Om du har problem med att läsa nyhetsbrevet klicka här webbversion
|
 |
| | | |
Nästa Personalnytt utkommer den 18 september, deadline är den 14 september. Skicka färdigt material (en kort presentation på några meningar och, vid behov, en färdig länk till ett utförligare material på nätet) på svenska och engelska till meddelanden@abo.fi. | |
| | | |
Den 3 november 2020 väljer Åbo Akademi styrelse för perioden 1.1.2021–31.12.2022. Vallängden med röstberättigade och valbara kommer att läggas fram för granskning under tiden 22.9–2.10.2020. Läs valkungörelsen och bekanta dig med valtidtabellen här.
|
|
|
|
| |
Forskningsdatabasen Pure lanseras 20.10
|
|
|
|
| |
Åbo Akademis nya forskningsdatabas heter AboCRIS
På våren utlyste forskningsservice en namntävling för Åbo Akademis nya forskningsdatabas som kommer att ersätta Artur i oktober. Yrsa Neumans förslag, AboCRIS, vann tävlingen. Namnet är neutralt och man vet instinktivt vad det syftar på eftersom flera andra universitet har gått in för samma linje. Forskningsservice gratulerar vinnaren! Yrsa får en Åbo Akademi fritidsväska. Dessutom bygger forskningsservice upp hennes profil i AboCRIS. Läs mera om AboCRIS på intranätet.
|
|
|
| | | |
Information om coronaviruset
Som tidigare så uppdateras vår informationssida på Åbo Akademis externa webbplats regelbundet med de senaste anvisningarna om coronaviruset och hur det påverkar verksamheten. En sammanfattning och länkar till mera detaljerad och praktisk information samlas fortsättningsvis på intranätet.
|
|
|
|
| |
Medan campus är stängt föreslår vi Åbo Akademis Yammer som social kanal för att träffa kolleger från universitetet. Där finns många aktiva grupper med allt från tips och information till diskussion och beröm, och är med andra ord ett bra ställe för gemenskap kolleger emellan. |
|
|
|
| |
Utskriftsmöjligheter för personal och studenter
Åbo Akademi kommer att erbjuda utskriftsmöjligheter för personal och studenter. En skrivare ställs till förfogande i Åbo och en i Vasa enligt följande: I Åbo, Gadolinias aula, fr.o.m. 1.6 må–fr. kl. 12–15 I Vasa, Academill B1 aulan, ingång från Strandgatan, fr.o.m. 3.6 må–fr. kl. 12–15. Själva utskriften skrivs ut på distans, t.ex. från din hemdator, hålls i kö och löses ut/skrivs ut när du är på plats vid skrivaren. Här är en Guide för utskrift på Åbo Akademis skrivare från egen dator. Fastighetsservice koordinerar besöken vid skrivarna, vid ytterdörren finns det ett telefonnummer att ringa till för att bli insläppt.
|
|
|
| | | |
Stress? Ångest? Motivationsproblem?
Det är möjligt att få hjälp till exempel via våra digitala tjänster. På MindChat kan du diskutera med en psykolog och kartlägga din situation och vilket stöd du behöver. Samtalen är konfidentiella och anonyma och sker utan tidsbokning. MindChat är öppen måndag och fredag kl 9–11, tisdag – torsdag kl 14–16, från och med den 31 augusti 2020. Tjänsten erbjuds av Shortum Oy. Psykologerna som svarar på chatten har en specifik utbildning för korttidsterapeutiskt arbetssätt. Mera information och länk till MindChat finns här.
|
|
|
| | | |
Fr.o.m. 1.8.2020 sker anmälan till personalutbildning via OSSI
Personec F OSS eller OSSI som vi allmänt talar om, har tagits i bruk våren 2020 för utvecklingssamtalen. Från augusti 2020 tas OSS i bruk även för personalutbildningen. Länken ”anmälan” i kurskatalogen och i kursbeskrivningen för dig direkt till OSS (till en början via en infosida på intran). På infosidan finns en kort sammanfattning av de viktigaste funktionerna i OSS samt länken för anmälan till personalutbildning. OSS finns också under ”Mina verktyg”. Du kan läsa mera om OSS på intran. |
|
|
| |
Höstens personalutbildningar
|
|
|
|
|
| | | |
Lunchseminarier som riktar sig till hela personalen
Outlook – tips för en effektiv användning 17.9.2020 Under lunchseminariet görs en genomgång av bl.a. kalenderfunktionen, mötesbokning, hur man gör en to-do-list och kopplingen till Zoom. Efter lunchseminariet känner deltagarna till och kan använda olika funktioner i Outlook. Praktisk datasäkerhet 1.10.2020 Under lunchseminariet behandlas aktuella säkerhetshot samt skyddsmekanismer och -metoder. Efter lunchseminariet ska deltagarna känna sig tryggare och mera bevandrade angående risker och hot samt hur de kan minskas och bemötas i vardagen, både hemma och i arbetet. Du kan läsa mera om lunchseminarierna i kursbeskrivningarna på intran. Språkcentrets språkkurser för ÅA-personalen Öppna universitet erbjuder i samarbete med Språkcentret en möjlighet för anställda vid ÅA att på kvotplats avlägga språkkurser. Det finns 10 kvotplatser/termin reserverade för anställda. I en och samma kurs kan en från personalen delta. Alla kvotplatser bekostas av personalutbildningen och deltagarna antas i anmälningsordning. Mera information finns på intran. |
|
|
| | | |
Öppen universitetsutbildning
ÅA:s personal kan avgiftsfritt delta i öppen universitetsutbildning som anordnas av Centret för livslångt lärande i Åbo eller Vasa. Anmälan till kurserna görs här. (Skriv i meddelandefältet att du är personal).
|
|
|
| | | |
Nordic Master-webinar torsdagen den 10.9.2020 kl. 13.00–15.00
Välkommen att delta i webinariet om Nordic Master-programmet och ansökningsomgången 2020. I denna ansökningsomgång godkänns också bilaterala masterprogram. Denna ansökningsomgång kommer att vara den sista för tillfället. Webinariets språk är engelska men frågor kan ställas även på svenska/skandinaviska.
Program: 13.00–14.30 Presentation of the Nordic Master: Background, Goals and Criteria 14.30–15.00 Presentation of the application form
Förhandsanmälan senast den 9.9.2020 via denna länk. Vi skickar möteslänk till anmälda. Programmets utlysning, handbok och mer information om programmet hittas här.
|
|
|
| |
Doktorsavhandlingarnas nya utseende
Den 1.8.2020 har ett nytt grafiskt utseende tagits i bruk för Åbo Akademis doktorsavhandlingar. Den nya layouten följer den nuvarande grafiska profilen. Allmän information om doktorsavhandlingarna finns på intranätet.
De nya dokumentmallarna hittas här.
|
|
|
|
|
| | | |
Vetenskaplig forskning och dataskydd: dataombudsmannens guide nu på svenska
Dataombudsmannens i Finland guide om vetenskaplig forskning och dataskydd finns nu på svenska. Guiden är nödvändig information för forskare som hanterar (samlar, analyserar, på annat sätt behandlar) information som kan identifiera enskilda personer. |
|
|
|
| |
Finansiering för open access-kostnader finns! APC-pool 2020–2022
Har du en artikel i röret, som kunde publiceras i en full open access-tidskrift, men saknar finansiering för avgiften? ÅA har en pool för open access-kostnader 2020–2022. Målet är att ge ÅA-anknutna forskare lika möjlighet till open access-publicering (utöver parallellpubliceringsmöjligheten) och stimulera publicering i guld/full open access-kanaler – av såväl referentgranskade artiklar som bokkapitel och böcker. Snabb ansökan, svar inom en vecka. En publikation per år per författare (corresponding author) kan få stöd. Läs mera här. Du har som ÅA-anknuten forskare också rätt att få publicera open access gratis i flera tusen tidskrifter tack vare våra ”read and publish”-prenumerationer och andra institutionella avtal via biblioteket. Se här vilka krediter, vouchrar och rabatter det finns och hur man använder dem. |
|
|
|
| |
Månatliga doktorandstipendier för år 2021 ledigförklaras ur följande fonder:
• H. W. Donners fond • Julius Polins förfäders minnesfond • Dagmar och Ferdinand Jacobssons fond • Fabian Klingendahls fond • Runar Erikssons fond
Ansökan öppnar fredagen 28.8.2020, och ansökningstiden utgår måndagen den 21 september 2020. För närmare information, ansökningskriterier samt elektronisk ansökningsblankett, vänligen se här. |
|
|
| | | |
Extra ansökningsomgång för strategiska partnerskapsprojekt inom Erasmus + KA2
Europeiska kommissionen har öppnat en extra ansökningsomgång för strategiska partnerskapsprojekt som en del av åtgärderna för att stödja återhämtningen från coronakrisen. Ansökningstiden går ut 29.10.2020. Med denna extra ansökningsomgång för strategiska partnerskap finansieras projekt som riktar sig till någondera av följande tyngdpunkter: • Innovativa verksamhetssätt under digiåldern • Utveckling av kunnande och främjande av delaktighet med hjälp av kreativitet och konst OBS! projekt som syftar till att utveckla högre utbildning kan endast välja tyngdpunkten innovativa verksamhetssätt under digiåldern. Högskolor kan dock delta i projekt inom andra sektorer också med fokus på den andra tyngdpunkten. Det ordnas ett infotillfälle för högskolor på tisdag den 15 september 2020 kl 14.00–15.30. Webinariet ordnas på engelska. Du kan delta i mötet via Teams. Läs mer om ansökningsomgången här. Information om ansökningsomgången hittas i Erasmus+ -programmets ansökningsguide (från s. 115 framåt). | |
|
| | | |
Erasmus+ lärar- och personalutbyte 2020–21
Meddela planerade mobilitetsperioder till Harriet Klåvus (hklavus@abo.fi) på Internationella ärenden senast inom oktober månad. Mera information finns här.
|
|
|
| | | |
Bibliotekets öppethållning och beställning av material
Bibliotekets servicepunkter, Arken, ASA, Axelia och Boktornet, håller öppet till kl. 16 måndag–fredag. Endast en del av läsplatserna i läsesalarna är i bruk och grupprummen är tillsvidare stängda. Se aktuell information om bibliotekets öppettider på bibliotekets webbplats. Du som är forskare eller anställd vid Åbo Akademi kan beställa material från Boktornet och Donnerska institutets bibliotek till ditt arbetsrum på campus (Åbo). Detta gäller material som ges som hemlån. Se närmare instruktioner här.
|
|
|
|
| |
Nytt avtal med Taylor & Francis
ÅA-forskare kan nu publicera open access helt gratis i över 2000 av förlagets hybridtidskrifter. Läs mera här.
|
|
|
|
| |
ÅA-forskare kan nu publicera open access helt gratis i förlagets hybridtidskrifter och få rabatt vid publicering i deras helt öppna tidskrifter. Se mera här. |
|
|
|
| |
Möjligheten till gratis open access-publicering i årets IEEE-tidskrifter är tyvärr slut, men i bibliotekets open access Libguide hittar du många andra erbjudanden.
|
|
|
| |
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller dig ajour med vad som händer på Sibeliusmuseum, Museet Ett Hem och Casa Haartman!
Prenumerera kan du göra här. |
|
|
|
|
| | | |
Musik för var och en i Sibeliusmuseum denna höst
Den första onsdagen i september kör höstens Sibbe Live!-konsertserie igång efter en lång paus. Sammanlagt 15 konserter som innehåller upplevelser framför allt åt vänner av gitarr- och cellomusik: på fyra konserter spelar gitarrister med varierande program från flamenco till klassisk musik, medan cellister uppträder i olika sammansättningar under hösten. Vi har inte glömt mångsidigheten denna höst heller utan t.ex. jazz, inhemsk nutidsmusik, renässansmusik med en twist, en konsert med dikter och musik samt en kväll med kantele och harpa ingår i konsertserien. För mera information och biljetter, se här.
|
|
|
| | | |
The next issue of Staff News will be published on September 18, deadline September 14. If you would like to contribute to the newsletter please send a message to meddelanden@abo.fi and a link to the webpage where the information is published (in Swedish and English). | |
| | | |
Elections of members of the Åbo Akademi University Board for the period 1.1.2021–31.12.2022 will take place on 3 November 2020. The preliminary register of electors will be put forward for scrutiny 22.9–2.10.2020. The announcement (in Swedish) and the timetable for the elections can be read here. |
|
|
|
| |
Roll-out of the research database Pure on 20 October
|
|
|
|
| |
AboCRIS – The new research data base of Åbo Akademi University
Last spring, Research Services organised a naming contest for Pure, the system that will replace Artur in October. Yrsa Neuman won the contest with AboCRIS. The name is neutral and reflects the function of the system. Similar naming convention is also used in many other Finnish universities which put the system in a national context. Congratulations to the winner! Yrsa will get an ÅAU Leisure bag as a prize. Research services will also refine her profile in AboCRIS. Read more about AboCRIS on the Intranet.
|
|
|
| | | |
Coronavirus advisory information
As earlier announced we are maintaining an informational page on ÅAU's external website with the latest guidelines concerning the coronavirus and how it affects operations at Åbo Akademi University. An overview with links to more detailed and practical information is still maintained on the intranet. |
|
|
|
| |
Meet your colleagues in Yammer
We suggest that you use Åbo Akademi University's Yammer as a way to socialize with colleagues from around the university now that campus is closed. There are many active groups in Yammer containing everything from advice and information, to discussion and praise, and it is thus a good place for social interaction with colleagues. |
|
|
|
| |
Remote printing for staff and students
Åbo Akademi University will offer staff and students the possibility of printing. A printer in Turku and Vaasa each will be made available as follows. In Turku, Gadolinia hall, from June 1st, Monday to Friday, 12 –15. In Vaasa, B1 hall, entrance from Strandgatan, from June 3rd, Monday to Friday, 12 –15. The printing itself will be done remotely, for example from your home computer, and then your print job will be queued and can be released on site at the printer. Please refer to this guide on how to use Åbo Akademi University's printers at your own computer. Facilities Management will be coordinating the visits to the printers; at the front door you will find a telephone number to call in order to be admitted. |
|
|
| | | |
Stress? Anxiety? Motivational problems?
It is possible to get help, for example, through our digital services. At MindChat you can discuss your situation and figure out your need of support together with a psychologist, without having to preschedule an appointment. The chats are confidential and anonymous. MindChat is open Monday and Friday 9–11, Tuesday – Thursday at 14–16, from 31 August 2020. The service is offered by Shortum Oy. The psychologists who respond to the chat have a specific training for short-term therapeutic working methods. More information and the link to MindChat can be found here.
|
|
|
|
| |
UNIFI seminar for sustainability and responsibility
Sustainable development is the theme for a virtual seminar on 25th Sept. 2020. The seminar is aimed at university students, lecturers, researchers and other staff and arranged by the co-operational organisation for Finnish universities, UNIFI, and the University of Turku. UNIFI wants to tighten the co-operation between universities in Finland when it comes to sustainability matters. The seminar will, among other things, discuss sustainability in education and learning, and the universities carbon footprints. The programme includes key note speakers, as well as discussions in smaller groups. Most of the programme is in Finnish, but one working group is in English, one in Swedish. Click here to read the seminar program. The seminar is free of charge. Please note that the last day of registration is today September 4, 2020. You can register here. More information on UNIFI’s webpage (in Finnish).
|
|
|
| | | |
Registration for staff training via OSS from 1.8.2020
Personec F OSS or OSSI as it´s called has been used for the development discussions since Spring 2020. From August 2020 it will also be used for staff training. The registration link in the course catalogue and in the course description will take you directly to OSS, at the beginning via an information page on our intranet where you will find a brief summary of the most important functions in OSS. On this page you will also find the registration link for staff training. OSS can also be found under “My Tools”. You can read more about OSS on our intranet. |
|
|
| | | |
Online Swedish for beginners for international staff members, start 24 September 2020
The aim of the course is to introduce the participants to the very basics of the Swedish language in order to be able to use the language in simply everyday situations. No previous knowledge of Swedish is required. Read the course description on our intranet for more information. |
|
|
|
| |
Language courses for ÅAU staff members
Members of staff can participate free of charge in language courses offered by the Language Centre at Åbo Akademi University. Certain conditions apply for registration: the number of seats per term is limited to 10 and only one staff member can register per course. The seats offered for staff are financed by the staff training unit and the participants are accepted in the order of registration. You can read more on our intranet.
|
|
|
| | | |
The Open University at ÅAU
If you wish to take part in courses provided by the Open University at ÅAU, it is free for staff members. Please register here. (NB! write ”staff” in the comment field).
|
|
|
| | | |
Nordic Master Webinar Thursday 10 September 2020 13:00-15:00
You are warmly welcome to the webinar about the Nordic Master programme and application round year 2020. This year also bilateral master programmes are accepted. This will be the last call for proposals for now. The webinar will be held in English.
Programme: 13:00–14:30 Presentation of the Nordic Master: Background, Goals and Criteria 14:30–15:00 Presentation of the application form
Please register your participation here by 9 September 2020. We will send the meeting link to the registered participants. Call for proposals, programme guide and more information can be found here.
|
|
|
| |
New look for ÅAU doctoral dissertations
As of August 1, 2020, there is a new look for the doctoral dissertations at Åbo Akademi University. The new layout follows the current graphic profile. General information about doctoral dissertations is found on the intranet.
The new document templates are found here. |
|
|
|
|
| | | |
Research and data protection: Finnish data protection ombudsman’s guide for researchers now also available in English
There is a fresh guide on research and data protection by the Data Protection Ombudsman in Finland, now also available in English. The guide contains necessary information for researchers conducting research in which information which might be used to identify persons is managed (collected, analysed, handled in any other way). |
|
|
|
| |
Funding for open access fees available! APC pool 2020–2022
Are you working on a paper which could be published in a gold open access journal, but lack funding to cover the fee? ÅAU has a pool for open access costs 2020–2022. The aim of the pool is to provide ÅAU-affiliated researchers with an equal opportunity to publish open access (as a complement to parallel publishing) and to stimulate gold/full open access publishing, for peer-reviewed work – articles as well as books and book chapters. Short online application form, decision within a week. Apply before submitting, one publication per (corresponding) author/year will be covered. Click this link to read more. As an ÅAU-affiliated scholar, you also have the right to publish open access for free (or at a discount) in thousands of journals, thanks to credits, vouchers and discounts made available through read-and-publish subscriptions and other agreements arranged by the library. Click here, to check out what you can get and how. |
|
|
|
| |
Doctoral research grants 2021
Monthly doctoral research grants 2021 are announced from the following scholarship funds:
• H. W. Donners fond • Julius Polins förfäders minnesfond • Dagmar och Ferdinand Jacobssons fond • Fabian Klingendahls fond • Runar Erikssons fond
Application will open on Friday, August 28, 2020. Deadline for application is on Monday, September 21, 2020. For further information, application criteria and online application form, please see here.
|
|
|
| | | |
Additional Erasmus+ application round for KA2 strategic partnerships
The European Commission has launched an additional application round for Erasmus+ strategic partnerships to respond to the educational challenges resulting from the COVID-19 pandemic. The deadline to apply is the 29 October 2020. Applications need to address one of these two priorities: 1) ‘partnerships for digital education readiness’ aim to enhance online, distance and blended learning – including supporting teachers and trainers, as well as safeguarding the inclusive nature of digital learning opportunities. 2) ‘partnerships for creativity’ aims to develop skills and competences that encourage creativity and boost quality, innovation and recognition of youth work.
NB. projects focusing on developing higher education can only be submitted under the first priority (partnerships for digital education readiness). However, higher education institutions can take part in partnerships in other sectors focusing also on the second priority. There will be an info event on the application round on Tuesday 15 September 2020 at 14.00–15.30 o’clock. The event will be held in English. You are welcome to join us through Teams. For more information please consult the Erasmus+ Programme Guide (p. 115 onwards). | |
|
|
| |
Erasmus+ teacher- and staff exchange 2020–21
Please inform Harriet Klåvus (hklavus@abo.fi) at the International Affairs before the end of October about planned mobility activities. For more information, please read here.
|
|
|
| | | |
The Library, opening hours and requesting items
The Libraries, Arken, ASA, Axelia and Book Tower, are open Monday-Friday until 4 PM. For more details about the opening hours, please visit the website. Researchers and staff at Åbo Akademi University can request items from the Book Tower and the Donner Library to be delivered to their campus offices. The service excludes any items only intended for in-house use at the library. Read more here. |
|
|
|
| |
New agreement with Taylor & Francis
ÅAU-researchers can now publish Open Access free of charge in more than 2000 hybrid journals. Click here to read more.
|
|
|
|
| |
ÅAU-researchers can now publish Open Access free of charge in their hybrid journals and get a discount when publishing in their Full OA journals. More information here. |
|
|
|
| |
ÅAU-affiliated researchers, listen up!
Publishing open access for free in this year’s IEEE-journals is over, but in the library’s open access Libguide you’ll find lots of other available discounts. |
|
|
| | | |
Live concerts for every one at the Sibelius Museum this autumn
The Sibbe Live!-concert series starts on the first Wednesday in September after a long break. The concerts, 15 in total, include experiences to especially friends of guitar- and cello music. During four concerts guitarists play music with a variety from flamenco to classical, while cellists preform in a variety of compositions during the autumn. The concert series this autumn is versatile: jazz, domestic contemporary music, renaissance music with a twist, a concert with poetry and music as well as a night with kanteles and harp. For more information and tickets, click this link.
|
|
|
|