Om du har problem med att läsa nyhetsbrevet klicka här webbversion
   
November 2023 | Nr 18
 
Personalnytt-18
Skipbar
 
 
Tidtabell

Årets sista nummer av Personalnytt utkommer den 8 december 2023. Deadline är den 4 december. Skicka färdigt material (en kort presentation på några meningar och, vid behov, en färdig länk till ett utförligare material på nätet) på svenska och engelska till meddelanden@abo.fi.

 
 
 
 
 
 
Dags att nominera "Årets kollega"

Välmående på arbetsplatsen är viktigt vid ÅA. Trivseln på jobbet är allas ansvar. Därför vill vi nu lyfta fram och berätta om speciellt goda insatser som personalen gör. Titeln ”Årets kollega” går till en person som bidrar till en positiv atmosfär genom att sporra och motivera andra, dela med sig av sin kunskap och erfarenhet, visa omtanke om sina kolleger och vid behov ge stöd i svåra situationer.
Har du en kollega som skapar arbetsglädje på din arbetsplats? Som lyfter sina kolleger? Som gör det lilla extra? Som du tycker är värd att hyllas. Nominera och motivera varför just din kollega ska få priset ”Årets kollega”. Pris delas ut i två kategorier, ”Årets kollega – undervisande och forskande personal” och ”Årets kollega – stödpersonal”. Både i Åbo och i Vasa belönas två personer. Du har möjlighet att nominera personer mellan den 10.11–1.12.2023. Fyll i blanketten och skicka in din nominering, så är du med i utlottningen av sköna filtar från Iittala.

 
 
Inloggning till VR ändrar för ÅA-anställda 29.11.2023

VR har förnyat inloggningssystemet för sina företagskunder som förutsätter åtgärder av Åbo Akademis användare. Från och med onsdagen 29.11.2023 kommer inloggningen till VR att ske med ÅA-mailladressen istället för de nuvarande användarnamnen som bestått av en nummerserie och den anställdes namn (exempelvis: 1234567-förnamnefternamn). Aktiveringen av mailadressen sker genom en länk som kommer att skickas till alla ÅA-anställda som har ett aktivt VR-konto. Mailet från VR kommer att skickas från avsändaren VR-junaliput (matka@lippu.vr.fi) under onsdagen 29.11.2023. Notera alltså att inloggning med det gamla användarnamnet upphör på onsdagen 29.11.2023 kl.10.

 
 
Hälsningar från Personalservice

En liten påminnelse gällande verktyget Personec ESS. I verktyget kan alla, bland annat, se grunduppgifter om sin anställning, göra vissa ändringar i sina grunduppgifter samt anhålla om frånvaron som semester (gäller experter och annan stödpersonal) och sjukledighet. I ESS ser chefer även uppgifter om sina egna medarbetare. Nedan några aktuella påminnelser kring ESS: Manualer hittas härNära anhörig: Anställda kan uppdatera sina personuppgifter i Personec Ess med nära anhörig och nära anhörigs telefonnummer. Semesterpremiedagar 2022: Semesterpremiedagar som avtalats om år 2022 ska hållas senast 31.12.2023. Anhållan om ledighet görs via systemet Personec Ess.

 
 
Påminnelse om publikationsinsamlingen!

Den årliga rapporteringen av publikationsverksamheten till Undervisnings- och kulturministeriet närmar sig. För att ÅA ska få den finansiering vi har rätt till, är det viktigt att alla typer av publikationer rapporteras och att det görs inom utsatt tid. Forskningsdatabasen AboCRIS används för insamling av publikationsdata. Mera information, användarguider och länkar finns på intranätet.

 
 
Projekt i AboCRIS kommer att synkroniseras med externa webben

Målet är att ta synkroniseringen i bruk under december. Det slutliga lanseringsdatumet och mera detaljerad information kommer ut senare. Synkroniseringen av projekten mellan AboCRIS och webben innebär att AboCRIS blir huvudkällan för projektinformationen som visas på www.abo.fi. Läs mera på Intranätet.

 
 
Morgonkaffe: Återfå ditt fokus och välmående

Under hösten ordnas fyra morgonkaffe-tillfällen under temat Återfå ditt fokus och välmående. Tillfällena äger rum kl. 9.00–9.45 och består av en 30 minuters föreläsning varefter 15 minuter reserverats för diskussion. Tillfällena hålls via Zoom av företagspsykolog Victoria Grönlund och företagsfysioterapeut Ida Engblom från Mehiläinen. Återstående tillfällen15 december, Återfå ditt fokus och välmående via avslappning, del 2 (företagspsykolog). Zoom-länkarna hittas i kurskatalogen.

 
 
Höstens dimissionsfest i Vasa, Academill 20.12.2023

Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Fakulteten för ekonomi, samhällsvetenskaper och juridik (Vasa) och Fakulteten för naturvetenskaper och teknik (Vasa) har glädjen att inbjuda dig som personal i Vasa till en för fakulteterna gemensam dimissionsfest i Academill onsdag 20.12.2023 kl. 14.00. Anmälningsblankett för personal. Notera att minimiantalet deltagare för att dimissionsfesten ska ordnas är 15 dimittander. Eventuella förändringar i arrangemangen meddelas per e-post.

 
 
 
 
 
 
CHARM-EU på Studio Campus

I senaste Studio Campus fick vi höra om CHARM-EU. Du hittar alla Studio Campus-inspelningar på den här intrasidan.

 
dutar
 
 
Välkommen på referensgruppsmöte med DUTAR-projektet, 4.12

Mötet hålls måndagen den 4.12.2023 kl. 11:00–12 på Zoom. Mötet hålls på engelska och är öppet för alla intresserade. Arbetspaket 3 handlar om möjliggörande av undervisning i virtuella miljöer med speciell fokus på virtuell och blandad verklighet (VR, AR, MR). Vi får bland annat lyssna på en inspirationsföreläsning av Eva Mårell-Olsson, Uppsala universitet: Immersive learning processes - pedagogical perspectives on the use of XR. Läs mera på intranätet.

 
 
Vad händer inom DUTAR-projektet?

Senaste nytt från DUTAR-projektet finns nu sammanfattat i en nyhet på intranätet.

 
 
Arbetet med Åbo Akademis strategigranskning igång

Särskilt fokus ligger på att förstå förändringar i verksamhetsomgivningen och deras inverkan på Åbo Akademis utveckling samt på strategins utförande. Viktigt är också att inkludera och föra dialog med både interna och externa intressenter – vår personal, studerande och samarbetsparter – då nuvarande strategi utvärderas, hur möjliga omprioriteringar och omformuleringar görs, samt hur strategin omsätts i verksamheten i praktiken. Strategigranskningen fungerar även som förberedelse för förhandlingarna med UKM för avtalsperioden 2025–28. Förhandlingarna inleds under våren 2024. Läs mer om hur du själv kan delta i strategiarbetet här.

 
 
Delta i workshop kring förnyandet av varumärket Åbo Akademi

Det fria ordet är viktigt för universitetets utveckling. Trots det, är det även viktigt för utvecklingen att det finns en gemensam ton och känsla i varje organisation. Ett starkt varumärke ger oss svaret på vem vi är, varför vi existerar, vad vi tror på och vad vi vill åstadkomma. Varumärket är även de historier som vi berättar varje dag om oss själva. Med projektet Åbo Akademis vakerumärke, vill vi samla in många olika berättelser och sammanställa dem till en varumärkeshandbok för hela Åbo Akademi. Målsättningen med detta projekt är att stärka Åbo Akademis varumärke som ett framstående universitet. Varumärkesarbetet utförs parallellt med strategigranskningen. Vill du dela med dig av din berättelse? Vi ordnar en workshop för personalen, torsdag 14.12 kl. 14.15–16.15, i lilla auditoriet i ASA. Syftet med workshopen är att samla idéer och insikter från personalen i arbetet. Anmäl dig här senast 10.12. Varmt välkommen med! Frågor kan ställas till marknadsforing@abo.fi.

 
 
Workday Study – kartlägger fysisk aktivitet under arbetsdagen

Åbo universitets enhet för folkhälsovetenskap genomför en undersökning om fysisk aktivitet under arbetsdagen. Syftet med undersökningen att att kartlägga hur den fysiska aktiviteten under arbetsdagen skiljer då man jobbar på distans i jämförelse med kontorsjobb. Undersökningen genomförs på finska. Anmälan och mera information om undersökningen kan hittas här, eller genom att kontakta Tuija Leskinen. Mera information på intranätet.

 
 
PODI-projektets slutrapport publicerad

Behöver du tips eller få ta del av lärdomar om digitala vägledningsprocesser? PODI-projektet har haft fokus på att utveckla och digitalisera vägledningsprocesser och -metoder. Ta gärna del av slutrapporten här.

 
 
 
 
god_jul-2
 
Åbo Akademis julkort

Skicka akademins julkortshälsning till arbetskollegor, samarbetspartner eller gynnare och idkare av vetenskapen!

Du kan välja mellan att skicka kortet i pappersformat eller som elektroniskt.

 
 

Hälsningen i tryckt format
Pappersformatet är 4-sidigt i storleken A6, liggande format. Hälsningstexten på insidan är på svenska, finska, engelska, tyska och franska. Bilden föreställer ÅA campus i vinterskrud av konstnären Jenny Wiik. Till julkortet hör ett kuvert försett med akademins grafiska utseende. Se den elektroniska versionen här. Du beställer ditt kort via ÅA:s intranät – kom ihåg att uppge ”kostnadsstället” för din enhet. Pris per kort + kuvert är 0,95€ (inklusive moms 24%). Gör din beställning i tid. Fastighetsservice lovar leverans inom 48 timmar från gjord beställning.

Elektronisk hälsning

Om du vill skicka en elektronisk hälsning så har du två möjligheter. Antingen klistrar du in länken http://web.abo.fi/julkort/God_Jul.jpg i ditt e-postmeddelande, eller så bifogar du hälsningen som en bilaga. Om du väljer det senare så laddar du först ner bilden och bifogar den sen till ditt meddelande.

 
 
Fotografering av ÅA-anställda

Personkortens fotografier på webben skall vara kvalitativa och enhetliga. Därför ordnas en fotografering av anställd personal i Åbo 28–29.11 kl. 9–15.00 i Centret för Livslångt Lärande, auditorium Kosmos, Fabriksgatan 2 och i Vasa 28.11 kl. 10–15.00 i Foto Airaksinen (Handelsespl. 10). Ingen tidsreservering behövs. Fotograferingen sker i den ordning man kommit till platsen. Efter att du blivit fotograferad finns bilden tillgänglig via ÅA:s bildbank (inloggning med ÅA användarnamn) senast två veckor efter fotograferingen, (sökord "personkort" eller ditt eget namn). Ladda ner webbversionen av fotot och för sedan in bilden till personkortet via Selfservice. Instruktioner för hur du laddar upp bilden finns här. De som blivit fotograferade under de tre tidigare fotosessionerna kan fortsättningsvis använda fotot och behöver inte fotografera sig på nytt. Servicen gäller främst dem som inte har något högklassigt fotografi på sitt personkort. Har du frågor? Kontakta Rolf Niskanen, tfn: 050 362 5864. Den här informationen hittas också på intranätet.

 
 
Nolltolerans för sexuella trakasserier vid universitet, 27.11.2023

– Vad kunde göras för att nå detta?
Ingen vill utsättas för sexuella trakasserier, men alltför många upplever att de har blivit utsatta för det vid universitet. Vad kan vi göra i praktiken för att nolltoleransen ska bli verklighet och för att skapa en tryggare arbets- och studiemiljö? Vi välkomnar alla vid Åbo Akademi att reflektera över dessa frågor tillsammans på ett seminarium 27.11.2023 kl. 14.15–16.30. Seminariet, som ordnas av Professorsförbundets lokalavdelning vid Åbo Akademi, hålls på svenska och engelska. Du kan delta på plats i Åbo eller via Zoom. Mera information fås via kurskatalogen.

 
 
Svara på enkäten om forskarnas och experternas upplevelser av trakasserier och yttrandefrihet

Delegationen för informationsspridning (TJNK) undersöker genom en enkät förverkligandet av yttrandefrihet för forskare och experter samt de hot som riktas mot detta. Vi ber forskare och andra experter att svara på enkäten senast den 15.12.2023. Läs mer om projektet och dess målsättningar. Tidigare har projektet genomfört en enkät riktad till vetenskaps- och forskningsorganisationer om riktlinjer för att hantera trakasserisituationer. Svara på enkäten på svenska här. Vi önskar svar från alla forskare och experter verksamma inom vetenskap och forskning. Enkäten är öppen till den 15.12.2023. Ytterligare information om projektet och enkäten tillhandahålls av sakkunnig Oula Silvennoinen, tfn: 044 710 8367, oula.silvennoinen@tjnk.fi.

 
 
Polin-dagen, 29.11 kl. 10–17

Välkomna till Polin-dagen i Auditorium Theologicum. Höstens tema för Polin-dagen är teologi i skärningspunkten mellan kristendom och islam. Möjlighet att delta via Zoom (Meeting ID: 691 5481 9357). Mer information och detaljerat program för dagen hittas här.

 
 
Välkommen till Åbo-programmet

International House Turku piloterar ett nytt program för personer som flyttat till Åbo. Programmets språk är engelska och aktiviteterna är avgiftsfria. Läs mera om aktiviteterna och registrera dig här.

 
 
 
 
 
 
Praxis of Social Imaginaries

Vill du bli bättre på tvärvetenskaplighet? Vill du lära känna forskare och konstnärer från helt andra ämnen och områden än ditt eget? Har du någon gång tänkt att det vore trevligt att samarbeta med konstnärer i din forskning? Eller, forskar du på Mellanöstern, nordafrika, sociologi, ekonomi, politik eller kulturmöte och vill lära känna människor som vill läsa gamla reseskildringar på ett nytt sätt eller se på gamla kartor med nya ögon? Då är vårt projekt en möjlig mötespunkt för dig! Ett Vinter symposium ordnas 13–17 mars 2024 i Uleåborg där vi läser Ibn Kalduns skildringar av Afrika. Tidsfristen för att skicka in en begäran om deltagande tar slut 30 november 2023! Läs mer här.
Om du dessutom är magisters-student eller doktorand vid Åbo Akademi kan ditt aktiva deltagande i detta symposium räknas till godo som en kurs i teologi som hör till en av delkurserna i helheten Social Justice and Sustainability. Det finns stipendium som täcker deltagaravgifter och resor, så hör av dig till oss så fort som möjligt! E-post: praxis.social.imaginaries@gmail.com.

 
 
Ansök nu! Grunderna i forskningsdatahantering

Basics of Research Data Management (3 sp) för doktorander och postdoc-forskare startar 1 februari 2024. Kursen syftar till att introducera dig till ansvarsfull datahantering och öppen vetenskap. Under kursen skapar du din datahanteringsplan (DMP) utgående från undervisning av jurister, dataskyddsombud, forskare, forskningsdataspecialister och IT-specialister. Kursen arrangeras gemensamt av Åbo Akademi och Åbo universitet och har fyra linjer: Natural science, Health sciences, Qualitative research och Survey research. Ansök nu via denna blankett (deadline 12.1.2024). För mer information, se kursbeskrivningen eller kontakta researchdata@abo.fi.

 
 
 
 
 
 
Förlagens tidskriftpaket blir allt dyrare

Kostnaderna för tidskriftpaket har blivit allt högre för högskolor i Finland under de senaste åren, samtidigt som den ekonomiska situationen för universiteten är allt svårare. FinELibs avtal med sju förlag går ut vid årsskiftet och just nu förhandlas kring nya avtal. Det gäller följande förlag: American Chemical Society (ACS), Elsevier, Emerald, IEEE, Oxford University Press (OUP), Royal Society of Chemistry (RSC), Springer Compact. FinELib är förberett på att inte förnya ett avtal ifall avtalet inte motsvarar FinELibs målsättningar. Nyheten på intranätet uppdateras med mer information då förhandlingarna fortskrider.

 
 
 
 
Pausjumppa
 
Paus-jumppa med Anki

Välkommen med på en liten break under arbetsdagen på ca 15 minuter. Alla är varmt välkomna med och övningarna utför du utifrån vad den egna kroppen klarar av. Paus-jumppan hålls på svenska. Pausjumppa tisdag kl. 13:55–14:10 (även IRL i bildkonstsalen i Academill D701, förutom 26.3.24 då vi är i gymnastiksalen D609) Pausjumppa fredag kl. 10.05–10.20. OBS! Ingen pausjumppa under sportlovet i Österbotten (v. 9). Julpaus från 20.12.23 7.1.24.

 
 
Annan ÅU-motionsverksamhet

Mera samlad information om det mesta som rör motionsverksamhet vid ÅA, och verksamheten inom ÅAU Sports (Vasa) och Campus Sport (Åbo) hittas på intranätet. Ett nytt verksamhetsår drar igång den 1.9 och som personal är du även välkommen att ta del av motionsutbudet.

 
 
 
 
news-2
 
Hur får jag ut en nyhet?

Har din forskning gett intressanta eller överraskande resultat? Behandlar den ett aktuellt tema? Vill du få ut budskapet om någonting viktigt som händer i organisationen?
Åbo Akademis kommunikatörer har satt ihop en lathund till stöd för hur du får ut en nyhet. Dela den gärna med din enhet och skriv ut den och sätt upp den på din anslagstavla!

Klicka här för att öppna lathunden (pdf) eller läs mera på intranätet!

 
 
 
 
Personal2
 
Personalutbildning

Information om aktuella personalutbildningar finns
i kurskatalogen
Önskemål om personalutbildning får gärna skickas till personalutbildning@abo.fi  


 
 
 
Planerar du personalutbildning?

Personalutbildningsteamet hjälper gärna till. Då du planerar personalutbildning, ta gärna kontakt via personalutbildning@abo.fi för att bl.a. diskutera kring datum, kursanmälan, marknadsföring och information, kostnader för arvoden och servering, tekniskt genomförande, diverse praktiskt, betalning av arvoden, räkningar och reseersättning samt rapportering. Mera information hittar du på intranätet.

 
 
Svårt att komma ihåg vilka utbildningar/kurser/seminarier/ konferenser du deltagit i? För att inte tala om vilket år det var.

I Personec OSS har du ett eget utbildningsregister som hjälper dig att hålla koll på vilka utbildningar/kurser/seminarier/konferenser du deltagit i. Om du i OSS för in allt du deltagit i, får du enkelt ut en lista på det. Hur fungerar det i praktiken? På intranätet kan du läsa mera om Personec OSS, där finns också en guide och en kort inspelning.

 
 
Minikonferens om undervisning och lärande 1.12

Minikonferensen hålls 1.12 kl. 13.00–15.30 i Åbo + via Zoom. Temat för årets minikonferens är tydlighet, struktur och förutsägbarhet i utbildning och undervisning. Våra lärare och studenter delar med sig av goda tips. Ur programmet: Tydliggörande pedagogik vid högskolan, Studentens syn på hur tydlighet ger smidighet, Att göra kandidatkursen hanterbar, förutsägbar och meningsfull för studerande och handledare, Tydlighet och kommunikation. Anmälan och mer info via kurskatalogen.

 
 
Kurser i AboCRIS

För administrativa användare och redaktörer som har rapporteringsrättigheter i AboCRIS, erbjuds kursen AboCRIS rapportering 11.12 kl. 9–11 via Zoom. För forskare som ansöker om extern finansiering och/eller behöver redigera projekt i AboCRIS samt för stödpersonal som redigerar projekt i AboCRIS, erbjuds kursen AboCRIS projektmodul för forskande personal 12.12 kl. 15–15.30 via Zoom. Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
 
 
 
 
Öppen universitetsutbildning

ÅA:s personal kan avgiftsfritt delta i öppen universitetsutbildning som anordnas av Centret för livslångt lärande (en avgift kan tillkomma vid kurser som ordnas av Öpus samarbetsparter). Anmälan till kurserna görs i anmälningsdatabasen. Skriv i meddelandefältet att du är personal.

 
 
 
 
 
 
Next issue

The last issue of Staff News for 2023 will be published on December 8. Deadline December 4. If you would like to contribute to the newsletter please send a message to meddelanden@abo.fi and a link to the webpage where the information is published (in Swedish and English).

 
 
 
 
 
 
Time to nominate the "Colleague of the Year"

Well-being at work is important at ÅAU and it is a joint effort. The comfort of work is everyone's responsibility. Therefore, we now want to highlight and tell you about especially good efforts that the staff make. The title "Colleague of the Year" goes to a person who contributes to a positive atmosphere by encouraging and motivating others, sharing their knowledge and experience, showing concern for their colleagues and providing support in difficult situations. Do you have a colleague who creates well-being at work? Someone who boosts the colleagues, makes that extra effort and that you think is worth a tribute? Nominate and motivate why your colleague should receive the "Colleague of the Year" award.
There are two categories of prizes: "Colleague of the Year – Teaching and Research Staff" and "Colleague of the Year – Support Staff" and coworkers both in Turku and Vaasa are rewarded. You can nominate your candidate between 10.11–1.12.2023. Fill out the form and submit your nomination, and participate in the prize draw to win a cozy blanket from Iittala. More on the intranet.

 
 
Login to VR changes for ÅA-employees 29.11.2023

VR has renewed the login system for its business customers that will require actions from Åbo Akademi University´s users. As of 29th of November, the ÅA-mail address will be used for login into VR´s system instead of the current username that consists of a number and the name of the employee (for instance: 1234567-firstnamesurname). The activation of the mail address will be managed through a link that will be sent to all ÅA-employees that have an active VR-account. The mail from VR will be sent from VR-junaliput (matka@lippu.vr.fi) during Wednesday 29th November. Note that login with the old username to VR´s system will end by 29th November at 10 am.

 
 
Greetings from Personalservice

A little reminder about the tool Personec ESS. In the tool, everyone can, for example, view the basic information of their employment, make certain changes to their basic information, and apply for absences such as annual leave (applies to experts and other support staff) and sick leave. In ESS, managers can also see information about their own employees. Below are some current reminders about ESS: Manuals can be found hereName of Emergency Contact (Next of Kin): Employees can update their personal data in Personec Ess with a close relative and a close relative's phone number. Holiday bonus days 2022: Holiday bonus days agreed on in 2022 must be held by 31.12.2023.
Leave applications are made via the Personec Ess system.

 
 
Reminder of the Publication Data Collection!

The annual reporting of scientific publications to the Ministry of Education and culture is approaching. In order to report the publications to the Ministry of Culture and Education, and to receive the correct funding, it is important to register all types of publications within the time limit. The research information system AboCRIS is used for registering and reporting publications. Additional information including manuals and links is available on the intranet.

 
 
Projects in AboCRIS will be synchronized with ÅAU website

The goal is to have the interface available in December. The exact roll-out date and more detailed information will be published later. The synchronization means that AboCRIS will become the master data source for project information on www.abo.fi/en. More information on the Intranet.

 
 
Graduation Ceremony in Vaasa, Academill on 20 December 2023

The Faculty of Education and Welfare Studies, the Faculty of Economics, Social Sciences, and Law (Vaasa) and the Faculty of Science and Engineering (Vaasa) invite the personnel in Vaasa to a Graduation Ceremony in Academill on 20 December 2023 at 2 pm. Registration form for personnel. Please note that a minimum of 15 graduates is required in order for the graduation ceremony to take place. We will contact you by email in case of changes in the arrangements.

 
 
 
 
 
 
CHARM-EU on Studio Campus

On the latest Studio Campus we got to hear about CHARM-EU. You can find all the Studio Campus episodes on this intranet page.

 
dutar
 
 
Welcome to reference group meeting in the DUTAR project, Dec 4

The meeting will be held on Monday December 4th 2023 at 11:00–12 on Zoom. The meeting will be held in English, and is open to anyone that's interested. Work package 3 is about enabling teaching in virtual environments with a special focus on virtual and mixed reality (VR, AR, MR). At the meeting we'll get to partake in an inspirational lecture by Eva Mårell-Olsson from Uppsala University: Immersive learning processes – pedagogical perspectives on the use of XR. More on the intranet.

 
 
What's going on within the DUTAR project?

The latest news from the DUTAR project is collated into one single news item on the intranet.

 
 
ÅAU Strategy Review now under way

Particular focus is on understanding changes in the operating environment and their impact on Åbo Akademi's development and on the execution of the strategy. It is also important to include and conduct dialogue with both internal and external stakeholders – our staff, students and partners – when the current strategy is evaluated, how possible reprioritizations and reformulations are made, and how the strategy is implemented in the business in practice. The strategy review also serves as preparation for the negotiations with the ministry of education for the agreement period 2025–2028. These negotiations will begin in the spring of 2024. Read more about the strategy here.

 
 
Participate in a workshop on the renewal of the ÅAU brand

Free speech and academic freedom is important for the development of the university. Nevertheless, communicating with a consistent tone of voice is important in every organisation. A strong brand gives us the answer to who we are, why we exist, what we believe in and what we want to achieve. The brand is also the stories we tell every day about ourselves. With the Åbo Akademi University brand project, we want to collect many different stories and compile them into a brand handbook for the entire organisation. The aim of this project is to strengthen Åbo Akademi University's brand as a prominent university. The work is carried out in parallel with the strategy review. Do you want to share your story? We are organising a workshop for the staff, Thursday 14 December at 14.15–16.15, in lilla auditoriet in ASA. The aim of the workshop is to gather ideas and insights from the staff. Register here by 10 December. You are warmly welcome! Questions can be sent to marknadsforing@abo.fi.

 
 
 
 
god_jul-2
 
Åbo Akademi University Christmas card

The time for sending season's greetings is approaching fast. Perhaps you would like to send a Christmas card to a dear colleague, to a partner in your science project or to a friend of Åbo Akademi University.

You have a choice of either sending an electronic greeting or a traditional printed Christmas card.

 
 

The printed card
The greeting inside the folded A6 Christmas card is printed in five languages; Swedish, Finnish, English, German and French. The cover features ÅAU campus in Winter time by the artist Jenny Wiik. The Christmas card comes with a matching envelope. See a preview of the printed card here. Place your order on the intranet. Please note that when placing your order you must fill in your department reference code. The cost of the card with envelope is 0,95€ (including taxes). Please place your order well in advance to make sure you get your card in time for Christmas. Your order will be processed within 48 hours.

The electronic greeting

In this case you can simply copy the address http://web.abo.fi/julkort/God_Jul.jpg and paste it into your email greeting. Alternatively, you can right-click on the image, download it and then attach it to your message.

 
 
ÅAU employee photos

Studio quality employee photos are required for the contact information on the ÅAU website. For this reason ÅAU is arranging a photo session in Turku 28–29 November at 9–15.00 in the Centre for Lifelong Learning at ÅAU, auditorium Kosmos, Fabriksgatan 2 and in Vaasa 28 November at 10–15.00 in Foto 
Airaksinen (Handelsesplanaden 10). No appointment necessary, photos will be taken in the order of arrival.
The photos will be available in the ÅAU image bank 2 weeks after the photosession. Login (with your ÅAU-username) is required. To find your photo, search for "Person card" or use your own name. Download the web version of your photo and upload it to your Person card using Selfservice. Please read the detailed instructions here. 
Photos from recent ÅAU photo sessions can still be used. For further information please contact Rolf Niskanen, 050 362 5864. The same information can be found on the intranet.

 
 
Zero tolerance for sexual harassment at the university, 27.11.2023

– What could be done to achieve this?
Nobody wants to be exposed to sexual harassment, but too many feel that they have been exposed to it at the university. What can we do in practice to make zero tolerance a reality and to create a safer work and study environment? We welcome everyone at Åbo Akademi University to reflect on these questions together at a seminar on 27.11.2023 at 14.15–16.30. The seminar, which is organized by Professorsförbundets lokalavdelning at Åbo Akademi University is held in Swedish and English. You can participate in Turku or via Zoom. More information is available via the course catalogue.

 
 
Respond to the Survey About Harassment and Free Speech for Researchers and Experts

The Comittee for Public Information (TJNK) examines the realisation of freedom of speech for researchers and experts, and the threats they face. The comittee asks researchers and experts to fill out a survey by 15 December 2023. Learn more about the project supporting researchers' freedom of speech and its goals. The project has previously conducted a survey for science and research organisations on guidelines for handling harassment situations. Respond to the survey in English here. Responses are sought from all researchers and experts working in science and research. The survey is open until 15 December 2023. For more information about the project and the survey, contact expert Oula Silvennoinen, 044 710 8367, oula.silvennoinen@tjnk.fi.

 
 
Polin Day November 29, at 10 am to 5 pm

Welcome to the Polin Day in Auditorum Theologicum, Biskopsgatan 16! The theme for the Polin Day is Theology in the Crosspoint between Christianity and Islam. Possibility to join via Zoom (Meeting ID: 691 5481 9357). More information and the detailed programme is found here.

 
 
Welcome to Turku programme

International House Turku is piloting a new program to help you with your settling-in process. Language of the program is English and all activities are free of charge. You can read more about the activities and sign up for the program here.

 
 
 
 
 
 
Praxis of Social Imaginaries

Is your research or artistic work related to North Africa or the Middle East? Are you a student or researcher in sociology, political sciences or cultural studies? Would you simultaneously want to be part of a community of students, researchers, artists and activists that want to learn from and with each other how the past and present effect each other? Have you ever thought that many of the current day challenges of sustainability, democracy, racism and economy need a transdisciplinary pool of people to be addressed, but wondered how and when you would have the possibility to meet such teams? This might be the community you are looking for! Then the upcoming Winter Symposium in Oulu, Finland on March 13–17, 2024 on Ibn Kaldun's travels is something for you! Read more about our project and event here. Answer our call for participation no later than November 30, 2023!
If you are a Master’s or doctoral student you can also participate in this symposium as a course!
Active participation in reading and talking about the travelling narratives during the symposium will be accredited to you as a course in Theology which is part of the minor-subject Social Justice and Sustainability. Scholarships are available – do not hesitate to contact Laura Hellsten for further information! E-mail: praxis.social.imaginaries@gmail.com.

 
 
Apply now! Basics of Research Data Management

Basics of Research Data Management (3 ECTS) for doctoral students and post-docs starts 1 February 2024. This course aims to give you a solid foundation in responsible data management and open science. During the course, you will create your data management plan (DMP) based on teaching by lawyers, data protection officer, researchers, research data specialists, and research IT specialists. The course is jointly organised by Åbo Akademi University and University of Turku and has four tracks: Natural science, Health sciences, Qualitative research and Survey research. Apply now through this form (deadline 12/1/2024). For more information, see the course description or contact researchdata@abo.fi.

 
 
 
 
 
 
Publishers' journal packages are increasingly expensive

The costs of journal packages have become increasingly high for higher education institutions in Finland in recent years, while the financial situation for universities is increasingly difficult. FinELib's agreements with seven publishers expire at the end of the year and new agreements are currently being negotiated. This applies to the following publishers: American Chemical Society (ACS), Elsevier, Emerald, IEEE, Oxford University Press (OUP), Royal Society of Chemistry (RSC), Springer Compact. FinELib is prepared not to renew the agreement, if a publisher’s offer does not align with FinELib’s goals. Read more on the intranet. The news page will be updated with more information as the negotiations proceed. 

 
 
 
 
Pausjumppa
 
Movement breaks with Anki!

Welcome again to a short break during the workday of approx. 15–20 minutes. Taking short breaks during the workday can reduce stress, improve mental health and maintain a healthy work-life balance.
Movement break Tuesdays kl. 13.55–14.10 
Movement break Fridays kl. 10.05–10.20

 
 
More on ÅAU-sports

Further information regarding sports activities around Åbo Akademi University, and the activities within ÅAU Sports (Vaasa) and Campus Sport (Turku) can be found on the intranet. A new academic year starts on 1.9 and as employee you are welcome to take part, for a small fee, in the exercise range.

 
 
 
 
News
 
How do I spread the news?

Has your research yielded interesting or surprising results? Does it address a current topic? Do you want to spread the word about something important that is happening within the organisation? Åbo Akademi University Communications has put together a guide to help you get your news out. Feel free to share it in your team, print it out and put it on your notice board!
Click here to open the guide (pdf), or read more on the intranet!

 
 
 
 
Personal2
 
Staff training

Information on staff training courses can be found in the course catalogue.
Please let us know by e-mailing personalutbildning@abo.fi, if you'd like us to arrange staff training on a specific topic.

 
 
 
Difficult to remember which trainings/courses/seminars/conferences you have participated in? Not to mention which year it was.

In Personec OSS, you have your own training register that helps you keep track of which trainings/courses/seminars/conferences you have participated in. If you enter everything you have participated in, in OSS, you can easily get a list of it. How does it work in practice? On the intranet you can read more about Personec OSS, there is also a guide and a video.

 
 
Visualize your research 13.12

During the course you will learn how to create simple infographics, diagrams, boxes and arrows that illuminate and visualize your research in such a way that it meets both your own requirements and those of your audience. The course will be held 13.12.2023 at 9–11.30, via Zoom. More information and registration via the course catalogue.

 
 
AboCRIS project module for researchers

Researchers who apply for external funding and/or edit projects in AboCRIS are welcome to participate in the course AboCRIS project module for researchers 14.12 at 9–9.30 via Zoom. More information and registration via the course catalogue.

 
 
 
 
 
 
The Open University at ÅAU

It is free for ÅAU staff members to take part in courses provided by the Open University at ÅAU, (an additional fee might be charged for courses arranged by the Open University's partners). Registration through the online application form. NB! write ”staff” in the comment field.

 
 
 
 
 
You have received this email because you have subscribed to Åbo Akademi Personalnytt | Staff News as .
© 2025 Åbo Akademi Personalnytt | Staff News, All rights reserved
 

Aviseringar

Warning: the link has been inserted but may have errors. Please test it.