Om du har problem med att läsa nyhetsbrevet klicka här webbversion
   
Maj 2020 | Nr 11
 
Personalnytt-18
Skipbar
 
 
Tidtabell

Det här är vårens sista Personalnytt och nästa nummer utkommer den 21 augusti, deadline är den 17 augusti. Skicka färdigt material (en kort presentation på några meningar och, vid behov, en färdig länk till ett utförligare material på nätet) på svenska och engelska till meddelanden@abo.fi.

 
 
 
 
 
 
Information om coronaviruset

Som tidigare så uppdateras vår informationssida på Åbo Akademis externa webbplats regelbundet med de senaste anvisningarna om coronaviruset och hur det påverkar verksamheten. En sammanfattning och länkar till mera detaljerad och praktisk information samlas fortsättningsvis på intranätet.

 
 
Träffa kolleger i Yammer

Medan campus är stängt föreslår vi Åbo Akademis Yammer som social kanal för att träffa kolleger från universitetet. Där finns många aktiva grupper med allt från tips och information till diskussion och beröm, och är med andra ord ett bra ställe för gemenskap kolleger emellan.

 
 
Utskriftsmöjligheter för personal och studenter

Åbo Akademi kommer att erbjuda utskriftsmöjligheter för personal och studenter. En skrivare ställs till förfogande i Åbo och en i Vasa enligt följande: I Åbo, Gadolinias aula, fr.o.m. 01.06 må–fr. kl. 12–15
I Vasa, Academill B1 aulan, ingång från Strandgatan, fr.o.m. 03.06 må–fr. kl. 12–15. Själva utskriften skrivs ut på distans, t.ex. från din hemdator, hålls i kö och löses ut/skrivs ut när du är på plats vid skrivaren. Här är en Guide för utskrift på Åbo Akademis skrivare från egen dator. Fastighetsservice koordinerar besöken vid skrivarna, vid ytterdörren finns det ett telefonnummer att ringa till för att bli insläppt.

 
 
 
 
 
 
Hälsning från Kårkaféerna

Från och med 1 juni välkomnar vi dig som tillhör ÅA:s personal eller är forskare att hämta med dig lunch från Arken! Försäljningen av take away-lunch har hittills ägt rum på Kåren. Efter fredag 29.5 kommer vi inte att kunna fortsätta där, men vi är jätteglada att ha möjligheten att fortsätta med hämtlunchen i Café Arken. Följande gäller: Måndag till fredag kl. 11–13.30 i juni och juli. Det finns alltid minst två lunchalternativ varav ett är veganskt (följ med menyn på studentlunch.fi eller i Instagram stories, @karkafeerna). Priskategorier: ÅA:s personal 5,90, forskare 4,60. Om du vill köpa med dig mat till familjen har vi ett särskilt erbjudande för det: 3 portioner för 16,50, 4 för 22,50 och 5 för 27€ (normalpris 6,50/portion). Vi säljer endast hämtlunch som serveras av Kårkaféernas personal (ingen buffé). Vi vidtar extra hygienåtgärder och ser till att ta hand om såväl kundernas som personalens säkerhet och hälsa. Ta gärna med egen matlåda och bidra till att minska avfallet från engångskärl!

 
 
 
 
 
 
Förändringar vid Fastighetsservice

Benämningen på Fastighetsservice och upphandling ändrar till Fastighetsservice fr.om. 1.6.2020, samtidigt som ansvaret för upphandling överförs till ledningskansliet. Fastighetschef Ari Ahokas flyttar tillbaka från Stiftelsen för Åbo Akademi och återgår till Åbo Akademi från 1.6.2020. Han har huvudsakligt ansvar för fastighetsverksamheten i Åbo. Ytterligare övergår Rikhard Andersson till personalavdelningen. John Lassus går i pension efter semestrarna. Han är sista dagen på jobb 30.6. Ersättare kommer att rekryteras.

 
 
Personaländringar inom Ledningskansliet

Mats Ekebom utnämns fr.o.m 1.6. till upphandlingsansvarig i enlighet med Åbo Akademis instruktion om upphandlingar. Mats ansvarar för både det strategiska och operativa upphandlingsförfarandet inom ÅA. Mats kommer att sköta avtalskoordineringen fram till att Ia Wilson börjar som biträdande jurist i Ledningskansliet den 12.8. Ia kommer att sköta olika juristuppgifter, dock så att huvudfokus är avtalsrätt. Anna-Maria Nordman börjar som utredare inom Ledningskansliet 1.6. Anna-Maria kommer att sköta utredningsarbete för rektor. Informationen hittas också på Intranätet.

 
 
 
 
Personal2
 
Vårens personalutbildningar

Vårens personalutbildningar hittas i kurskatalogen – kurserna erbjuds i Åbo eller Vasa och ofta även på distans.
Se närmare i kurskatalogen.

För kurser i Vasa, se även Tritonia EduLabs kursutbud.

 
 
 
 
 
 
Öppen universitetsutbildning

ÅA:s personal kan avgiftsfritt delta i öppen universitetsutbildning som anordnas av Centret för livslångt lärande i Åbo eller Vasa. Anmälan till kurserna görs här. (Skriv i meddelandefältet att du är personal). 

 
 
 
 
 
 
ÅA:s rum för lärande 5 juni kl 13.00–13.30

Efter en månads uppehåll är det igen dags för ÅA:s rum för lärande, den här gången är det årets lärare Anne Eriksson från FNT, Anna Sell från FSE och Måns Vikström, studeranderepresentant från FHPT, som diskuterar heta frågor med Prorektor Mikael Lindfelt. Är det tekniken som styr vår undervisning eller är det undervisningen som styr val av teknik? Vad tar vi med oss från den här våren till höstens verklighet? Inloggning till evenemanget sker här

 
 
Ansök till kurser i högskolepedagogik

Nu är ansökan till Högskolepedagogikens fristående kurser som ges under läsåret 2020–21 öppen. Besök hemsidan och klicka dig vidare till anmälan, var uppmärksam på att kurserna har olika anmälningsdatum och ges under olika tidsperioder. Om undantagsperioden som vi lever i har ökat ditt intresse för kurser om digital pedagogik så har vi också det i utbudet. Inom högskolepedagogiken har också producerats videofilmer som ger inblick i varför man kan studera högskolepedagogik, länkarna till videorna finns på hemsidan. Har du frågor kontakta: anna.granberg@abo.fi

 
 
 
 
digicampus
 
 
Inbjudan till DigiCampus finskspråkiga webinarium, 1 juni 2020

Tervetuloa DigiCampus -hankkeen webinaariin 1 kesäkuu 2020 klo 15:00–16:00! Webinaarin aiheena on DigiCampus-palvelukokonaisuuden jatko hankkeen päättymisen jälkeen. DigiCampus -hankkeessa luotu palveluympäristö koostuu kahdesta palvelusta: DC-oppimisalustasta ja DC-Help tukipalvelusta. DigiCampuksen oppimisympäristö täydentää organisaatioiden omia oppimisympäristöjä, ensisijaisesti ristiinopiskelun, korkeakoulujen yhteisten opintojen ja hankkeiden (ml. kv-hankkeet), sekä kaikille avointen opintojaksojen (MOOCit) toteuttamisen osalta. DigiCampus är ett spetsprojekt som finansieras av UKM där Åbo Akademi deltar.

 
 
 
 
 
 
Nytt avtal med SAGE!

ÅA-forskare kan nu publicera open access helt gratis i förlagets hybridtidskrifter och få rabatt vid publicering i deras helt öppna tidskrifter. Se mera här.

 
 
ÅA-forskare hör hit!

Möjligheten till gratis open access-publicering i årets IEEE-tidskrifter är tyvärr slut, men i bibliotekets open access Libguide hittar du många andra erbjudanden.

 
 
 
 
3museer_logo_ulrika
 
3 Museers nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller dig ajour med vad som händer på Sibeliusmuseum, Museet Ett Hem och Casa Haartman! 

Prenumerera kan du göra här.

 
 
 
 
 
 
Ansök om Guldkanten-resestipendium

Guldkanten-resestipendium för 1–2 veckor lång vistelse vid ett annat nordiskt universitet har ansökningsdeadline är 31.5.2020 kl. 16.00 och är ämnat för lärare vid ÅA. Mer information finns på intranätet.

 
 
Research to Business (tidigare TUTLI)

Om du har bra forskningsresultat som du vill utveckla till en ny affärsverksamhet, så har du nu möjlighet att ansöka om Research to Business (f.d. TUTLI) finansiering från Business Finland.
Deadline för intresseanmälan till Research to Business -finansieringen är 4.6.2020
Mer information på intranätet. Ansökan görs här.

 
 
Utlysningen för Nordiska ministerrådets Nordic Master program 2020 har öppnats

I denna ansökningsomgång godkänns också bilaterala masterprogram. Denna ansökningsomgång kommer att vara den sista för tillfället. Utlysningen i sin helhet kan läsas härNågra viktiga datum
30.4 – ansökningssystemet, Espresso öppnas  |  11.6 (kl. 13–14.30, EET finsk tid) – arrangeras ett webbinar om ansökningsomgången, närmare uppgifter senare   I september – arrangeras ett webbinar om ansökningsomgången, närmare uppgifter senare  |  30.10 – deadline för ansökan. 
Mer information hittas här


 
 
 
Next issue

This is the last issue of Staff News for this spring. The next issue will be published on August 21, deadline August 17. If you would like to contribute to the newsletter please send a message to meddelanden@abo.fi and a link to the webpage where the information is published (in Swedish and English).

 
 
 
 
 
 
Coronavirus advisory information

As earlier announced we are maintaining an informational page on ÅAU's external website with the latest guidelines concerning the coronavirus and how it affects operations at Åbo Akademi University. An overview with links to more detailed and practical information is still maintained on the intranet.

 
 
Meet your colleagues in Yammer

We suggest that you use Åbo Akademi University's Yammer as a way to socialize with colleagues from around the university now that campus is closed. There are many active groups in Yammer containing everything from advice and information, to discussion and praise, and it is thus a good place for social interaction with colleagues.

 
 
Remote printing for staff and students

Åbo Akademi University will offer staff and students the possibility of printing. A printer in Turku and Vaasa each will be made available as follows. In Turku, Gadolinia hall, from June 1st, Monday to Friday, 12 –15. In Vaasa, B1 hall, entrance from Strandgatan, from June 3rd, Monday to Friday, 12 –15.
The printing itself will be done remotely, for example from your home computer, and then your print job will be queued and can be released on site at the printer. Please refer to this guide on how to use Åbo Akademi University's printers at your own computer. Facilities Management will be coordinating the visits to the printers; at the front door you will find a telephone number to call in order to be admitted.

 
 
 
 
 
 
Greetings from Kårkaféerna

Beginning from June 1st, we welcome you who are a post-graduate student or employee of Åbo Akademi University to get your lunch from Arken! Until now, the lunch has been sold at Kåren. After Friday 29.5 we will not be able to continue there, but we are very happy to have the opportunity to move to Arken instead! The following will apply: Monday to Friday, 11.00–13.30. There are always a minimum of two alternative dishes, of which one is vegan (follow the menu on or website studentlunch.fi or in our Instagram stories, @karkafeerna). Price categories: ÅAU’s personnel 5,90, post-graduate students 4,60. Would you wish to buy home food for the family, we have a special offer for that: 3 meals for 16,50, 4 for 22,50 and 5 for 27,00 (normal price 6,50/meal). We only sell lunch to go, and the lunch is served by Kårkaféerna’s staff (no buffet). We undertake all possible measures regarding hygiene and make sure to look after the staff as well as our customers. Preferably bring your own jar and contribute to minimizing the waste generated by disposable boxes.

 
 
 
 
 
 
Changes in personnel in the Executive Administrative Office

From June 1 Mats Ekebom is appointed Head of Procurement in accordance with the University's Instruction of procurement. Mats is in charge of both the strategic and operative procurement within the university. Mats will also keeping taking care of the coordinating of contracts until Ia Wilson starts working for the executive administrative office on 12 August. Ia will also work as a legal aid, although her primary focus will be contract law. Anna-Maria Nordman starts as a adviser within the Executive Administrative Office from June 1. Anna-Maria will work directly with the Rector. The same information can be found on the intranet

 
 
 
 
Personal2
 
Staff training

Information on staff training courses can be found in the course catalogue.

See information on courses at Tritonia EduLab in Vasa here.

 
 
 
 
 
 
Apply to courses in Higher Education Pedagogy

The Application for courses in Higher Education Pedagogy given during the academic year 2020–21 is now open. Please apply on our home page. If your interest in digital pedagogy has increased during the pandemic we also offer courses in the topical field. We have created video films that tells you why it is important to study Higher Education Pedagogy, so please have a look. If you have questions do not hesitate to contact: anna.granberg@abo.fi

 
 
 
 
digicampus
 
 
Invitation to DigiCampus webinarium in Finnish 1 june 2020

Tervetuloa DigiCampus -hankkeen webinaariin 1 kesäkuu 2020 klo 15:00–16:00!  Webinaarin aiheena on DigiCampus-palvelukokonaisuuden jatko hankkeen päättymisen jälkeen. DigiCampus -hankkeessa luotu palveluympäristö koostuu kahdesta palvelusta: DC-oppimisalustasta ja DC-Help tukipalvelusta.   DigiCampuksen oppimisympäristö täydentää organisaatioiden omia oppimisympäristöjä, ensisijaisesti ristiinopiskelun, korkeakoulujen yhteisten opintojen ja hankkeiden (ml. kv-hankkeet), sekä kaikille avointen opintojaksojen (MOOCit) toteuttamisen osalta. DigiCampus is a project financed by the Ministry of Education where Åbo Akademi University is one of the partners.

 
 
 
 
 
 
ÅAU-affiliated researchers, listen up!

Publishing open access for free in this year’s IEEE-journals is over, but in the library’s open access Libguide you’ll find lots of other available discounts.

 
 
New agreement with SAGE!

ÅAU-researchers can now publish Open Access free of charge in their hybrid journals and get a discount when publishing in their Full OA journals. More information here.

 
 
 
 
 
 
Apply for Guldkanten -teacher mobility travel grant

Guldkanten -teacher mobility travel grant for a 1–2 week visit to another Nordic university has application deadline on 31.5.2020 at 16.00 and is for ÅAU teachers. More information on the intranet.

 
 
Research to Business (formerly TUTLI)

Do you have great research results and want to develop them into new business? If Yes, Research to Business funding (formerly TUTLI), financed by Business Finland, is something for you!
Deadline for expression of interest in Research to Business funding: 4.6.2020.
More information on our intranet. Please apply here

 
 
The Nordic Council of Ministers Nordic Master call for proposals 2020 is open

This year also bilateral master programmes are accepted. This will be the last Call for proposals for now. You can read the full Call for Proposal hereSome important dates: 30 April – the application system, Espresso opens for applications  |  11 June (13–14.30, EET Finnish time) – a webinar for applicants will be arranged, more information will be provided later   In September – a webinar for applicants will be arranged, more information will be provided later  |  30 October – deadline for submitting proposals. Please find more information here.

 
 
 
 
You have received this email because you have subscribed to Åbo Akademi Personalnytt | Staff News as .
© 2025 Åbo Akademi Personalnytt | Staff News, All rights reserved