Om du har problem med att läsa nyhetsbrevet klicka här webbversion
|
 |
| | | |
Nästa Personalnytt utkommer den 4 september, deadline är den 31 augusti. Skicka färdigt material (en kort presentation på några meningar och, vid behov, en färdig länk till ett utförligare material på nätet) på svenska och engelska till meddelanden@abo.fi. | |
| | | |
Läsåret invigs 3.9 med inskription online
Åbo Akademi inviger i år läsåret med en inskription online. Inskriptionen äger rum den 3 september 2020 kl. 13.15 på www.abo.fi/inskription. På programmet står tal av rektor Moira von Wright och studentkårens ordförande Matias Martelin. Efter detta tillkännages årets mottagare av Elvings legat. Inskriptionen är öppen för allmänheten och ingen anmälan behövs. Välkommen med! |
|
|
|
| |
Det är igen dags att inleda terminen med den traditionella Street festivalen – den gemensamma festen för Åbo Akademis studerande och personal! Festivalen ordnas i år för sjätte gången, och i år sänds den online som livesändning från Logomo i Åbo. Du kan därmed njuta av festivalyran oberoende av var du befinner dig. Festivalen börjar kl. 18.30 och sänds via en länk som publiceras på Facebook, abo.fi och intra.abo.fi inom kort. Under kvällens gång får vi ta del av olika slags program, såsom intervjuer och diskussioner, livemusik av Bubbeli & The Runeberg Orchestra och inblickar i våra forskningsprofiler. Dessutom kan du delta i ett spel där du har chans att vinna fina priser! Festivalen leds av värdarna Märta & Simon från Yle X3M. Mera info kommer inom kort. |
|
|
|
| |
Forskningsdatabasen Pure lanseras 20.10
|
|
|
| | | |
Information om coronaviruset
Som tidigare så uppdateras vår informationssida på Åbo Akademis externa webbplats regelbundet med de senaste anvisningarna om coronaviruset och hur det påverkar verksamheten. En sammanfattning och länkar till mera detaljerad och praktisk information samlas fortsättningsvis på intranätet.
|
|
|
|
| |
Medan campus är stängt föreslår vi Åbo Akademis Yammer som social kanal för att träffa kolleger från universitetet. Där finns många aktiva grupper med allt från tips och information till diskussion och beröm, och är med andra ord ett bra ställe för gemenskap kolleger emellan. |
|
|
|
| |
Utskriftsmöjligheter för personal och studenter
Åbo Akademi kommer att erbjuda utskriftsmöjligheter för personal och studenter. En skrivare ställs till förfogande i Åbo och en i Vasa enligt följande: I Åbo, Gadolinias aula, fr.o.m. 1.6 må–fr. kl. 12–15 I Vasa, Academill B1 aulan, ingång från Strandgatan, fr.o.m. 3.6 må–fr. kl. 12–15. Själva utskriften skrivs ut på distans, t.ex. från din hemdator, hålls i kö och löses ut/skrivs ut när du är på plats vid skrivaren. Här är en Guide för utskrift på Åbo Akademis skrivare från egen dator. Fastighetsservice koordinerar besöken vid skrivarna, vid ytterdörren finns det ett telefonnummer att ringa till för att bli insläppt.
|
|
|
| | | |
Europaforum online 27–28.8
Europaforum Åbo, som är en årlig öppning av den politiska säsongen, arrangeras för tredje gången och denna gång online. Under det här två dagar långa riksomfattande evenemanget får vi ta del av ett mångsidigt program och reflektera över Finlands och Europas riktning. På Europaforums ekonomi- och vetenskapsdag den 27 augusti figurerar Åbo Akademi aktivt i diskussioner om bland annat Östersjön. På fredagen den 28 augusti möts politik och vetenskap. Du kan läsa mera om evenemanget genom att klicka på denna länk. |
|
|
|
| |
Unifis seminarium om hållbar utveckling vid universiteten
Universitetssamfundet välkomnas till ett seminarium om hållbarhet den 25 september 2020. Seminariet arrangeras på distans, arrangör är Finlands universitetsrektorers råd Unifi och Åbo universitet. Under seminariet tas flera aspekter av hållbarhet upp, bland annat hållbarhet i undervisning och utbildning, samt universitetens koldioxidavtryck. Målet med seminariet är att bjuda på en nationell helhetsbild kring och uppmuntra samarbetet mellan de finländska universiteten inom hållbar utveckling. Seminariet består av en del key note-talare, samt arbete i mindre grupper. Programmet är i huvudsak på finska, en av arbetsgrupperna går på engelska och en på svenska. Läs programmet här. Seminariet är avgiftsfritt, välkomna! Anmäl dig här senast 4.9. Mera information på Unifis webbsida (på finska). |
|
|
| | | |
Fr.o.m. 1.8.2020 sker anmälan till personalutbildning via OSSI
Personec F OSS eller OSSI som vi allmänt talar om, har tagits i bruk våren 2020 för utvecklingssamtalen. Från augusti 2020 tas OSS i bruk även för personalutbildningen. Länken ”anmälan” i kurskatalogen och i kursbeskrivningen för dig direkt till OSS (till en början via en infosida på intran). På infosidan finns en kort sammanfattning av de viktigaste funktionerna i OSS samt länken för anmälan till personalutbildning. OSS finns också under ”Mina verktyg”. Du kan läsa mera om OSS på intran. |
|
|
| |
Vårens personalutbildningar
|
|
|
|
|
| | | |
Distansledarskap och distansarbete – föreläsning och workshop för chefer och ledare 27.8.2020
Målet med föreläsningen och workshopen är att ge deltagarna en tydligare bild av vad distansarbete är och hur distansarbete påverkar chefen/ledaren och dennes dagliga arbete. Fokus kommer ligga på vad distansarbete innebär för chefen/ledaren, hur det påverkar ledarskapet och vilka de viktigaste hörnstenarna är för att lyckas som distansledare. Efter föreläsningen har deltagarna nya verktyg att ta med sig till det egna dagliga arbetet samt kunskap om hur de kan fortsätta utveckla sitt eget ledarskap för att tillsammans med sina medarbetare lyckas med distansarbetet. Läs mera i kursbeskrivningen på intran. |
|
|
|
| |
Att jobba på distans – en föreläsning för medarbetare 27.8.2020
Målet med föreläsningen är att ge deltagarna en tydligare bild av vad distansarbete är och hur distansarbete påverkar oss som individer, team och organisation. Fokus kommer att ligga på vad distansarbete innebär i det dagliga arbetet och hur man leder sig själv då man jobbar avskild från chefen, kollegor och den normala fysiska arbetsplatsen. Efter föreläsningen har deltagarna nya verktyg att ta med sig till det egna dagliga arbetet samt kunskap om hur distansarbetet påverkar gemenskapen, samarbetet och gruppen. Vikten av självledarskap och konkreta tips för att leda sig själv på distans är ytterligare saker deltagarna kan ta med sig från föreläsningen. Läs mera i kursbeskrivningen på intran. |
|
|
|
| |
Lunchseminarier som riktar sig till hela personalen
Outlook – tips för en effektiv användning 17.9.2020 Under lunchseminariet görs en genomgång av bl.a. kalenderfunktionen, mötesbokning, hur man gör en to-do-list och kopplingen till Zoom. Efter lunchseminariet känner deltagarna till och kan använda olika funktioner i Outlook. Praktisk datasäkerhet 1.10.2020 Under lunchseminariet behandlas aktuella säkerhetshot samt skyddsmekanismer och –metoder. Efter lunchseminariet ska deltagarna känna sig tryggare och mera bevandrade angående risker och hot samt hur de kan minskas och bemötas i vardagen, både hemma och i arbetet. Du kan läsa mera om lunchseminarierna i kursbeskrivningarna på intran. Språkcentrets språkkurser för ÅA-personalen Öppna universitet erbjuder i samarbete med Språkcentret en möjlighet för anställda vid ÅA att på kvotplats avlägga språkkurser. Det finns 10 kvotplatser/termin reserverade för anställda. I en och samma kurs kan en från personalen delta. Alla kvotplatser bekostas av personalutbildningen och deltagarna antas i anmälningsordning. Mera information finns på intran. |
|
|
| | | |
Öppen universitetsutbildning
ÅA:s personal kan avgiftsfritt delta i öppen universitetsutbildning som anordnas av Centret för livslångt lärande i Åbo eller Vasa. Anmälan till kurserna görs här. (Skriv i meddelandefältet att du är personal).
|
|
|
| | | |
Vetenskaplig forskning och dataskydd: dataombudsmannens guide nu på svenska
Dataombudsmannens i Finland guide om vetenskaplig forskning och dataskydd finns nu på svenska. Guiden är nödvändig information för forskare som hanterar (samlar, analyserar, på annat sätt behandlar) information som kan identifiera enskilda personer. |
|
|
|
| |
Finansiering för open access-kostnader finns! APC-pool 2020–2022
Har du en artikel i röret, som kunde publiceras i en full open access-tidskrift, men saknar finansiering för avgiften? ÅA har en pool för open access-kostnader 2020–2022. Målet är att ge ÅA-anknutna forskare lika möjlighet till open access-publicering (utöver parallellpubliceringsmöjligheten) och stimulera publicering i guld/full open access-kanaler – av såväl referentgranskade artiklar som bokkapitel och böcker. Snabb ansökan, svar inom en vecka. En publikation per år per författare (corresponding author) kan få stöd. Läs mera här. Du har som ÅA-anknuten forskare också rätt att få publicera open access gratis i flera tusen tidskrifter tack vare våra ”read and publish”-prenumerationer och andra institutionella avtal via biblioteket. Se här vilka krediter, vouchrar och rabatter det finns och hur man använder dem. |
|
|
|
| |
Månatliga doktorandstipendier för år 2021 ledigförklaras ur följande fonder:
H. W. Donners fond Julius Polins förfäders minnesfond Dagmar och Ferdinand Jacobssons fond Fabian Klingendahls fond Runar Erikssons fond
Ansökan öppnar fredagen 28.8.2020, och ansökningstiden utgår måndagen den 21 september 2020. För närmare information, ansökningskriterier samt elektronisk ansökningsblankett, vänligen se här. |
|
|
| | | |
Nytt avtal med Taylor & Francis
ÅA-forskare kan nu publicera open access helt gratis i över 2000 av förlagets hybridtidskrifter. Läs mera här.
|
|
|
|
| |
ÅA-forskare kan nu publicera open access helt gratis i förlagets hybridtidskrifter och få rabatt vid publicering i deras helt öppna tidskrifter. Se mera här. |
|
|
|
| |
Möjligheten till gratis open access-publicering i årets IEEE-tidskrifter är tyvärr slut, men i bibliotekets open access Libguide hittar du många andra erbjudanden.
|
|
|
| |
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller dig ajour med vad som händer på Sibeliusmuseum, Museet Ett Hem och Casa Haartman!
Prenumerera kan du göra här. |
|
|
|
|
| | | |
Donnerska institutet söker en forskningsbibliotekarie
Donnerska institutet för religionshistorisk och kulturhistorisk forskning söker en forskarbibliotekarie från 1.1.2021 eller enligt överenskommelse. Donnerska institutets forskningsbibliotek är det största på sitt område i Norden och är öppet för allmänheten. Forskarbibliotekariens arbetsuppgifter består bl.a att ansvara för accession av böcker, tidskrifter och digitala informationsresurser till biblioteket, utveckla bibliotekets informationsresurser för att svara mot dagens informationsbehov och delta i den forskning som utförs vid institutet. Sista ansökningsdag är den 31 augusti kl. 16.00. Läs mer och sök tjänsten här. |
|
|
|
| |
Musik för var och en i Sibeliusmuseum denna höst
Den första onsdagen i september kör höstens Sibbe Live!-konsertserie igång efter en lång paus. Sammanlagt 15 konserter som innehåller upplevelser framför allt åt vänner av gitarr- och cellomusik: på fyra konserter spelar gitarrister med varierande program från flamenco till klassisk musik, medan cellister uppträder i olika sammansättningar under hösten. Vi har inte glömt mångsidigheten denna höst heller utan t.ex. jazz, inhemsk nutidsmusik, renässansmusik med en twist, en konsert med dikter och musik samt en kväll med kantele och harpa ingår i konsertserien. För mera information och biljetter, se här.
|
|
|
| | | |
The next issue of Staff News will be published on September 4, deadline August 31. If you would like to contribute to the newsletter please send a message to meddelanden@abo.fi and a link to the webpage where the information is published (in Swedish and English). | |
| | | |
The academic year is opened 3 September with a ceremony online
Åbo Akademi University starts the academic year with an opening ceremony, which this year will be held online. The opening ceremony takes place 3 September 2020 at 13:15 on www.abo.fi/openingceremony. The programme consists of speeches by Rector Moira von Wright and the student union’s Chair Matias Martelin. After this, the winners of the award ”Elvings legat” will be announced. Parts of the programme will be held in English. The opening ceremony is open to the public, and no registration is required. Welcome! |
|
|
|
| |
... and the Street Festival
It is time again to celebrate the Street Festival – the traditional opening party for students and staff at Åbo Akademi University! The festival is arranged for the sixth time – and this year, the festival will take place online through a live broadcast from Logomo in Turku. This way you can enjoy the festivities wherever you are. The festival starts at 18:30 and is broadcast online through a link that will be posted on Facebook, abo.fi and intra.abo.fi shortly. During the evening, we get to partake in various programs, such as interviews and discussions, live music by Bubbeli & The Runeberg Orchestra and insights in our strategic research profiles. Moreover, you can take part in an interactive game where you have the chance to win some great prizes! Märta & Simon from Yle X3M will host the festival. Stay tuned for more info! |
|
|
|
| |
Roll-out of the research database Pure on 20 October
|
|
|
| | | |
Coronavirus advisory information
As earlier announced we are maintaining an informational page on ÅAU's external website with the latest guidelines concerning the coronavirus and how it affects operations at Åbo Akademi University. An overview with links to more detailed and practical information is still maintained on the intranet. |
|
|
|
| |
Meet your colleagues in Yammer
We suggest that you use Åbo Akademi University's Yammer as a way to socialize with colleagues from around the university now that campus is closed. There are many active groups in Yammer containing everything from advice and information, to discussion and praise, and it is thus a good place for social interaction with colleagues. |
|
|
|
| |
Remote printing for staff and students
Åbo Akademi University will offer staff and students the possibility of printing. A printer in Turku and Vaasa each will be made available as follows. In Turku, Gadolinia hall, from June 1st, Monday to Friday, 12 –15. In Vaasa, B1 hall, entrance from Strandgatan, from June 3rd, Monday to Friday, 12 –15. The printing itself will be done remotely, for example from your home computer, and then your print job will be queued and can be released on site at the printer. Please refer to this guide on how to use Åbo Akademi University's printers at your own computer. Facilities Management will be coordinating the visits to the printers; at the front door you will find a telephone number to call in order to be admitted. |
|
|
| | | |
Europe Forum online, 27–28 August
Europe Forum Turku, an annual opening of the political year in Finland, is arranged for the third time 27–28 August 2020, and this time online. During the two days long event, we get to take part of a diverse programme and reflect on the direction Finland and Europe are taking. ÅAU has an active role when economy meets science on 27 August, mainly in the discussions about the Baltic Sea. On Friday 28 August, politics meets science. Click this link to read more.
|
|
|
|
| |
UNIFI seminar for sustainability and responsibility
Sustainable development is the theme for a virtual seminar on 25th Sept. 2020. The seminar is aimed at university students, lecturers, researchers and other staff and arranged by the co-operational organisation for Finnish universities, UNIFI, and the University of Turku. UNIFI wants to tighten the co-operation between universities in Finland when it comes to sustainability matters. The seminar will, among other things, discuss sustainability in education and learning, and the universities carbon footprints. The programme includes key note speakers, as well as discussions in smaller groups. Most of the programme is in Finnish, but one working group is in English, one in Swedish. Click here to read the seminar program. The seminar is free of charge. Please register here no later than September 4, 2020. More information on UNIFI’s webpage (in Finnish).
|
|
|
| | | |
Registration for staff training via OSS from 1.8.2020
Personec F OSS or OSSI as it´s called has been used for the development discussions since Spring 2020. From August 2020 it will also be used for staff training. The registration link in the course catalogue and in the course description will take you directly to OSS, at the beginning via an information page on our intranet where you will find a brief summary of the most important functions in OSS. On this page you will also find the registration link for staff training. OSS can also be found under “My Tools”. You can read more about OSS on our intranet. |
|
|
| | | |
Online Swedish for beginners for international staff members, start 24 September 2020
The aim of the course is to introduce the participants to the very basics of the Swedish language in order to be able to use the language in simply everyday situations. No previous knowledge of Swedish is required. Read the course description on our intranet for more information. |
|
|
|
| |
Language courses for ÅAU staff members
Members of staff can participate free of charge in language courses offered by the Language Centre at Åbo Akademi University. Certain conditions apply for registration: the number of seats per term is limited to 10 and only one staff member can register per course. The seats offered for staff are financed by the staff training unit and the participants are accepted in the order of registration. You can read more on our intranet.
|
|
|
| | | |
Research and data protection: Finnish data protection ombudsman’s guide for researchers now also available in English
There is a fresh guide on research and data protection by the Data Protection Ombudsman in Finland, now also available in English. The guide contains necessary information for researchers conducting research in which information which might be used to identify persons is managed (collected, analysed, handled in any other way). |
|
|
|
| |
Funding for open access fees available! APC pool 2020–2022
Are you working on a paper which could be published in a gold open access journal, but lack funding to cover the fee? ÅAU has a pool for open access costs 2020–2022. The aim of the pool is to provide ÅAU-affiliated researchers with an equal opportunity to publish open access (as a complement to parallel publishing) and to stimulate gold/full open access publishing, for peer-reviewed work – articles as well as books and book chapters. Short online application form, decision within a week. Apply before submitting, one publication per (corresponding) author/year will be covered. Click this link to read more. As an ÅAU-affiliated scholar, you also have the right to publish open access for free (or at a discount) in thousands of journals, thanks to credits, vouchers and discounts made available through read-and-publish subscriptions and other agreements arranged by the library. Click here, to check out what you can get and how. |
|
|
|
| |
Doctoral research grants 2021
Monthly doctoral research grants 2021 are announced from the following scholarship funds:
H. W. Donners fond Julius Polins förfäders minnesfond Dagmar och Ferdinand Jacobssons fond Fabian Klingendahls fond Runar Erikssons fond
Application will open on Friday, August 28, 2020. Deadline for application is on Monday, September 21, 2020. For further information, application criteria and online application form, please see here.
|
|
|
| | | |
New agreement with Taylor & Francis
ÅAU-researchers can now publish Open Access free of charge in more than 2000 hybrid journals. Click here to read more.
|
|
|
|
| |
ÅAU-researchers can now publish Open Access free of charge in their hybrid journals and get a discount when publishing in their Full OA journals. More information here. |
|
|
|
| |
ÅAU-affiliated researchers, listen up!
Publishing open access for free in this year’s IEEE-journals is over, but in the library’s open access Libguide you’ll find lots of other available discounts. |
|
|
| | | |
Live concerts for each and every one at the Sibelius Museum this autumn
The Sibbe Live!-concert series starts on the first Wednesday in September after a long break. The concerts, 15 in total, include experiences to especially friends of guitar- and cello music. During four concerts guitarists play music with a variety from flamenco to classical, while cellists preform in a variety of compositions during the autumn. The concert series this autumn is versatile: jazz, domestic contemporary music, renaissance music with a twist, a concert with poetry and music as well as a night with kanteles and harp. For more information and tickets, click this link.
|
|
|
|