En demokratisk revolution. Det bästa som hänt sedan kvinnlig rösträtt. Experten på sociala medier och Bonniers digitala chef i Sverige Frida Boisen lever som hon lär och skräder inte på orden. Att dela allt, ja hela ditt hjärta och alla omkring dig med din publik är idag en självklar utgångspunkt i masskommunikationen.

Text: & foto: Ari Nykvist

Att vara med på en föreläsning med den prisbelönade mediechefen, experten och erfarna journalisten Frida Boisen går som en dans under hennes medryckande ledning uppe på scenen. Boisen kan och känner för sociala medier så det smittar av sig på vem som helst.

– Det finns en enorm kraft i sociala medier och i hela den digitala transformationen. Det är en demokratisk revolution på gång där ute och det bästa som hänt i den vägen sedan kvinnlig rösträtt infördes, inledde Boisen sin föreläsning med på medieseminariet Mediespråk vid Åbo Akademi i Vasa i mitten av januari.

I Boisens bok Digital succé – Så lyckas du i sociala medier ger hon 217 konkreta tips kring fyra gemensamma nycklar för hitta fram till hundratusentals läsare. Det vill säga nycklar till viral framgång på sociala medier: ilska, glädje, värme och rädsla. När till exempel hennes 8-åriga dotter ville ha BH eftersom alla hennes tjejkompisar hade det, skrev hon en småilsken blogg och krönika om det. Responsen blev både snabb, enorm och kraftig med 400 000 unika läsare. På samma sätt gick det då hon skrev om en 9-åring i rullstol som inte fick komma in i en modebutik i Göteborg.

– Det finns lika många olika sätt att berätta om och illustrera ett samhällsproblem som att som läsare ta till sig en journalistisk berättelse. Och idag kan och gör alla det på sitt eget personliga sätt. Därför måste vi söka och hitta hjältarna av idag, de som vågar och utmanar. Såsom busschauffören som stannade en full buss med stressade passagerare på väg till jobbet för att trösta ett gråtande barn vid vägkanten.

Ingen dröm för stor

Sist och slutligen handlar det idag enligt Boisen allt mer om vilka värderingar och tankar vi som bloggare, ”twittrare, instagrammare och facebookare” vill dela med vår publik. Att hitta och öppna sin själ, sin egen unika story och sitt eget hjärta.

– Ingen dröm är för stor. Vi måste bli bättre på att prata i stora ord. Men samtidigt komma ihåg att säkra och tydligt redovisa vår värdegrund etiskt och moraliskt. Såsom det multinationella företaget Always gjorde i sin reklam om att vara flickig som nu har mer än 60 miljoner visningar på Youtube.

Till alla oss vanliga dödliga som ibland kör fast och inte kommer på något bra att skriva om, ger hon rådet att invertera det hela. Det vill säga börja med att fundera på vad som gör dig arg, glad, rädd eller varm om hjärtat?

– Svaret på den enkla men viktiga frågan både ska och kan du sedan engagerat och läsvärt skriva om. Alltså göra till en bra och viktig journalistisk berättelse, till ett proffsigt producerat transmedialt narrativ.
Frida Boisen talar också i det här sammanhanget om så kallad microtargeting. Att mer smalt och fokuserat rikta sig till och bygga upp flera små intressegrupper med starkt engagerade följare. Där hittar man idag de mest värdefulla användarna som alltså borde identifieras och belönas.

– Idag är alla journalister också som privata individer publicister. Så bygg ditt anseende och vårda ditt varumärke på Facebook, Insta, Linkedin, Twitter, Youtube, Snapchat med flera. Var först, säg det bäst, älska innovationer, gilla och dela, var generös och gratta då andra lyckas. Våga följa strömmen, delta och dela, var inte blyg.

Näthat och hot myntets andra sida

Men ser Frida Boisen då inga risker med sociala medier? I synnerhet med tanke på att hon själv fått stå ut med både det ena och andra på dem och själv blivit anklagad för att vara för nöjesinriktad i sin journalistik på nätet.

– Visst ser jag risker såsom näthat och näthot förstås. Folk delar ofta saker och information som de inte vet varifrån de ursprungligen kommer. Sociala medier kan förstås utnyttjas både för goda ändamål och för onda ändamål. Men det är vi själva, inte mediet i sig som avgör vad vi fyller det med. Jag anser att fördelarna med sociala medier överväger nackdelarna. Till exempel det att antalet röster blir fler och att också personer som inte har en stor medieaktör i ryggen numera kan säga sitt. Jag brinner för yttrandefrihet och demokrati och ur det perspektivet är sociala medier-revolutionen fantastisk. Nu har alla; unga, barn, gamla, de som bor på landsbygden och alla som vill en egen och enkel möjlighet att nå ut med sina egna berättelser.

Frida Boisen ser därför också positivt på hela journalistikens möjligheter i Sverige och på de nya massmediernas utveckling.
– Just nu händer det en hel massa intressant och spännande i mediebranschen. Inte minst alla nya och kommande tekniska innovationer som vi har att se fram emot. Nu gäller det att modigt hänga med. Done is better than perfect, so just do it. Mod och passion, vidare och framåt. Din tur!