Om du har problem med att läsa nyhetsbrevet klicka här webbversion
   
Augusti 2023 | Nr 11
 
Personalnytt-18
Skipbar
 
 
Tidtabell

Nästa nummer av Personalnytt utkommer den 15 september 2023. Deadline är den 11 september. Skicka färdigt material (en kort presentation på några meningar och, vid behov, en färdig länk till ett utförligare material på nätet) på svenska och engelska till meddelanden@abo.fi.

 
 
 
 
 
 
Studio Campus med rektors översikt – 8.9.2023

Rektor Mikael Lindfelt bjuder in alla vid ÅA till läsårets första Studio Campus, fredagen den 8 september kl. 10.00. Bland annat tar rektor upp några punkter från sitt inskriptionstal och berättar vad som just nu diskuteras inom ledningsrådet, hur strategigranskningen framskrider och vilka som är Åbo Akademis målsättningar inför den närmaste framtiden.

 
 
Morgonkaffe: Återfå ditt fokus och välmående

Under hösten ordnas fyra morgonkaffe-tillfällen under temat Återfå ditt fokus och välmående. Tillfällena äger rum sista fredagen varje månad (förutom i december då det är den 15.12) kl. 9.00–9.45 och består av en 30 minuters föreläsning varefter 15 minuter reserverats för diskussion. Tillfällena hålls via Zoom av företagspsykolog Victoria Grönlund samt företagsfysioterapeut Ida Engblom från Mehiläinen. Första morgonkaffet infaller fredagen den 29.9 under rubriken Vad är bra att veta om ADT/ADHD i dagens arbetsvärld?. Övriga tillfällen27 oktoberÅterfå ditt fokus och välmående med hjälp av kognitiv ergonomi (företagspsykolog). 24 november, Återfå ditt fokus och välmående via avslappning, del 1 (företagsfysioterapeut). 15 december, Återfå ditt fokus och välmående via avslappning, del 2 (företagspsykolog).

 
 
Åbohögskolornas gemensamma hållbarhetsevenemang – 19.9

Högskolorna i Åbo ordnar ett gemensamt hållbarhetsevenemang den 19 september 2023. Studerande, forskare och personal från alla universitet är inbjudna att delta och diskutera och lära sig om hållbarhet på olika sätt. Detta är det första hållbarhetsevenemanget i sitt slag som anordnas gemensamt av högskolorna i Åbo. Syftet är att sammanföra lokala experter, nätverka och öka samarbetet samt att öka medvetenheten och synligheten för det hållbarhetsarbete som utförs vid högskolorna. Tid: 19 September 2023 kl. 13­–17. Plats: Arken, Åbo Akademi, Fabriksgatan 2, Åbo
Läs mer och registrera dig nu!

 
 
Alumnträff i Helsingfors: Tema demokrati

Torsdag 5.10.2023 bjuder Åbo Akademi in alumner, personal och studerande till alumnträff på Bio Rex i Helsingfors. Under rubriken Finns det något bättre än demokrati? får vi höra såväl alumner som forskare – alla experter med anknytning till Åbo Akademi – diskutera ett både högaktuellt och samhällsrelevant tema. Vi bjuder också på mingel med lätt servering och en möjlighet att bekanta sig med den pågående utställningen på Amos Rex. Anmälningar senast 20.9.2023. Läs mera om alumnträffen och anmäl dig här

 
 
 
 
e_sdg_logo_without_un_emblem_horizontal_web-png
 
Hållbarhet i undervisningen – inkluderande workshoppar

Arbetsgruppen för hållbarhetsundervisning ska göra ett förslag till hur ÅA ska gå vidare med arbetet med hållbarhet i undervisningen. För att få underlag för detta ordnas workshoppar 18.9, 13.10 och 17.11, alla hålls kl. 13.00–15 i Åbo. I september introduceras ämnet, deltagarna delas in i tematiska grupper och får ta del av sin uppgift. Mellan den första och andra träffen samlar deltagarna in information. I oktober presenterar grupperna vad de har kommit fram till och i november presenteras en sammanställning av gruppernas arbete. Närmare information och anmälan till workshopparna hittas här

 
 
Mentimeterlicens nu tillgänglig för alla + webinar 6.9

Mentimeter är ett online-verktyg med vilket du kan skapa interaktiva och engagerande omröstningar på bara några minuter. Åbo Akademi har nu en inom ett pilotprojekt anskaffat en campuslicens som är i kraft till slutet av februari 2024. Licensen kan användas av både studerande och personal vid ÅA. Se noggrannare info här.

 
 
Tipsa dina studerande om att bli some-ambassadör!

Åbo Akademis instagramsida är en viktig kanal i marknadsföringssyfte. Kanalens innehåll planeras och produceras av en-två studerande per fakultet i samråd med Åbo Akademis marknadsföringsteam. Senast den 6.9 är det dags för studerande att ansöka om en plats som some-ambassadör, och vi önskar gärna att ni i personalen uppmuntrar studerande ni tror att kunde representera era utbildningar att ansöka om en plats. Mer information hittas här. 

 
 
 
 
 
 
Studieadministrationen gällande kurser i kontinuerligt lärande

För att möjliggöra att kurser i kontinuerligt lärande kan erbjudas till en omfattning som är mindre än 5 sp och för att garantera att kurserna godkänns och att studieprestationerna registreras på ett enhetligt sätt vid Åbo Akademi har prorektor beslutat om studieadministrativa regler. För närmare information, se här.

 
 
Riktlinjer gällande möjligheten till distansdeltagande i närstudiekurser

Samma riktlinjer som gällde redan förra läsåret är fortfarande i kraft. Dvs. med hänsyn till särskilda skäl är det möjligt för studenter att delta på distans på en kurs som enligt kursbeskrivningen ges som närundervisning. Exempel på motiveringar för att ge distansmöjlighet är sjukdom eller annan välmotiverad orsak. Närmare information om prorektors riktlinjer och svar på ofta frågade frågor här.

 
 
Kandidatarbete i par

Riktlinjerna för kandidatarbeten i par har uppdaterats på basis av erfarenheter under föregående läsår. Det är främst fråga om förtydliganden, bl.a. gällande mognadsprovet som språkgranskas – notera och följ de anvisningar som hittas i intra. Informationen för handledarna hittas här. Det finns nu även en intrasida med studentinformation om kandidatarbete i par.

 
 
Digital arkivering av kandidatarbeten

Kandidatarbetena kan nu arkiveras digitalt. Handledaren laddar upp skribenternas arbeten i PowerApps Kandidatarbete. Kandidatarbetena arkiveras i tio år, varefter de stryks. Arbetena är inte tillgängliga på webben eller via bibliotekets databas, men den som vill bekanta sig med ett godkänt kandidatarbeten får tillgång till det genom att kontakta Åbo Akademis bibliotek. Närmare info och inloggning här

 
 
 
 
 
 
Lunchseminarium i minoritetsforskning

Siberia as a “Cemetery of Nations”. Memoirs written by ethnical Minorities in Soviet Deportation. Talare: Lovisa Andén, The Arctic University of Norway. Tid och Plats: 27.9.2023 kl. 12:00–13:00 i rummet Camera Obscura (E201), Arken, Åbo Akademi. Zoom. Mötes ID: 646 9341 9378, lösenord: lunchsemi. Välkommen!

 
 
 
 
Pausjumppa
 
Paus-jumppa med Anki

Välkommen med på en liten break under arbetsdagen på ca 15 minuter, med början den 12.9.2023. Alla är varmt välkomna med och övningarna utför du utifrån vad den egna kroppen klarar av. Paus-jumppan hålls på svenska. Pausjumppa tisdag kl. 13:55–14:10 (även IRL i bildkonstsalen i Academill D701, förutom 12.9.23 och 26.3.24 då vi är i gymnastiksalen D609) Pausjumppa fredag kl. 10.05–10.20. OBS! Ingen pausjumppa under höstlovet (v.42) och sportlovsveckan i Österbotten (v. 9). Juluppehåll från 20.12.23–7.1.24.

 
 
Break Pro

Det har skett en uppdatering av appen Break Pro så för att få det att fungera behöver du ladda ner den på nytt. Instruktioner samt länkarna till uppdateringen för Windows och Apple hittar du här. Break Pro är en applikation med paus-jumppa övningar som alla med ÅA-användarnamn kan ta del av, både personal och studerande. Övningarna är enkla att göra och du kan "plocka ihop" egna favoriter. Varje program tar ca 3 min. Ni som fungerar som egenlärare, sprid gärna informationen även till era studerande. Använd gärna Break Pro också under föreläsningar. 

 
 
Annan ÅU-motionsverksamhet

Mera samlad information om det mesta som rör motionsverksamhet vid ÅA, och verksamheten inom ÅAU Sports (Vasa) och Campus Sport (Åbo) hittas på intranätet. Ett nytt verksamhetsår drar igång den 1.9 och som personal är du även välkommen att ta del av motionsutbudet.

 
 
 
 
news-2
 
Hur får jag ut en nyhet?

Har din forskning gett intressanta eller överraskande resultat? Behandlar den ett aktuellt tema? Vill du få ut budskapet om någonting viktigt som händer i organisationen?
Åbo Akademis kommunikatörer har satt ihop en lathund till stöd för hur du får ut en nyhet. Dela den gärna med din enhet och skriv ut den och sätt upp den på din anslagstavla!

Klicka här för att öppna lathunden (pdf) eller läs mera på intranätet!

 
 
 
 
Personal2
 
Personalutbildning

Information om aktuella personalutbildningar finns
i kurskatalogen
Önskemål om personalutbildning får gärna skickas till personalutbildning@abo.fi  


 
 
 
Mot stjärnorna – en utbildningsdag för alla medarbetare inom serviceverksamheten, 27.9

Hur kan ÅA nå sina egna trädtoppar genom att vi inom serviceverksamheten jobbar tillsammans mot ett gemensamt mål? Var står Åbo Akademi nu och vart är vi på väg? Hur stöder vi verksamheten på vägen mot målet? Hur jobbar vi koordinerat, proffsigt och framtidsorienterat? Medarbetarna inom serviceverksamheten (universitetsservice, ekonomiservice och ledningskansliet) har sin årliga träff (tidigare Uniservicedagen) för att tillsammans diskutera de här viktiga frågorna. Vi kommer att jobba med aktuella frågor, som är viktiga för allas delaktighet i utvecklingsverksamheten. Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
Planerar du personalutbildning?

Personalutbildningsteamet hjälper gärna till. Då du planerar personalutbildning, ta gärna kontakt via personalutbildning@abo.fi för att bl.a. diskutera kring datum, kursanmälan, marknadsföring och information, kostnader för arvoden och servering, tekniskt genomförande, diverse praktiskt, betalning av arvoden, räkningar och reseersättning samt rapportering. Mera information hittar du på intranätet.

 
 
Webbinarier i Moodle

Moodle-webbinarierna fortsätter, hålls på lunchtid. Ingen förhandsanmälan, men närmare info och inloggning hittas via kurskatalogen. Följande Moodle-webbinarier ordnas v. 36–37: Dela in studenterna i grupper​​​ 4.9, Ge vitsord och feedback på aktiviteterna inlämningsuppgift och forum 5.9Vitsordsfunktionen för att dokumentera delprestationer, ge vitsord och feedback 12.9 och Hemtent och självrättande test för övningar 14.9.

 
 
Introduktion för nyanställda 22.9

Välkommen att delta i Introduktion för nyanställda 22.9 kl. 9.00–11. Du kan delta i tillfället i Åbo, Vasa eller via Zoom. Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
"Chefens roller och ansvar" – introduktion för nya ledare 25.9

Utbildningen "Chefens roller och ansvar" – introduktion för nya ledare 25.9 kl. 12.30–15.30 introducerar dig som ny ledare till arbetet och kan vara en repetition för mera erfarna ledare som vill friska upp sina kunskaper på området. Kursen hålls i Åbo. Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
Pedagogikstudior inom Digivision

Inom ramen för Digivision ordnas webbinarier via Zoom kring pedagogiska teman (”Digipedagogiikan studiot”) hösten 2023. Webbinarierna är på finska, men textas till engelska efteråt. Webbinarierna ordnas enligt följande: Oppijalähtöisyys ja jatkuva oppija Digipedagogiikan laatukriteerien keskiössä 25.9 kl. 13–14, Digipedagogiikan laatukriteerit korkeakoulujen suunnittelun prosesseissa 30.10 kl. 14–15 och Digipedagogiikan laatukriteerit ja informaalit ja nonformaalit sisällöt 20.11 kl. 10–11. Närmare info och inloggningslänkar hittas på Digivisions webb.

 
 
Information för doktorander 3.10

Alla doktorander är välkomna att delta i informationstillfället 3.10 kl. 10–12 för att få aktuell information gällande doktorandstudier. En del av tillfället innehåller information till anställda doktorander. Du kan delta på plats i Åbo eller via Zoom. Tillfället hålls på engelska. Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
HEI Teacher Day – Åbohögskolornas pedagogiska seminarium 5.10

HEI Teacher Day ordnas i samarbete mellan Åbohögskolorna på världslärardagen 5.10 kl. 8–12.15. Det ordnas föreläsningar, presentationer och workshoppar för och av Åbohögskolornas lärare på finska, svenska och engelska. Dagen avslutas med en paneldebatt kring artificiell intelligens. Seminariet är gratis och öppet för personalen vid Åbohögskolorna. Närmare information hittas här.

 
 
Information om lönesättning

Personaldirektör Mika Wulff håller tre informationstillfällen om lönesättning: för chefer 6.10 kl. 13–14, för medarbetare inom serviceverksamheten 13.10 kl. 13–14 och för undervisande personal 27.10 kl. 13–14. Alla tillfällen hålls via Zoom. Anmälan sker via kurskatalogen.

 
 
Modulen Universitetsförvaltning för universitetsanställda

Modulen Universitetsförvaltning består av fyra kurser. Kurserna bidrar till att ge färdigheter för deltagarna att bilda sig en djupare kunskap om hur universitetsförvaltningen fungerar, hur den styrs, hur den organiseras och hur de finansiella systemen är uppbyggda. Kursen Universitetets ekonomiska system är en närstudiekurs, den startar 26.9. Kursen Universitetets förvaltning och Universitetet som organisation är självstudiekurser som kan avläggas fram till 31.7.2024. Kursen Förvaltningsrätt förverkligas som en nätkurs, anmälan till den öppnas senare. Mera information om kurserna och en länk till Öpus anmälningsblankett finns på intranätet.

 
 
Lunchseminarium: Personlig informationssäkerhet 26.10

Under lunchseminariet får du höra om de senaste skurkaktigheterna på data- och informationssäkerhetsfronten men du har också möjlighet att ställa frågor om data-och informationssäkerhet. Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
Visualisering av forskning 30.10

Under kursen lär du dig att skapa enkla infografer, diagram, lådor och pilar som gör att din forskning belyses på ett sådant sätt att den möter både dina egna krav och åhörarens. Kursen hålls 30.10 kl. 10–12.30 via Zoom. Mera information och anmälan via kurskatalogen.

 
 
 
 
 
 
Öppen universitetsutbildning

ÅA:s personal kan avgiftsfritt delta i öppen universitetsutbildning som anordnas av Centret för livslångt lärande (en avgift kan tillkomma vid kurser som ordnas av Öpus samarbetsparter). Anmälan till kurserna görs i anmälningsdatabasen. Skriv i meddelandefältet att du är personal.

 
 
 
 
 
 
Ny självstudiekurs för doktorander vid ÅA:
Responsible Research Practices (2 sp)

Passa på att lära dig grunderna i ansvarsfull forskningspraxis och lär dig allt du behöver för en framgångsrik resa som doktorand! Den nya kursen Responsible Research Practices (2 studiepoäng) är valbar för alla doktorander vid alla fakulteter och alla ämnen vid ÅA. Kursen är en självstudiekurs och består av självständigt onlinearbete. I modulerna ingår följande teman: publicering och open access, forskningsdatahantering, forskningsetik, dataskydd, spridning av forskningsresultat, informationskompetens, öppen utbildning och öppna lärresurser, och annan transparent forskningspraxis. Läs mer på intranätet och i studiehandboken.

 
 
Finansiering för miniprojekt inom öppen vetenskap hösten 2023

Miniprojekt inom öppen vetenskap är småskaliga projekt där ÅA-forskare, doktorander och lärare tar initiativet till öppen vetenskap-aktiviteter. Syftet med miniprojekten är att förankra öppen vetenskap i forskningsmiljöerna vid ÅA. Har du en idé om hur du kan göra din forskningsmiljö mer öppen och transparent? Behöver du finansiering? Du kan ansöka om finansiering om max 1000 € för att genomföra ett miniprojekt som stöder öppen vetenskap inom ditt forskningsområde, hela ÅA, eller utanför ÅA. Ansökningsfrist: 6.9 (kl. 16). Notera att projektet måste slutföras under år 2023. Mer information, projektidéer och ansökningsblankett på intranätet.

 
 
Utlysning: CHARM-EU Open Science Recognition Award

CHARM-EU-alliansen har utlyst Open Science Recognition Award för att erkänna bidrag från individer som har visat ett starkt engagemang för öppen vetenskap. Alla forskare och lärare som bedriver forskning eller undervisning vid CHARM-EU:s medlemsuniversitet och som har arbetat med öppen vetenskap är välkomna att ansöka om utmärkelsen till och med den 15 september 2023. Vinnaren av årets CHARM-EU Open Science Recognition Award kommer att ha möjlighet att resa till ett av CHARM-EU:s partneruniversitet och samråda med lokala experter om strategier och praxis för att främja öppen vetenskap. Mer information på CHARM-EU:s webb.

 
 
 
 
 
 
Forskarstipendier 2024

Månatliga forskarstipendier för år 2024 ledigförklaras ur ett antal fonder. Ansökningstiden utgår fredagen den 22 september 2023. För närmare information, ansökningskriterier samt elektronisk ansökningsblankett, vänligen se här.

 
 
 
 
 
 
Next issue

Next issue of Staff News will be published on September 15. Deadline September 11. If you would like to contribute to the newsletter please send a message to meddelanden@abo.fi and a link to the webpage where the information is published (in Swedish and English).

 
 
 
 
 
 
Studio Campus with Rector's overview – 8.9.2023

Rector Mikael Lindfelt invites everyone at ÅAU to the first Studio Campus of the academic year, Friday 8 September at 10.00. Among other things, the Rector takes up some points from his inaugural speech and speaks about what is currently being discussed in the Executive Group, how the strategy review is progressing and what are Åbo Akademi University's goals for the near future.

 
 
Joint sustainability event in Turku – 19.9

The higher education institutions in Turku are organising a joint sustainability event on 19 September 2023. Students, researchers and staff from all universities are invited to participate and discuss and learn about sustainability in various ways. This is the first sustainability event of its kind organised jointly by the higher education institutions in Turku. The aim is to bring together local experts, to network, and increase collaboration as well as raise awareness and increase the visibility of the sustainability work done in higher education institutions. Time: 19 September 2023 at 13­ –17. Place: Arken, Åbo Akademi University, Tehtaankatu 2, Turku. Read more and sign up now!

 
 
 
 
 
 
Study administration regarding courses in continuous learning

In order to enable courses in continuous learning to be offered to an extent of less than 5 ECTS and to guarantee that the courses are approved and that study achievements are registered in a uniform manner at Åbo Akademi University, the Vice Rector has decided on study administrative guidelines. For detailed information, see here.

 
 
Guidelines for distance participation in face to face courses

ViceRector has decided on guidelines for distance participation in face to face teaching (the same guidelines as last academic year are still valid): Based on specific reasons, it is possible to participate remotely in a course that, according to the course description, is given as face to face teaching on campus. Examples of justifications for allowing students to take part remotely are illness or other well-motivated reasons. Further information here.

 
 
 
 
 
 
Mentimeter license available for everyone at ÅAU + webinar 6.9

Mentimeter is an online platform with which you can create interactive presentations for your lectures/meetings in just a few minutes. Within a pilot project, ÅAU has acquired a campus license for Mentimeter which is valid until February 2024. The license is available for both students and staff. Read more here.

 
 
Lunch seminar in minority studies

Siberia as a “Cemetery of Nations”. Memoirs written by ethnical Minorities in Soviet Deportation. Speaker: Lovisa Andén, The Arctic University of Norway. Time and Place: September 27th 2023 at 12:00–13:00 in room Camera Obscura (E201), Arken, Åbo Akademi. Also on Zoom. Meeting ID: 646 9341 9378, passcode: lunchsemi. Welcome everyone!

 
 
 
 
Pausjumppa
 
Movement breaks with Anki!

Welcome again to a short break during the workday of approx. 15–20 minutes. Taking short breaks during the workday can reduce stress, improve mental health and maintain a healthy work-life balance.
Movement break Tuesdays kl. 13.55–14.10 
Movement break Fridays kl. 10.05–10.20

 
 
Break Pro

There has been an update on the Break Pro application so to get it working you need to download it again. You can find instructions and links to the update here. Break Pro is an application with movementbreak exercises that everyone with an ÅAU username can take part of, both employees and students. The exercises are easy to do and you can "collect" your own favourites. Each program takes about 3 minutes. Those of you who work as teachers and supervisors, please spread the information to your students as well. Feel free to use Break Pro also during lectures.

 
 
More on ÅAU-sports

Further information regarding sports activities around Åbo Akademi University, and the activities within ÅAU Sports (Vaasa) and Campus Sport (Turku) can be found on the intranet. A new academic year starts on 1.9 and as employee you are welcome to take part, for a small fee, in the exercise range.

 
 
 
 
News
 
How do I spread the news?

Has your research yielded interesting or surprising results? Does it address a current topic? Do you want to spread the word about something important that is happening within the organisation? Åbo Akademi University Communications has put together a guide to help you get your news out. Feel free to share it in your team, print it out and put it on your notice board!
Click here to open the guide (pdf), or read more on the intranet!

 
 
 
 
Personal2
 
Staff training

Information on staff training courses can be found in the course catalogue.
Please let us know by e-mailing personalutbildning@abo.fi, if you'd like us to arrange staff training on a specific topic.

 
 
 
Introduction for new employees 22.9

Welcome to participate in Introduction for new employees 2.9.2023 at 10.00–12.00. You can participate in Turku or via Zoom. More information and registration via the course catalogue.

 
 
Information for doctoral students 3.10

All doctoral students are welcome to participate in the information session 3.10 at 10–12 to get current information regarding doctoral studies. A part of the introduction session will contain information aimed for employed doctoral students. You can participate in Turku or via Zoom. More information and registration via the course catalogue.

 
 
HEI Teacher Day – pedagogical seminar on 5 October

The universities in Turku are organizing a pedagogical seminar on World Teacher Day on 5 October at 8.15–12.15. The seminar is open and free of charge for all staff at higher education institutions in Turku. After the keynote there will be parallel sessions (in Finnish, English and Swedish). Please find further information here.

 
 
Information on salary setting

HR director Mika Wulff holds two information sessions on salary setting: for managers 6.10 at 13–14 and for teaching staff 27.10 at 13–14. The sessions are held via Zoom. Please register via the course catalogue.

 
 
Online Survival skills for doctoral students at Åbo Akademi University

 – Develop your personal leadership and plan for a sustainable career

The purpose of this course is to offer you tools and time for reflection that will help you improve your personal leadership and progress with your PhD studies. We will focus on topics such as motivation, structuring your work, time-management, and creating sustainable habits. We will also discuss career planning and what you need to find your work and career meaningful. The course starts 17.10 at 9.30 via Zoom. More information and registration via the course catalogue.

 
 
 
 
 
 
The Open University at ÅAU

It is free for ÅAU staff members to take part in courses provided by the Open University at ÅAU, (an additional fee might be charged for courses arranged by the Open University's partners). Registration through the online application form. NB! write ”staff” in the comment field.

 
 
 
 
 
 
New self-study course for doctoral researchers at ÅAU:
Responsible Research Practices (2 credits)

Take the chance to learn the basics of responsible research practices – all you need for a successful PhD journey! The new course Responsible Research Practices (2 credits) is optional for all doctoral researchers at all faculties and all subjects at ÅAU. The course is a self-study course and consists of independent online work. The modules include the following themes: publishing and open access, research data management, research ethics, data protection, efficient dissemination of research results, information literacy, open education and open educational resources, and other transparent research practices. Read more about the course on the intranet and in the study handbook.

 
 
Funding for open science mini projects autumn 2023

Open science mini projects are small-scale projects where ÅAU researchers, doctoral students and teachers take the initiative to open science activities. The aim of the mini projects is to establish open science in the research milieus at ÅAU.  Do you have an idea on how to make research more open and transparent in your field of research or subject? Do you need funding to make it happen? You may apply for up to 1000 € to cover costs for carrying out a mini project which supports open science in your research environment or all over ÅAU, and beyond. Deadline: 6.9 (16:00). Note that the project must be completed during 2023. More information, project ideas and application form available on the intranet.

 
 
Call for submissions: CHARM-EU Open Science Recognition Award

CHARM-EU has established the Open Science Recognition Award in order to recognize the contributions of individuals who have demonstrated a strong commitment to Open Science. Submissions are open to all teachers and researchers from the CHARM-EU partner universities until 15 September 2023. The winner of this year's CHARM-EU Open Science Recognition Award will have the opportunity to travel to one of the CHARM-EU partner universities and consult with local experts on strategies and practices for promoting Open Science. This visit will provide insights, fostering collaboration and knowledge exchange among the awardee and the local Open Science community. More information on the CHARM-EU website.

 
 
 
 
 
 

Monthly research grants for year 2024 are announced from specific scholarship funds.
Deadline for application is on Friday, September 22, 2023. For further information, application criteria and online application form, please see here.

 
 
 
 
You have received this email because you have subscribed to Åbo Akademi Personalnytt | Staff News as .
© 2025 Åbo Akademi Personalnytt | Staff News, All rights reserved
 

Aviseringar

Warning: the link has been inserted but may have errors. Please test it.