åbo Akademi. Här finns också länkar till material som handlar om hur du kan hjälpa dig själv och andra. Om du känner att du behöver ytterligare stöd och råd får du gärna kontakta krisstödet via krisstod@abo.fi. Om du har idéer eller tankar om hur ÅA eller du själv kan hjälpa till, vänligen kontakta Scholars at Risk-nätverket via sar@abo.fi. |
|
|
| |
Pedagogikstudior inom Digivision
Inom ramen för Digivision ordnas webbinarier kring pedagogiska teman hösten 2022, nästa i tur är: Mikro-oppimisen arviointi 12.12. Ingen anmälan krävs. Webbinarierna är på finska (delvis även på svenska), men alla textas till engelska efteråt. Närmare information och inloggningslänkar, samt inspelningar från tidigare webbinarier, hittas på Digivisions webb.
|
|
|
|
|
Introduktion för ny personal
Det ordnas en introduktion för (ny) undervisande personal 13.1, där vi tar vi upp regler, rutiner, anvisningar och verktyg för kurs- och undervisningsplanering, genomförande av undervisningen, handledning av examensarbeten, samt examination och utvärdering. Kursen hålls via Zoom, med möjlighet till frågor under kursens gång. Informera gärna dina nya medarbetare om kursen! Närmare information och anmälan hittas här.
Introduktionen för (ny)anställda 10.2 innehåller en presentation av Åbo Akademi som organisation och arbetsgivare, anställningsvillkor och anställning, information om Åbo Akademis Biblioteks service för anställda samt Ekonomiservices information till nya anställda. Informera gärna dina nya medarbetare om introduktionstillfället. Närmare information och anmälan hittas här.
|
|
|
|
|
Språkkurser för internationell personal
|
|
|
|
|
Webbinarieserie för chefer och ledare: ”Viewpoints and tools for the modern working environment”
För chefer och ledare erbjuds en webbinarieserie i tre delar våren 2023. Serien hålls på engelska och erbjuds som ett samarbete mellan Åbo Akademi, Tammerfors Universitet, Universiteten i Uleåborg, Östra Finland, Åbo och Vasa. Mera information finns i kursbeskrivningen på engelska.
|
|
|
|
|
Universitetsförvaltning för anställda vid universitet och högskolor
En ny modul i universitetsförvaltning har börjat 31.10. Modulen består av fyra kurser på fem studiepoäng och lämpar sig väl för universitetsanställda. Speciellt administrativ personal uppmuntras att ta kurser ur helheten. Deltagandet för anställda är avgiftsfritt. Till modulen hör nyutvecklade och existerande kurser från olika ämnen vid ÅA. Kurserna bidrar till att ge färdigheter för deltagarna att bilda sig en djupare kunskap om hur universitetsförvaltningen fungerar, hur den styrs, hur den organiseras och hur de finansiella systemen är uppbyggda. Följande kurser ingår: Universitetets förvaltning, 5 sp (kursen har börjat 31.10), Universitetets organisation, 5 sp (anmälan öppen nu), Förvaltningsrätt, 5 sp och Universitetets ekonomiska system, 5 sp. Det tar 12–18 månader att avlägga hela modulen. Alla kurser är nätkurser och genomförs som Öpukurser, vilket betyder att kurserna utgångsmässigt är öppna för alla. Anmälan sker separat för varje kurs via Öpus anmälningssystem. Mera information och anmälan till kursen Universitetets organisation via kurskatalogen.
|
|
|
|
|
Seminarium: Akademisk skrivhandledning i avhandlingsskrivandet
Akademisk skrivhandledning i avhandlingsskrivandet, ASKA, inbjuder till seminarium onsdagen den 14.12 2022 kl. 15:15–17:00 via zoom (ingen förhandsanmälan för zoom) eller på plats, Academill F727 (förhandsanmälan till ria.heila-ylikallio@abo.fi p.g.a. begränsat antal platser) Tema: Hur lyfta akademisk skrivhandledning till följande nivå? Vid ÅA har vi sedan år 2017 utvecklat akademiskt skrivande genom praktik och forskning. Vi har bland annat prövat olika former av skrivverkstäder och skrivretreats för kandidat- och magisterskribenter. Vi har piloterat kollaborativt skrivande genom att låta studerande skriva kandidatavhandlingar i par. För närvarande riktar vi forskarblicken mot lärarna. Hur kunde alla skrivhandledande lärare vid ÅA stödjas i sitt handledaruppdrag? Om detta har vi både kunskap och inspiration att hämta från projekt Skrivlyftet vid Mittuniversitetet i Sverige. Se seminariets program här.
|
|
|
|
|
Slöjdcafé Academill, 12.12.2022
Studier visar att slöjdverksamhet bidrar till välmående hos de som fixar och skapar. Att bearbeta material till fysiska artefakter är roligt och inspirerande. Mot denna bakgrund lanseras Slöjdcafé Academill. Personalen inom slöjdvetenskap inbjuder studerande och personal till tidernas första Slöjdcafé Academill måndagen den 12.12 kl.16.00–18.00 i rum D302 (textilsal). Du kan ta med ditt pågående slöjdprojekt eller arbeta med något av våra små julrelaterade projekt. Vi bjuder på smått tilltugg, tillgång till välutrustade slöjdutrymmen, handledning vid behov och trevlig samvaro. Deltagande är gratis och ingen anmälan behövs. Välkommen!
|
|
|
| |
Öppen universitetsutbildning
ÅA:s personal kan avgiftsfritt delta i öppen universitetsutbildning som anordnas av Centret för livslångt lärande (en avgift kan tillkomma vid kurser som ordnas av Öpus samarbetsparter). Anmälan till kurserna görs i anmälningsdatabasen. Skriv i meddelandefältet att du är personal.
|
|
|
|
Stiftelsen för Åbo Akademi understöder ÅA-satsning på internationell verksamhet
Stiftelsen för Åbo Akademi understöder Åbo Akademis målmedvetna satsning på internationell verksamhet och forskning med 500 000 euro. Bidraget är en del av stiftelsens totala understöd till Åbo Akademi på cirka 17 miljoner för år 2023. I det totala stödet till Åbo Akademi för år 2023 ingår även ett fortsatt understöd på två miljoner euro för övriga strategiska satsningar, bl.a. doktorandanställningar och doktorandstipendier. Läs mera. |
|
|
|
|
|
|
Sointu-Seitsikkos julkonsert på Sibeliusmuseum
En traditionell och stämningsfull julkonsert med Sointu-Seitsikko 15.12.2022, 18:00–20:00. På programmet står också allsång och glögg. Ingen åldersgräns. Boka biljetter här.
|
|
|
| |
This is the last issue of Staff News for 2022, so here's wishing you a Merry Christmas and a Happy New Year! The first issue of 2022 will be published on January 20. Deadline January 16. If you would like to contribute to the newsletter please send a message to meddelanden@abo.fi and a link to the webpage where the information is published (in Swedish and English). | |
| |
Important information at the turn of the year 2022/2023!
The end of the year is closing in, and we urge you to consider deadlines for · Fees, travel allowances and salaries · Travel and expense claims · Reports on work time (Reportronic) · Cash. Please also note the interruption/break in SAP Travel during the period 5–16.1.2023. More information on the intranet.
|
|
|
|
Åbo Akademi University Christmas card
The time for sending season's greetings is approaching fast. Perhaps you would like to send a Christmas card to a dear colleague, to a partner in your science project or to a friend of Åbo Akademi University.
You have a choice of either sending an electronic greeting or a traditional printed Christmas card.
|
|
|
|
|
|
|
The printed card The greeting inside the folded A6 Christmas card is printed in five languages; Swedish, Finnish, English, German and French. The cover features ÅAU campus in Winter time by the artist Jenny Wiik. The Christmas card comes with a matching envelope. See a preview of the printed card here. Place your order on the intranet. Please note that when placing your order you must fill in your department reference code. The cost of the card with envelope is 0,95€ (including taxes). Please place your order well in advance to make sure you get your card in time for Christmas. Your order will be processed within 48 hours.
The electronic greeting In this case you can simply copy the address http://web.abo.fi/julkort/God_Jul.jpg and paste it into your email greeting. Alternatively, you can right-click on the image, download it and then attach it to your message.
|
|
|
|
|
Welcome to Rector's Christmas coffee 14.12!
The Rector invites all personnel at Åbo Akademi University to the traditional Christmas coffee in Café Arken, on Wednesday 14 December at 15.00. Welcome! |
|
|
|
|
Welcome to the Rector in Vaasa’s Lucia coffee 13 December!
Welcome to the Rector in Vaasa's Lucia coffee 13 December at 11 am in Akademisalen. The Lucia songs will be performed by VÖS grades 8 and 9 who will come and spread the light for the staff in Academill. During the occasion, merit badges and colleague of the year prizes will also be handed out and recent retirees will be thanked. After the Lucia celebration in Akademisalen, coffee and saffron buns are served in the foyer. No registration is required.
|
|
|
|
Can you ace the Christmas Quiz?
Every Friday up until Christmas we'll publish a quiz with ten questions. The theme of the questions is a bit like a christmas dinner table, there's a little bit of everything. The prizes are bragging rights towards your closest colleagues. You get to the quiz via the intranet.
|
|
|
|
|
| |
Election of occupational safety and health representatives 14.12
On December 14 occupational safety and health elections will be held to elect four occupational safety and health representative and deputy representatives as well as 9 members and their deputies to the occupational safety and health committee for the period 1.1.2023–31.12.2024. Anyone entitled to vote in the elections can also stand as a candidate. If you have questions about the election, you can contact your shop steward or the occupational safety and health representative. Time: 14.12.2023 at 10:00. Place: Övald, Kosmorama, Tavastgatan 13. Welcome! Participation via Zoom. |
|
|
|
|
Last chance today to nominate Colleague of the Year 2022!
Well-being at work is important at ÅAU and it is a joint effort. The comfort of work is everyone's responsibility. Therefore, we now want to highlight and tell you about especially good efforts that the staff make. The title "Colleague of the Year" goes to a person who contributes to a positive atmosphere by encouraging and motivating others, sharing their knowledge and experience, showing concern for their colleagues and providing support in difficult situations. There are two categories of prizes: "Colleague of the Year – Teaching and Research Staff" and "Colleague of the Year – Support Staff" and coworkers both in Turku and Vaasa are rewarded. You can nominate your candidate between 15.11–9.12.2022. Click on the link Colleague of the Year 2022, fill out the form and submit your nomination, and participate in the prize draw to win a gift bag from the Kakola shop. |
|
|
| |
Publication data collection 2022
The annual reporting of scientific publications to the Ministry of Education and culture is approaching. In order to report the publications to the Ministry of Culture and Education, and to receive the correct funding, it is important to register all types of publications within the time limit. The research information system AboCRIS is used for registering and reporting publications. Deadline for registering publications published in 2022 is Monday 23.1.2023. Additional information including manuals and links is available on the intranet.
|
|
|
|
|
Reporting of researcher mobility 2022!
The Ministry of Education and Culture collects every year information about the scientific activities at the Finnish universities. The teachers’ and researchers’ visits abroad as well as visits to Finland are part of this collection. Mobility for 2022 will be registered and reported in AboCRIS instead of the earlier e-form. The deadline for reporting visits during 2022 is 15 February 2023. Further instructions can be found here. |
|
|
|
|
Reporting seminars / conferences / staff training
Reporting seminars / conferences / staff training in Personec OSS, deadline 31.12.2022 ÅAU yearly applies for training compensation from the Employment Fund, for the staff training arranged. The purpose of the training compensation is to improve the employer's ability to provide staff training. The amount of the compensation depends on how much staff training each employee has participated in. It is therefore important to register the participation - the more registered participation in staff training; the greater the impact is on the amount of compensation ÅAU receives. Personnel services coordinates the gathering of data within ÅAU and reports it to the Employment Fund. Information about participation in internally arranged staff training is automatically registered (the courses listed in the course catalogue), while participation in ÅAU staff training that has not been in the course catalogue or externally arranged training, seminars and conferences should be manually registered in Personec OSS. Team- and staff meetings or internal meetings/workshops does not need to be reported, whereas the units' own training days are to be reported. The ÅAU internal reporting deadline is 31 December 2022. On the intranet you will find detailed instructions on how to proceed.
|
|
|
|
|
ÅAU open science at top-level
In 2022, a national monitoring of open science was conducted according to a new model. ÅAU reached level of openness 5 of 5. The aim of the national monitoring of open science is to support research organizations in developing services and support for open science, to support them in meeting national requirements, and to provide a comparison between Finnish research organizations. Read more on the intranet. Questions or suggestions for how to continue the work at Åbo Akademi University? Please contact openscience@abo.fi. |
|
|
|
|
Opening hours at the Library
The Library will be closed 23.12–1.1. The Booktower reopens again on the 2.1.2023. The Academill Library, the Arken Library and the ASA Library remain closed until 8.1.2023. For more information about the opening hours, please visit the website Alma.
|
|
|
| |
Are you interested in getting better acquainted with NVivo and coming in contact with cross-disciplinary research?
A workshop on data collection, where we will review scientific articles and code data into NVivo, will be held in January and February 2023 as a part of my thesis project on human relationships to marine organisms. The workshop will be held in Turku, in English and is primarily aimed at Master’s and other PhD students. Others interested in the workshop can also be in contact! Sign up to the workshop via Google Forms, dead-line January 11 2023. |
|
|
|
|
Apply now! Basics of Research Data Management
Basics of Research Data Management (3 ECTS) for doctoral students and post-docs starts February 9, 2023. During the course, you will create your own data management plan (DMP) based on teaching by lawyers/IPR specialists, academic experts, research data specialists, and research IT specialists. The course is jointly organised by Åbo Akademi University and University of Turku. Spots are limited, so apply now through this form. Deadline 13/1/2023. For more information, see the course description or contact researchdata@abo.fi. |
|
|
|
|
Plan for Gender Equality, Equal Treatment and Accessibility
Åbo Akademi University´s plan for Gender Equality, Equal Treatment and Accessibility 2022–2024 in English translation is now available. The plan has two documents, one for Åbo Akademi University as an employer and one for Åbo Akademi University as an educational institution. You can find them on our intranet on the page Plan for Gender Equality, Equal Treatment and Accessibility. The new plan includes an action plan, the purpose of which is to strengthen the development of equality, equal treatment, and accessibility. The secretary of the Equality Committee will follow up on how the work is progressing and will inform and report on it. The intranet will keep you updated on how the work is progressing. Action plan/staff | Action plan/students. |
|
|
|
|
Grants available for application
The Finnish Cultural Foundation announces grants available for application starting in January 2023. Find out more about the grants here.
|
|
|
| |
The Polin Institute, open lectures: Tornike Metreveli
Tornike Metreveli (Lund University) lectures on Monday 12 December at 4–5.30 pm in Auditorium Argentum, Aurum, Henrikinkatu 2, with the title The 'Sacred' Meddler: Religious Aspects of the Russian Invasion of Ukraine. The lecture is commented by Dr Fr Alexander Zanemonets and is directed to an academic audience. The lecture can also be taken part of via Zoom. The next day on Tuesday December 13, at 4–5.30 pm Tornike Metreveli is lecturing with the same title in the Turku City Library, Linnankatu 2. The lecture on Tuesday is directed to the public. More information can be found here. |
|
|
|
|
Praxis of Social Imaginaries
Do you want to practice the skills of transdisciplinary research? Get to know researchers and artists from various different fields? Were you intrigued or delighted by the arts and science collaborations that were created by the Avtryck i det Okända – Forcing the Impossible project? Or, are you just fascinated by travelling narratives, old medieval maps and learning more about how people, cultures, science, lands and places at the boarders of what is currently seen as Europe where described and perceived before the modern era? Then this set of Symposia and particularly the upcoming conference in Oslo March 3–7, 2023 is something for you! Read about our project and the event here. If you are a Master’s or doctoral student you can also participate in this symposium as a course! Active participation in reading and talking about the travelling narratives of Gerald of Wales during the symposium will be accredited to you as a course in Theology which is part of the minor-subject Social Justice and Sustainability. Scholarships are available – do not hesitate to contact me for further information! Laura Hellsten (praxis.social.imaginaries@gmail.com). |
|
|
|
|
CfP: Religion and Spirituality as Sites of Learning, Turku, Finland
The conference Religion and Spirituality as Sites of Learning will take place on site in Åbo/Turku, Finland May 15–17, 2023. The Call for Papers is now open. The conference is organized by the Donner Institute and the LeNeRe research project (Learning from new religion and spirituality). We look forward to receiving your abstract! Please find details about the theme and arrangements at the conference website.
|
|
|
|
Movement breaks with Anki
Welcome to a short break during the workday of approx. 15–20 minutes. Taking short breaks during the workday can reduce stress, improve mental health and maintain a healthy work-life balance. Movement break Tuesdays kl. 10.05–10.20 Movement break Fridays kl. 10.05–10.20
|
|
|
|
|
|
How do I spread the news?
Has your research yielded interesting or surprising results? Does it address a current topic? Do you want to spread the word about something important that is happening within the organisation? Åbo Akademi University Communications has put together a guide to help you get your news out. Feel free to share it in your team, print it out and put it on your notice board!
Click here to open the guide (pdf), or read more on the intranet!
|
|
|
|
|
|
|
What if the power goes out?
Not only are electricity prices skyrocketing, but there is also talk that this winter we could be without electricity for short periods of time. So-called planned power outages will of course affect the operations at Åbo Akademi University. But what happens if the power outages come without warning? And what if we are without electricity for an extended period? Read more about ÅAU’s preparedness work on the intranet. |
|
|
| |
Coronavirus advisory information
As earlier announced we are maintaining an informational page on ÅAU's external website with the latest guidelines concerning the coronavirus and how it affects operations at ÅAU. |
|
|
|
|
How does the war in Ukraine affect Åbo Akademi University?
On this intranet page links are gathered to information regarding the war in Ukraine and how it affects operations at Åbo Akademi University. There are also links to material on how to help yourself and others. If you feel that you need additional support and advice, please feel free to contact crisis support through krisstod@abo.fi. If you have thoughts or ideas on how ÅAU or yourself can be of help, please contact the Scholars at Risk-network via sar@abo.fi.
|
|
|
| |
Leadership webinar series: “Viewpoints and tools for the modern working environment”
As a joint effort of several universities (Åbo Akademi University, Universities of Oulu, Eastern Finland, Turku, Vaasa and Tampere University) we are offering a leadership webinar series for our managers and leaders during spring 2023. The title of this series is “Viewpoints and tools for the modern working environment” and it includes three topical themes for all of those having a position of leader. All the themes will also be discussed from the viewpoint of working in a hybrid mode both remotely and in the office: Psychological safety 18.1.2023 at 14.30–16.00, Leading diversity at work 13.2.2023 at 14.30–16.00, The coaching leader 13.3.2023 at 14.30–16.00. The trainer in the webinars will be Ronnie Grandell, who is an occupational healthcare psychologist in Mehiläinen and a leadership coach. More information can be found in the course description.
|
|
|
|
|
Introduction for new employees 10.2.2023
The introduction for (new)employees contains a presentation of Åbo Akademi University as an organization and employer, employment and terms of employment, information about Åbo Akademi University Library's service to employed staff and Financial services information to newly employed. Please inform your new colleagues about the introduction session. More information and registration.
|
|
|
|
|
Language Courses for International Employees, spring 2023
Swedish for international employees, continuation – Level A2.1 (CEFR) This course is intended for international employees at Åbo Akademi University who need competence in Swedish to communicate with students and colleagues. The course will take place in Zoom and Moodle and starts 13.1.2023 at 10:15–11:45, applications are accepted until 9.1.2023. More information and application here. Finnish for international employees, beginners – Level A1 (CEFR) This course is intended for international employees at Åbo Akademi University who need Finnish in order to manage in everyday situations in the surrounding Finnish-speaking society. The course will take place in Zoom and Moodle and starts 16.1.2023 at 15.30–17.00, applications are accepted until 11.1.2023. Before you fill out the application, please inform your head of department/supervisor that you intend to participate in the course and confirm on the application form that your head of department/ supervisor has approved your participation. More information and application here.
Finnish for international employees, continuation – Level A1-A2 (CEFR) This is a continuation course intended for international employees at Åbo Akademi University who need Finnish in order to manage in everyday situations in the surrounding Finnish-speaking society. The course will take place in Zoom and Moodle and starts 12.1.2023 at 14.15–15.45, applications are accepted until 8.1.2023. More information and application here.
|
|
|
| |
The Open University at ÅAU
It is free for ÅAU staff members to take part in courses provided by the Open University at ÅAU, (an additional fee might be charged for courses arranged by the Open University's partners). Registration through the online application form. NB! write ”staff” in the comment field.
|
|
|
|
Explore the Vartiovuori Observatory
Finland’s first observatory building was erected in 1817–1819 on Vartiovuori Hill in Turku. The design of the building for the Royal Academy of Turku Institute of Astronomy followed drawings made by Carl Ludvig Engel. The Vartiovuori Observatory has also housed the Maritime Academy, the Turku Maritime Museum and Turku Art Museum. The building has been under the ownership of the Åbo Akademi University Foundation since 2007. Visit the Observatory in Digital Museum. |
|
|
|
|
|
|
Sointu-Seitsikko’s Christmas Concert at the Sibelius Museum
A traditional and atmospheric Christmas concert by Sointu-Seitsikko, 15.12.2022, 18:00–20:00. In addition to brass music, the programme includes sing-along and glögi. No age limit. Book tickets here.
|
|
|
|