Om du har problem med att läsa nyhetsbrevet klicka här webbversion
   
September 2023 | Nr 13
 
Personalnytt-18
Skipbar
 
 
Tidtabell

Nästa nummer av Personalnytt utkommer den 29 september 2023. Deadline är den 25 september. Skicka färdigt material (en kort presentation på några meningar och, vid behov, en färdig länk till ett utförligare material på nätet) på svenska och engelska till meddelanden@abo.fi.

 
 
 
 
 
 
Enkät om mänskliga rättigheter i Åbo

Kan du vänligen fylla i denna enkät (det tar bara 5 minuter att svara). Enkäten är en del av ett pro gradu-forskningsprojekt finansierat av Turku Urban Research Programme, som syftar till att främja förståelsen av Åbobornas uppfattningar om förverkligandet av deras mänskliga rättigheter i deras hemstad. Svaren är anonyma. Enkäten kan besvaras på svenska, finska, engelska och arabiska.

 
 
Morgonkaffe: Återfå ditt fokus och välmående

Under hösten ordnas fyra morgonkaffe-tillfällen under temat Återfå ditt fokus och välmående. Tillfällena äger rum sista fredagen varje månad (förutom i december då det är den 15.12) kl. 9.00–9.45 och består av en 30 minuters föreläsning varefter 15 minuter reserverats för diskussion. Tillfällena hålls via Zoom av företagspsykolog Victoria Grönlund samt företagsfysioterapeut Ida Engblom från Mehiläinen. Första morgonkaffet infaller fredagen den 29.9 under rubriken Vad är bra att veta om ADT/ADHD i dagens arbetsvärld?. Övriga tillfällen27 oktoberÅterfå ditt fokus och välmående med hjälp av kognitiv ergonomi (företagspsykolog). 24 november, Återfå ditt fokus och välmående via avslappning, del 1 (företagsfysioterapeut). 15 december, Återfå ditt fokus och välmående via avslappning, del 2 (företagspsykolog). Zoom-länkarna hittas i kurskatalogen.

 
 
Åbohögskolornas gemensamma hållbarhetsevenemang – 19.9

Högskolorna i Åbo ordnar ett gemensamt hållbarhetsevenemang den 19 september 2023. Studerande, forskare och personal från alla universitet är inbjudna att delta och diskutera och lära sig om hållbarhet på olika sätt. Detta är det första hållbarhetsevenemanget i sitt slag som anordnas gemensamt av högskolorna i Åbo. Syftet är att sammanföra lokala experter, nätverka och öka samarbetet samt att öka medvetenheten och synligheten för det hållbarhetsarbete som utförs vid högskolorna. Tid: 19 September 2023 kl. 13­–17. Plats: Arken, Åbo Akademi, Fabriksgatan 2, Åbo
Läs mer och registrera dig nu!

 
 
Alumnträff i Helsingfors: Tema demokrati

Torsdag 5.10.2023 bjuder Åbo Akademi in alumner, personal och studerande till alumnträff på Bio Rex i Helsingfors. Under rubriken Finns det något bättre än demokrati? får vi höra såväl alumner som forskare – alla experter med anknytning till Åbo Akademi – diskutera ett både högaktuellt och samhällsrelevant tema. Vi bjuder också på mingel med lätt servering och en möjlighet att bekanta sig med den pågående utställningen på Amos Rex. Anmälningar senast 20.9.2023. Läs mera om alumnträffen och anmäl dig här

 
 
Välkommen med på PODI-projektets slutseminarium, 6.10.2023

Varmt välkommen med på PODI-Stigar och tjänster för digital vägledning och kontinuerligt lärande – projektets slutseminarium 6.10.2023 kl. 9.00–15.30! Under slutseminariet presenteras lärdomar om digitala vägledningsprocesser och intressanta utvecklingsresultat och nya lösningar gällande digital vägledning. Du kan delta på plats eller per distans. Seminariets språk är finska och engelska. Anmälan senast 27.9.2023. Här hittar du mera info om PODI-projektet och slutseminariet

 
 
 
 
 
 
DUTAR – Digitalisering av undervisning för tillgänglighet, attraktion och relevans

I projektet DUTAR utvecklar vi lösningar för undervisningen för att utveckla vår verksamhet. I projektet, som är en stor strategisk satsning för Åbo Akademi, tar vi fram olika digitala lösningar i nära samarbete med de som undervisar vid Åbo Akademi. Vi tar fram både användarvänlig teknik och studior för video- och podinspelning, VR-teknik etc. och även en fungerande stödmodell. På projektets intranätsida hittar du mera information. Vill du vara med och påverka projektet får du gärna vara i kontakt med dutar@abo.fi.

 
e_sdg_logo_without_un_emblem_horizontal_web-png
 
Hållbarhet i undervisningen – inkluderande workshoppar

Arbetsgruppen för hållbarhetsundervisning ska göra ett förslag till hur ÅA ska gå vidare med arbetet med hållbarhet i undervisningen. För att få underlag för detta ordnas workshoppar 18.9, 13.10 och 17.11, alla hålls kl. 13.00–15 i Åbo. I september introduceras ämnet, deltagarna delas in i tematiska grupper och får ta del av sin uppgift. Mellan den första och andra träffen samlar deltagarna in information. I oktober presenterar grupperna vad de har kommit fram till och i november presenteras en sammanställning av gruppernas arbete. Närmare information och anmälan till workshopparna hittas här

 
 
 
 
 
 
Studieadministrationen gällande kurser i kontinuerligt lärande

För att möjliggöra att kurser i kontinuerligt lärande kan erbjudas till en omfattning som är mindre än 5 sp och för att garantera att kurserna godkänns och att studieprestationerna registreras på ett enhetligt sätt vid Åbo Akademi har prorektor beslutat om studieadministrativa regler. För närmare information, se här.

 
 
Riktlinjer gällande möjligheten till distansdeltagande i närstudiekurser

Samma riktlinjer som gällde redan förra läsåret är fortfarande i kraft. Dvs. med hänsyn till särskilda skäl är det möjligt för studenter att delta på distans på en kurs som enligt kursbeskrivningen ges som närundervisning. Exempel på motiveringar för att ge distansmöjlighet är sjukdom eller annan välmotiverad orsak. Närmare information om prorektors riktlinjer och svar på ofta frågade frågor här.

 
 
Kandidatarbete i par

Riktlinjerna för kandidatarbeten i par har uppdaterats på basis av erfarenheter under föregående läsår. Det är främst fråga om förtydliganden, bl.a. gällande mognadsprovet som språkgranskas – notera och följ de anvisningar som hittas i intra. Informationen för handledarna hittas här. Det finns nu även en intrasida med studentinformation om kandidatarbete i par.

 
 
Digital arkivering av kandidatarbeten

Kandidatarbetena kan nu arkiveras digitalt. Handledaren laddar upp skribenternas arbeten i PowerApps Kandidatarbete. Kandidatarbetena arkiveras i tio år, varefter de stryks. Arbetena är inte tillgängliga på webben eller via bibliotekets databas, men den som vill bekanta sig med ett godkänt kandidatarbeten får tillgång till det genom att kontakta Åbo Akademis bibliotek. Närmare info och inloggning här

 
 
Nya medarbetare inom forskningsservice

Våra tre nya medarbetare jobbar primärt för FNT, men hjäper Johhny Långstedt som är Grant Writer för de tre övriga fakulteterna. FD Johanna Toivonen DE Gonzales, disputerat 2014 i biologi (ekologi), Grant Writer, pre-award forskningsspecialist fr.o.m. 1.8. 2023, specialsakkunskap om Horizon Europe programmet. FD Hanna Honkanen, disputerat 2017 i virologi, Grant Writer, pre-award forskningsspecialist fr.o.m. 1.9. 2023, specialsakkunskap inom Horizon Europe programmet och FA. FD Kati Kemppainen, disputerat 2016 i cellbiologi, post-award forskningsspecialist fr.o.m. 1.9. 2023, erfarenhet av koordinering och rapportering av EU projekt inom cellbiologin, bl.a. ERC.

 
 
 
 
 
 
Lunchseminarium i minoritetsforskning

Siberia as a “Cemetery of Nations”. Memoirs written by ethnical Minorities in Soviet Deportation. Talare: Lovisa Andén, The Arctic University of Norway. Tid och Plats: 27.9.2023 kl. 12:00–13:00 i rummet Camera Obscura (E201), Arken, Åbo Akademi. Zoom. Mötes ID: 646 9341 9378, lösenord: lunchsemi. Välkommen!

 
 
 
 
Pausjumppa
 
Paus-jumppa med Anki

Välkommen med på en liten break under arbetsdagen på ca 15 minuter. Alla är varmt välkomna med och övningarna utför du utifrån vad den egna kroppen klarar av. Paus-jumppan hålls på svenska. Pausjumppa tisdag kl. 13:55–14:10 (även IRL i bildkonstsalen i Academill D701, förutom 26.3.24 då vi är i gymnastiksalen D609) Pausjumppa fredag kl. 10.05–10.20. OBS! Ingen pausjumppa under höstlovet (v. 42) och sportlovet i Österbotten (v. 9). Julpaus från 20.12.23 7.1.24.

 
 
Annan ÅU-motionsverksamhet

Mera samlad information om det mesta som rör motionsverksamhet vid ÅA, och verksamheten inom ÅAU Sports (Vasa) och Campus Sport (Åbo) hittas på intranätet. Ett nytt verksamhetsår drar igång den 1.9 och som personal är du även välkommen att ta del av motionsutbudet.

 
 
 
 
news-2
 
Hur får jag ut en nyhet?

Har din forskning gett intressanta eller överraskande resultat? Behandlar den ett aktuellt tema? Vill du få ut budskapet om någonting viktigt som händer i organisationen?
Åbo Akademis kommunikatörer har satt ihop en lathund till stöd för hur du får ut en nyhet. Dela den gärna med din enhet och skriv ut den och sätt upp den på din anslagstavla!

Klicka här för att öppna lathunden (pdf) eller läs mera på intranätet!

 
 
 
 
Personal2
 
Personalutbildning

Information om aktuella personalutbildningar finns
i kurskatalogen
Önskemål om personalutbildning får gärna skickas till personalutbildning@abo.fi  


 
 
 
Planerar du personalutbildning?

Personalutbildningsteamet hjälper gärna till. Då du planerar personalutbildning, ta gärna kontakt via personalutbildning@abo.fi för att bl.a. diskutera kring datum, kursanmälan, marknadsföring och information, kostnader för arvoden och servering, tekniskt genomförande, diverse praktiskt, betalning av arvoden, räkningar och reseersättning samt rapportering. Mera information hittar du på intranätet.

 
 
Introduktion för nyanställda 22.9

Välkommen att delta i Introduktion för nyanställda 22.9 kl. 9.00–11. Du kan delta i tillfället i Åbo, Vasa eller via Zoom. Mera information och anmälan via kurskatalogen. Obs: Anmälningstiden går ut idag!

 
 
"Chefens roller och ansvar" – introduktion för nya ledare 25.9

Utbildningen "Chefens roller och ansvar" – introduktion för nya ledare 25.9 kl. 12.30–15.30 introducerar dig som ny ledare till arbetet och kan vara en repetition för mera erfarna ledare som vill friska upp sina kunskaper på området. Kursen hålls i Åbo. Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
Pedagogikstudior inom Digivision

Inom ramen för Digivision ordnas webbinarier via Zoom kring pedagogiska teman (”Digipedagogiikan studiot”) hösten 2023. Webbinarierna är på finska, men textas till engelska efteråt. Webbinarierna ordnas enligt följande: Oppijalähtöisyys ja jatkuva oppija Digipedagogiikan laatukriteerien keskiössä 25.9 kl. 13–14, Digipedagogiikan laatukriteerit korkeakoulujen suunnittelun prosesseissa 30.10 kl. 14–15 och Digipedagogiikan laatukriteerit ja informaalit ja nonformaalit sisällöt 20.11 kl. 10–11. Närmare info och inloggningslänkar hittas på Digivisions webb.

 
 
Modulen Universitetsförvaltning för universitetsanställda

Modulen Universitetsförvaltning består av fyra kurser. Kurserna bidrar till att ge färdigheter för deltagarna att bilda sig en djupare kunskap om hur universitetsförvaltningen fungerar, hur den styrs, hur den organiseras och hur de finansiella systemen är uppbyggda. Kursen Universitetets ekonomiska system är en närstudiekurs, den startar 26.9. Kursen Universitetets förvaltning och Universitetet som organisation är självstudiekurser som kan avläggas fram till 31.7.2024. Kursen Förvaltningsrätt förverkligas som en nätkurs, anmälan till den öppnas senare. Mera information om kurserna och en länk till Öpus anmälningsblankett finns på intranätet.

 
 
Att skriva en datahanteringsplan (DMP) steg för steg, 2.10

Kom med den 2.10.2023 kl. 10.00 på en timmes introduktion av datahanteringsplanens olika delar, verktyget DMPTuuli och bästa praxis i datahantering. Kursen riktar sig till forskare och doktorander inom alla forskningsområden. För mer information, se kurskatalogen för personalutbildning eller kontakta researchdata@abo.fi. Använd också denna guide när du skriver din DMP, med ytterligare vägledning om hur du hanterar dina forskningsdata.

 
 
Information för doktorander, 3.10

Alla doktorander är välkomna att delta i informationstillfället 3.10 kl. 10–12 för att få aktuell information gällande doktorandstudier. En del av tillfället innehåller information till anställda doktorander. Du kan delta på plats i Åbo eller via Zoom. Tillfället hålls på engelska. Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
hei
 
 
HEI Teacher Day – Åbohögskolornas pedagogiska seminarium 5.10

HEI Teacher Day ordnas i samarbete mellan Åbohögskolorna på världslärardagen 5.10 kl. 8–12.15. Det ordnas föreläsningar, presentationer och workshoppar för och av Åbohögskolornas lärare på finska, svenska och engelska. Dagen avslutas med en paneldebatt kring artificiell intelligens. Seminariet är gratis och öppet för personalen vid Åbohögskolorna. Ur programmet: Intensifierat skrivstöd på engelska: en pilot i samarbete mellan Språkcentret och Handelshögskon; Intercultural Thesis Supervision; Challenges and opportunities of virtual teamwork. Dessutom presentationer på finska om hur läraren kan stöda studenternas färdigheter i att lära sig (keynote), lärandeanalytik, kompishandledning och osäkerhet som resurs i studierna.Närmare information hittas här.

 
 
Information om lönesättning

Personaldirektör Mika Wulff håller tre informationstillfällen om lönesättning: för chefer 6.10 kl. 13–14, för medarbetare inom serviceverksamheten 13.10 kl. 13–14 och för undervisande personal 27.10 kl. 13–14. Alla tillfällen hålls via Zoom. Anmälan sker via kurskatalogen.

 
 
Lunchseminarium: Personlig informationssäkerhet 26.10

Under lunchseminariet får du höra om de senaste skurkaktigheterna på data- och informationssäkerhetsfronten men du har också möjlighet att ställa frågor om data-och informationssäkerhet. Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
Visualisering av forskning 30.10

Under kursen lär du dig att skapa enkla infografer, diagram, lådor och pilar som gör att din forskning belyses på ett sådant sätt att den möter både dina egna krav och åhörarens. Kursen hålls 30.10 kl. 10–12.30 via Zoom. Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
Höstens chefsdagar 31.10–1.11

Höstens chefsdagar, en inkluderande och trygg arbetsplats – ledarens roll och ansvar
Hur kan vi tillsammans överbrygga sådana fördomar och grupperingar på arbetsplatsen som kan leda till förtroendegap och brister i tillit, och arbeta för ett positivt arbetsklimat över gränserna? Temat för höstens chefsdagar är: En inkluderande och trygg arbetsplats – ledarens roll och ansvar. Som chef har du möjlighet att påverka hur dina medarbetare upplever sin arbetsplats. Ta chansen – möt upp och diskutera dessa viktiga frågor med andra chefskollegor. Tillsammans kan vi hitta lösningar. Programmet löper traditionellt från lunch till lunch och vi håller till i Åbo. Anmälan via kurskatalogen.

 
 
 
 
 
 
Öppen universitetsutbildning

ÅA:s personal kan avgiftsfritt delta i öppen universitetsutbildning som anordnas av Centret för livslångt lärande (en avgift kan tillkomma vid kurser som ordnas av Öpus samarbetsparter). Anmälan till kurserna görs i anmälningsdatabasen. Skriv i meddelandefältet att du är personal.

 
 
 
 
 
 
Ny självstudiekurs för doktorander vid ÅA:
Responsible Research Practices (2 sp)

Passa på att lära dig grunderna i ansvarsfull forskningspraxis och lär dig allt du behöver för en framgångsrik resa som doktorand! Den nya kursen Responsible Research Practices (2 studiepoäng) är valbar för alla doktorander vid alla fakulteter och alla ämnen vid ÅA. Kursen är en självstudiekurs och består av självständigt onlinearbete. I modulerna ingår följande teman: publicering och open access, forskningsdatahantering, forskningsetik, dataskydd, spridning av forskningsresultat, informationskompetens, öppen utbildning och öppna lärresurser, och annan transparent forskningspraxis. Läs mer på intranätet och i studiehandboken.

 
 
Ny BPC-pool för öppnande av böcker

För att göra böcker open access kan BPC (Book Processing Charge) betalas. BPC-poolen kan täcka kostnader för öppnandet av ÅA-affilierade författares referentgranskade monografier. Möjligheten att öppna en bok bedöms från fall till fall enligt poolens kriterier. Kriterierna har piloterats av ÅAB 2020-2022. BPC-poolen finansieras av Gösta Branders forskningsfond, Stiftelsen för Åbo Akademi. Anvisningar för ansökan finns i Libguiden. Vid frågor kontakta openscience@abo.fi.

 
 
 
 
 
 
Forskarstipendier 2024

Månatliga forskarstipendier för år 2024 ledigförklaras ur ett antal fonder. Ansökningstiden utgår fredagen den 22 september 2023. För närmare information, ansökningskriterier samt elektronisk ansökningsblankett, vänligen se här.

 
 
 
 
 
 
Next issue

Next issue of Staff News will be published on September 29. Deadline September 25. If you would like to contribute to the newsletter please send a message to meddelanden@abo.fi and a link to the webpage where the information is published (in Swedish and English).

 
 
 
 
 
 
Survey on human rights in Turku

A presently ongoing survey on human rights in Turku aims to review the perceptions and experiences that the residents of Turku have regarding the fulfillment of their rights. The survey forms part of a pro gradu study by Mia Varho, a student in the Master’s degree programme in international law and human rights and a collaborator in the Human Rights Cities project, carried out at the Institute for Human Rights in 2021–2022. Responding is anonymous. Please contribute! The questionnaire is available in Finnish, Swedish, English and Arabic and can be found here.

 
 
Joint sustainability event in Turku – 19.9

The higher education institutions in Turku are organising a joint sustainability event on 19 September 2023. Students, researchers and staff from all universities are invited to participate and discuss and learn about sustainability in various ways. This is the first sustainability event of its kind organised jointly by the higher education institutions in Turku. The aim is to bring together local experts, to network, and increase collaboration as well as raise awareness and increase the visibility of the sustainability work done in higher education institutions. Time: 19 September 2023 at 13­ –17. Place: Arken, Åbo Akademi University, Tehtaankatu 2, Turku. Read more and sign up now!

 
 
DUTAR – Digitalisation of education for accessibility, attractiveness and relevance

In the DUTAR project, we develop solutions for teaching to improve teaching. In the project, which is a major strategic investment for Åbo Akademi University, we develop various digital solutions in close collaboration with the personnel who teaches. We are developing user-friendly models and studios for video and podcast recording, VR technology, etc. and we will also develop a functioning support model. You can find more information on the project's intranet page. If you want to be involved in the project, please contact dutar@abo.fi.

 
 
 
 
 
 
Study administration regarding courses in continuous learning

In order to enable courses in continuous learning to be offered to an extent of less than 5 ECTS and to guarantee that the courses are approved and that study achievements are registered in a uniform manner at Åbo Akademi University, the Vice Rector has decided on study administrative guidelines. For detailed information, see here.

 
 
Guidelines for distance participation in face to face courses

ViceRector has decided on guidelines for distance participation in face to face teaching (the same guidelines as last academic year are still valid): Based on specific reasons, it is possible to participate remotely in a course that, according to the course description, is given as face to face teaching on campus. Examples of justifications for allowing students to take part remotely are illness or other well-motivated reasons. Further information here.

 
 
 
 
 
 
PhD Workshop: Open Science-Risks and Possibilities in the Field of Minority Studies.

The workshop is open to Åbo Akademi University affiliated doctoral researchers whose projects encompass a minority perspective. It will have a dual focus on risks and possibilities with open science in the area of minority studies. Aspects that will be targeted during the workshop will be Data management and Democratization. Please see here for more information, a presentation of the speakers and to find the registration link. Deadline for registration is September 28th.

 
 
Lunch seminar in minority studies

Siberia as a “Cemetery of Nations”. Memoirs written by ethnical Minorities in Soviet Deportation. Speaker: Lovisa Andén, The Arctic University of Norway. Time and Place: September 27th 2023 at 12:00–13:00 in room Camera Obscura (E201), Arken, Åbo Akademi. Also on Zoom. Meeting ID: 646 9341 9378, passcode: lunchsemi. Welcome everyone!

 
 
 
 
Pausjumppa
 
Movement breaks with Anki!

Welcome again to a short break during the workday of approx. 15–20 minutes. Taking short breaks during the workday can reduce stress, improve mental health and maintain a healthy work-life balance.
Movement break Tuesdays kl. 13.55–14.10 
Movement break Fridays kl. 10.05–10.20

 
 
More on ÅAU-sports

Further information regarding sports activities around Åbo Akademi University, and the activities within ÅAU Sports (Vaasa) and Campus Sport (Turku) can be found on the intranet. A new academic year starts on 1.9 and as employee you are welcome to take part, for a small fee, in the exercise range.

 
 
 
 
News
 
How do I spread the news?

Has your research yielded interesting or surprising results? Does it address a current topic? Do you want to spread the word about something important that is happening within the organisation? Åbo Akademi University Communications has put together a guide to help you get your news out. Feel free to share it in your team, print it out and put it on your notice board!
Click here to open the guide (pdf), or read more on the intranet!

 
 
 
 
Personal2
 
Staff training

Information on staff training courses can be found in the course catalogue.
Please let us know by e-mailing personalutbildning@abo.fi, if you'd like us to arrange staff training on a specific topic.

 
 
 
Introduction for new employees 22.9

Welcome to participate in Introduction for new employees 22.9.2023 at 10.00–12.00. You can participate in Turku or via Zoom. More information and registration via the course catalogue. Please note that today is the last day for registration!

 
 
Information for doctoral students 3.10

All doctoral students are welcome to participate in the information session 3.10 at 10–12 to get current information regarding doctoral studies. A part of the introduction session will contain information aimed for employed doctoral students. You can participate in Turku or via Zoom. More information and registration via the course catalogue.

 
 
Writing a data management plan (DMP) step by step

Join us 4th October, 2023 at 10:00 for a one-hour introduction to the different parts of the data management plan, the tool DMPTuuli, and best practices in data management. The course is for researchers and doctoral students in all fields of research. For more information, see the staff training course catalogue or contact researchdata@abo.fi. Please also use this guide when writing your DMP, including additional guidance on managing your research data.

 
hei
 
 
HEI Teacher Day – pedagogical seminar on 5 October

The universities in Turku are organizing a pedagogical seminar on World Teacher Day on 5 October at 8.15–12.15. The seminar is open and free of charge for all staff at higher education institutions in Turku. There are sessions in Finnish, English and Swedish. Programme in English: Intercultural thesis supervision and  Challenges and opportunities of virtual teamwork. Further information here.

 
 
Information on salary setting

HR director Mika Wulff holds two information sessions on salary setting: for managers 6.10 at 13–14 and for teaching staff 27.10 at 13–14. The sessions are held via Zoom. Please register via the course catalogue.

 
 
Online Survival skills for doctoral students at ÅAU

 – Develop your personal leadership and plan for a sustainable career

The purpose of this course is to offer you tools and time for reflection that will help you improve your personal leadership and progress with your PhD studies. We will focus on topics such as motivation, structuring your work, time-management, and creating sustainable habits. We will also discuss career planning and what you need to find your work and career meaningful. The course starts 17.10 at 9.30 via Zoom. More information and registration via the course catalogue.

 
 
Lunchseminar: Personal information security 2.11

During the lunch seminar, you will hear about the latest security threats regarding data and information security, but you will also have the opportunity to ask questions. More information and registration via the course catalogue.

 
 
Finding Joy and Productivity in Academic Writing 6.11 and 8.11

As a joint effort of four universities (Åbo Akademi University, Universities of Eastern Finland, Turku, and Tampere University) we are offering two lectures in this autumn. 6.11.2023 at 13–16 the target group is PhD candidates and Postdoc researchers. The focus in this lecture is on self-management and making progress with writing. 8.11.2023 at 13–16 the target group is Professors and Supervisors of Academic Theses. The focus here is also on self-management and making progress with writing, but you will also hear about ideas that will enable you to support your supervisees in taking steps towards building a sustainable writing habit and get over procrastination. More information and registration via the course catalogue.

 
 
 
 
 
 
The Open University at ÅAU

It is free for ÅAU staff members to take part in courses provided by the Open University at ÅAU, (an additional fee might be charged for courses arranged by the Open University's partners). Registration through the online application form. NB! write ”staff” in the comment field.

 
 
 
 
 
 
New self-study course for doctoral researchers at ÅAU:
Responsible Research Practices (2 credits)

Take the chance to learn the basics of responsible research practices – all you need for a successful PhD journey! The new course Responsible Research Practices (2 credits) is optional for all doctoral researchers at all faculties and all subjects at ÅAU. The course is a self-study course and consists of independent online work. The modules include the following themes: publishing and open access, research data management, research ethics, data protection, efficient dissemination of research results, information literacy, open education and open educational resources, and other transparent research practices. Read more about the course on the intranet and in the study handbook.

 
 
New BPC pool for opening books

To make books open access, BPC (Book Processing Charge) can be paid. The BPC pool may cover costs for the opening of ÅAU affiliated authors’ peer-reviewed monographs. The possibility to open a book is assessed on a case-by-case basis according to the pool's criteria. The criteria have been piloted by ÅAU library in 2020-2022. The BPC pool is funded by Gösta Branders research fund, the Åbo Akademi University Foundation. Information on the application process available in the Libguide. In case of questions, please contact openscience@abo.fi.

 
 
 
 
 
 

Monthly research grants for year 2024 are announced from specific scholarship funds.
Deadline for application is on Friday, September 22, 2023. For further information, application criteria and online application form, please see here.

 
 
 
 
You have received this email because you have subscribed to Åbo Akademi Personalnytt | Staff News as .
© 2025 Åbo Akademi Personalnytt | Staff News, All rights reserved
 

Aviseringar

Warning: the link has been inserted but may have errors. Please test it.